Актуальні проблеми цивільного права та процесу (судова практика)

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: С.С. Василів
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є закріплення знань основних принципів, понять та інститутів цивільного права і процесу, визначення особливостей правового регулювання окремих цивільно-правових інститутів, вироблення навичок опрацювання нормативного матеріалу, вирішення правових проблем під кутом зору сучасного українського законодавства, судової практики.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності (ЗК). ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). Спеціальні (фахові предметні) компетентності (СК) СК2. Здатність аналізувати та оцінювати вплив правової системи Європейського Союзу на правову систему України. СКЗ. Здатність аналізувати та оцінювати вплив Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини на розвиток правової системи та правозастосування в Україні СК6 Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування. СК12. Здатність розвивати та утверджувати етичні стандарти правничої діяльності, стандарти професійної незалежності та відповідальності правника. СК13. Здатність доносити до фахівців і нефахівців у сфері права інформацію, ідеї, зміст проблем та характер оптимальних рішень з належною аргументацією.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: Результати навчання (РН): РН1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН12. Обґрунтовувати правову позицію на різних стадіях правозастосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни Актуальні проблеми трудового права України Організація адвокатської діяльності Адвокатура зарубіжних країн Процесуальне представництво Актуальні проблеми реєстрації Нотаріальний процес Спадкування в Україні Державні реєстри в нотаріальній практиці Договірне право
Короткий зміст навчальної програми: Зміст навчальної дисципліни становлять проблеми цивільного права України, джерела цивільного права, вчення про суб’єкти цивільного права, об’єкти цивільного права, правочини, вчення про особисті немайнові права, концептуальні положення про речове право, основні положення про зобов’язального права, актуальні проблеми спадкового права, питання правосуддя у цивільних справах, вчення про цивільні процесуальні правовідносини, питання реалізації принципів цивільного процесуального права, питання процесуальних строків у цивільному судочинстві, доказування і доказів у цивільному судочинстві, а також актуальні проблеми позовної форми захисту цивільних прав, проблеми перегляду судових рішень в цивільних справах.
Опис: Тема 1. Проблеми цивільного права України. Джерела цивільного права. Тема 2. Вчення про суб’єкти цивільного права. Об’єкти цивільного права. Правочини. Тема 3. Вчення про особисті немайнові права. Тема 4. Концептуальні положення про речове право. Тема 5. Актуальні проблеми правового регулювання відносин у сфері інтелектуальної, творчої діяльності. Тема 6. Основні положення про зобов’язального права. Тема 7. Актуальні проблеми спадкового права. Тема 8. Судова влада та правосуддя у цивільних справах. Вчення про цивільні процесуальні правовідносини. Тема 9. Проблеми реалізації принципів цивільного процесуального права. Значення цивільної процесуальної форми. Тема 10. Проблеми процесуальних строків у цивільному судочинстві. Проблеми доказування і доказів у цивільному судочинстві. Тема 11. Актуальні питання цивільної юрисдикції та підсудності цивільних справ. Тема 12. Актуальні проблеми позовної форми захисту цивільних прав: проблеми теорії і практики. Тема 13. Актуальні проблеми перегляду судових рішень в цивільних справах.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студентів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітніх програм. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність студента обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи; оцінювати достовірність інформації та надійність джерел, ефективно опрацьовувати та використовувати інформацію для проведення наукових досліджень та практичної діяльності; проводити порівняльно-правовий аналіз окремих прикладів судової практики. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової. Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький. Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Актуальні проблеми цивільного права і процесу (судова практика)», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Актуальні проблеми цивільного права і процесу (судова практика)» для студентів денної форми навчання складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Актуальні проблеми цивільного права і процесу (судова практика)». Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Актуальні проблеми цивільного права і процесу (судова практика)», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу. Самостійна робота студента - робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів. Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Актуальні проблеми цивільного права і процесу (судова практика)», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Актуальні проблеми цивільного права і процесу (судова практика)» для студентів денної форми навчання складається з суми оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену. Максимальна кількість балів за підсумковий контроль становить 100 балів, з яких 40 балів – за поточний контроль та 60 балів – екзаменаційний контроль. Поточний контроль проводиться на кожному практичному занятті та за результатами виконання завдань самостійної роботи. Він передбачає оцінювання теоретичної підготовки здобувачів вищої освіти із зазначеної теми (у тому числі, самостійно опрацьованого матеріалу) під час роботи на практичних заняттях та виконання реферативних робіт. Максимальна оцінка в балах поточного контролю становить 40 балів, з яких: 35 балів - усне опитування студентів на практичних заняттях; 5 балів - виступ на практичних заняттях з доповіддю (рефератом). Усі бали здобуті студентом на практичних заняттях сумуються. На практичних заняттях з дисципліни «Актуальні проблеми цивільного права і процесу (судова практика)» поточний контроль відбувається шляхом усного опитування студентів. Усна відповідь студента з теоретичних питань чи усне вирішення ним задачі (завдання) за темою практичного заняття оцінюється за шкалою від 4 до 0 балів. Критерії поточного оцінювання знань студентів на практичних заняттях: 4 бали - студент повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно самостійно та аргументовано його викладає під час усного виступу, глибоко та всебічно розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, використовуючи при цьому нормативні джерела, судову практику, обов’язкову та додаткову наукову літературу. 3 бали – студент достатньо повно володіє навчальним матеріалом, обґрунтовано його викладає під час усних виступів та письмових відповідей, в основному розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, проте при викладанні окремих питань допускає неточності та незначні помилки, недостатньо використовує судову практику при вирішенні задач (завдань). 2 бали – студент вцілому володіє навчальним матеріалом, але фрагментарно, поверхово (без аргументації та обґрунтування) викладає його під час усних виступів та письмових відповідей, недостатньо розкриває зміст теоретичних питань та практичних задач (завдань), допускаючи неточності у аргументації відповіді нормативними джерелами та прикладами з судової практики. 1 бал – студент частково володіє навчальним матеріалом не в змозі викласти зміст більшості питань теми під час усних виступів та письмових відповідей, допускаючи при цьому суттєві помилки. 0 балів – студент не володіє навчальним матеріалом та не в змозі його викласти, не розуміє змісту теоретичних питань та практичних завдань. На практичних заняттях студенти можуть доповнювати відповіді, виступи, які оцінюються окремо. Доповнення відповіді оцінюються: 2 бали – отримують студенти, які глибоко володіють матеріалом, чітко визначили його зміст; зробили глибокий системний аналіз змісту виступу, виявили нові ідеї та положення, що не були розглянуті, але суттєво впливають на зміст доповіді, надали власні аргументи щодо основних положень даної теми. 1 бал - отримують студенти, які виклали матеріал з обговорюваної теми, що доповнює зміст виступу, поглиблює знання з цієї теми та висловили власну думку. На практичних заняттях студенти також можуть виступати з доповіддю у формі реферату за тематикою визначеною у Методичних вказівках для самостійної роботи з дисципліни «Актуальні проблеми цивільного права і процесу (судова практика)». Максимальна кількість балів за підготовку реферату та виступ з рефератом на практичному занятті становить 5 балів. Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти денної форми навчання Максимальна оцінка в балах 100 Поточний контроль (ПК): -усне опитування на практичних заняттях– 35 балів; -виступ на практичних заняттях ( реферат) – 5 балів; Разом за ПК – 40 балів. Екзаменаційний контроль (ЕК): -письмова компонента – 50 балів; -усна компонента – 10 балів. Разом за дисципліну 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Загальна декларація прав людини проголошена Організацією Об'єднаних Націй 10 грудня 1948 року. Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С 18-24 2. Міжнародний пакт про громадянські і політичні права прийнятий Генеральною асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 16 грудня 1965 року Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С. 18-24 3. Європейська хартія про статус суддів. Вісник Верховного Суду України. 1998. №4. С. 9-11 4. Конституція України від 28.06.1996 року. Офіційний вебсайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text 5. Цивільний процесуальний кодекс України від 18 березня 2004 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text 6. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text. 7. Закон України «Про судоустрій та статус суддів» від 2 червня 2016 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text 8. Закон України «Про виконавче провадження» від 21 квітня 1999 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1404-19#Text 9. Закон України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text 10. Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05 липня 2012 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17#Text ( 11. Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. № 2947-III. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2002. № 21-22. Ст.135. 12. Стратегія реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015–2020 рр., схвалена Указом Президента України від 20 травня 2015 р. № 276/2015 URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/276/2015.5. 13. Рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року у справі за конституційним зверненням 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України. Право України. 2000. №1. С. 140 14. Постанова Пленуму Верховного Суду України «Про застосування судами норм Конституції України при здійсненні правосуддя». Право України. 1997. №8. С. 7 15. Виконавче провадження : підручник. Одеса :Фенікс, 2020. 460 с 16. Електронне судочинство: навчально-методичнии? посібник (для студентів денноі? та заочноі? форми навчання) Одеса: Фенікс, 2020. 158 с. 17. Ізарова І. О., Ханик-Посполітак Р. Ю. Цивільний процес України : Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор», 2019. 276 с. 18. Карнаух Т. М. Цивільне процесуальне право України : навчальний посібник. Національний університет "Києво-Могилянська академія". Київ : Юстініан, 2011. 399 с. 19. Новели цивільного процесуального кодексу України. Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса : Фенікс. 2018. 112 c. 20. Розгляд окремих категорій цивільних справ в судах: навч.посібникОдеса : Видавничий дім «Гельветика», 2017. 480 с. 21. Судові витрати : науково-практичний посібник. Одесса: Фенікс, 2020. 120 с. 22. Теоретичні проблеми цивільного процесуального права : Підручник К.: Алерта, 2016. 734с. 23. Цивільний процес України: Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор». 2018. 276 с. 24. Цивільне процесуальне право України: навчальний посібник (для підготовки до іспитів і тестування). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2018. 430 с. 25. Цивільне процесуальне право. Навчально-методичний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2019. 446 с. 26. Цивільне право та процес: підготовка до іспиту. Частина друга : навч. посіб. Дніпро: Видавець Біла К. О., 2020. 216 с. 27. Фурса С.Я., Фурса Є.І. Тенденции реформирования органов принудительного исполнения и исполнительного производства в Украине: актуальные вопросы. Вестник исполнительного производства. 2015. № 1. С. 139-149. 28. Ханик-Посполітак Р. Ю. Запровадження електронного правосуддя в цивільному судочинстві України. Право України. 2017. № 8. С. 122-129 29. Цивільне право та процес (2 частина) : навч. посіб. .Дніпро : Видавець Біла К. О., 2018. 128 с. 33. 30. Цивільний процесуальний кодекс України: Науково-практичний коментар. К.: Алерта, 2018. 604 с. Додаткова 31. Актуальні питання прикладної цивілістики: сімейне, трудове, земельне та житлове право : наук.-практ. посіб. / О. В. Гетьманцев, О. В. Кіріяк, М. Б. Мельник та ін. Київ : Правова єдність, 2015. 448 с. 32. Андрієвська Л.О., Крупіцька А.В., Скляр Д.О. Заочний розгляд справи, його значення та місце в цивільному процесі. Правова позиція, № 4 (25), 2019. С. 211-219 33. Балюк Т. М. Цивільне судочинство у справах про надання права на шлюб. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 «Право». Національна академія внутрішніх справ, Київ, 2021. 202 с. 34. Берестова І. Е. Правова категорія «публічний інтерес» з позиції системного підходу. Правова держава. 2019. № 33. С. 19–28. 35. Гетманцев М. Електронні докази в цивільному процесі: практика застосування новел законодавства. Підприємництво, господарство, право. 2019. №2. С. 19-23. 36. Іліопол І.М. Апеляційне провадження в цивільному процесі України. Дисертація каннд. юрид. Наук: 12.00.03. Одеса. 2018. 250 с. 37. Колос А. Теоретичні проблеми спрощеного провадження у цивільному процесі.. Підприємництво, господарство і право. 2019. №4. С. 32-35. 38. Мінченко Р.М. Об’єкти касаційного оскарження в цивільному судочинстві за новою редакцією Цивільного процесуального кодексу України. Visegrad Journal on Human Rights. 2019. № 4 (Vol. 3). С. 131-136. 39. Нестерцова-Собакарь О.В. Еволюція поглядів на зміст принципів цивільного процесу України. Право і суспільство. № 1. 2020.с. 158-164. 40.Петренко В.С. Електронні докази як елемент інформаційних технологій у цивільному судочинстві. Молодий вчений. 2018. № 1 (1). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_1(1)__29 41. Погрібний С. О. Публічні інтереси у цивільному судочинстві та конституційному провадженні: міжгалузевий погляд на захист. Юридична Україна. 2019. № 1. С. 86–88. 42. Поклонська О.Ю., Бойко К.С., Шуміленко Ю.О. Особливості розгляду скарг в апеляційному провадженні на різних стадіях судового процесу. Юридичний науковий електронний журнал. № 8. 2020. С. 142-144. 43. Прущак В. Є. Врегулювання спору за участю судді у цивільному судочинстві України. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 – Право. Національний університет «Одеська юридична академія», Одеса, 2020. 231с. 44. Татулич І.Ю. Електронні докази як засіб доказування в цивільному судочинствію. Часопис Київського університету права. 2020. №1. c. 215-219. 45. Труфанова Ю., Голова В. Наказне провадження як спрощена форма розгляду цивільних справ. Актуальні проблеми правознавства. 2020. №2 (22). с. 119-124. 46. Угриновська О., Гембера Г. Спрощене позовне провадження: законодавча регламентація та проблеми судової практики. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 12. С. 85-89. 47. Шпак М. В. Професійне представництво адвоката у цивільному процесі : монографія. Харків : Право, 2020. 224 с. Інформаційні ресурси http://www.court.gov.ua – Судова влада України (офіційний портал)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).