Договірне право

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.043
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: В.З. Чорнописька
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Договірного права» є формування знань про основні засади договірних відносин у цивільному праві: предмет та головні принципи договірного права, поняття та зміст різних договорів, істотні та звичайні умови договору, порядок укладення договорів, порядок виконання договорів за чинним законодавством України, порядок притягнення до юридичної відповідальності суб’єктів договірних відносин за порушення умов договору, особливості змісту окремих видів договорів, набуття навичок тлумачення цивільно-правових норм, їх застосування при вирішенні конкретних практичних ситуацій пов’язаних із договірними правовідносинами.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні кломпетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. 3К2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. 3К2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК7. Здатність приймати обгрунтовані рішення. Спеціальні (фахові предметні компетентності (СК) СК6. Здатність обгрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК11. Здатність критично оцінювати ефективність представництва і захисту прав, свобод та інтересів. СК12. Здатність утверджувати етичні стандарти правничої діяльності, стандарти професійної незалежності та відповідальності правника. СК14. Здатність самостійно готувати проекти нормативно-правових актів, обгрунтовувати суспільну обумовленість їх прийняття, прогнозувати результати їх впливу на відповідні суспільні відносини. СК15. Здатність самостійно готувати проекти актів. правозастосування, враховуючи вимоги щодо законності, обгрунтованості та вмотивованості. Компетентності професійного спрямування (ПК) ПК4.5 Уміння складати проекти договорів та розуміти порядок захисту прав, порушених за договорами.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати: Результати навчання (РН): РН .1 Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН 2. Співвідносити сучасну систему цивілізації цінностей з правовими цінностями, принципами професійними етичними стандартами. РН 5. Дискутувати зі складних правових проблем пропонувати і обґрунтовувати варіанти їх розв'язання. РН 6. Оцінювати достовірність інформації та надійність джерел, ефективно опрацьовувати та використовувати інформацію для проведення наукових досліджень та практичної діяльності. РН 9. Використовувати передові знання і методики у процесі правотворення та правозастосування інститутів публічного та приватного права і кримінальної юстиції. PH 11. Аналізувати тa оцінювати практику застосування окремих правових інститутів. PH 12. Обгрунтовувати правову позицію на різних стадіях правозастосування. РН 13. Мати практичні навички розв'язання проблем, пов'язаних з реалізацією процесуальних функцій суб'єктів правозастосування. РН 15. Інтегрувати необхідні знання та розв'язувати складні задачі правозастосування у різних сферах професійної діяльності. Результати навчання професійного спрямування (ПС) ПС4.5. Відтворювати знання у сфері договірного права.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Актуальні проблеми цивільного права та процесу (судова практика) Актуальні проблеми трудового України Супутні і наступні навчальні дисципліни Нотаріальний процес Державні реєстри в нотаріальній практиці Нотаріальний процес к/р
Короткий зміст навчальної програми: «Договірне право» – навчальна дисципліна, що орієнтує студентів на поглиблене дослідження цивільного законодавства про договірні правовідносини. Вивчення дисципліни дозволить сформувати у студентів повне і об’єктивне уявлення про основні засади договірних відносин: вчення про правочини (наукова доктрина і судова практика); поняття дійсності правочинів, договір як правочин; положення про свободу договору; тлумачення договору, істотні та звичайні умови договору; укладення, зміна та припинення договору; положення про окремі види договорів, що врегульовані цивільним правом. Засвоєння студентами основних положень цієї навчальної дисципліни сприятиме формуванню умінь оперувати положеннями цивільного законодавства про договірні правовідносини, готувати проекти договорів різних видів, застосовувати відповідні правові норми для вирішення конкретних ситуацій у договірних правовідносинах, що є необхідною умовою формування кваліфікованих фахівців.
Опис: Тема 1. Поняття та зміст договірного права. Тема 2. Динаміка цивільно-правового договору. Тема 3. Виконання договірних зобов’язань. Тема 4. Зміна та припинення цивільно-правового договору. Тема 5. Класифікація цивільно-правових договорів. Тема 6. Договори, які опосередковують передання майна у власність. Тема 7. Договори про передання майна у користування. Тема 8. Договори про виконання робіт. Тема 9.Договори про надання послуг. Тема10. Інтегровані та нетипові договори. Тема 11. Публічні договори у цивільному праві. Тема 12. Захист прав учасників договірних відносин.
Методи та критерії оцінювання: Формами та засобами контролю вивчення навчальної дисципліни «Договірне право» є: 1) опрацювання лекційного матеріалу; 2) усне опитування на практичних заняттях; 3) виконання та захист індивідуального науково-дослідного завдання; 4) робота в групі на практичних заняттях; 4) екзамен. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекційні заняття, «активні» практичні заняття з елементами «ділової гри» тощо. Для формування умінь та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький. Перевагою продуктивних методів є: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС Львівської політехніки, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації, спрямовані на активізацію і стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студентів. Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни «Договірне право», є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних студентів іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо. Засобами діагностики знань (успішності навчання, якісних та кількісних показників) виступають: проведення поточного і підсумкового контролю знань студентів. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Договірне право». Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до практичних занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц – опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх. Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Договірне право», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу. Самостійна робота студента – це робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчальними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, доповідей, рефератів тощо. Підсумковий (семестровий) контроль передбачає: тестові завдання різних рівнів складності, казусні завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування); письмову та усну компоненти. Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Договірне право», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та екзаменаційний контролі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для студентів денної форми навчання семестрова оцінка з навчальної дисципліни «Договірне право» складається з суми оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену. Максимальна кількість балів за підсумковий контроль становить 100 балів, з яких 40 балів – за поточний контроль (ПК) та 60 балів – екзаменаційний контроль (ЕК). Поточний контроль проводиться на кожному практичному занятті та за результатами виконання завдань самостійної роботи. Він передбачає оцінювання теоретичної підготовки здобувачів вищої освіти із зазначеної теми (у тому числі, самостійно опрацьованого матеріалу) під час роботи на практичних заняттях та виконання реферативних робіт. Максимальна оцінка в балах поточного контролю становить 40 балів, з яких: 35 балів – усне опитування студентів на практичних заняттях; 5 балів - виступ на практичних заняттях з доповіддю (рефератом). Усі бали здобуті студентом на практичних заняттях підсумовуються. На практичних заняттях з дисципліни «Договірне право» поточний контроль відбувається шляхом усного опитування студентів. Усна відповідь студента з теоретичних питань чи усне вирішення ним задачі (завдання) за темою практичного заняття оцінюється за шкалою від 4 до 0 балів. Критерії поточного оцінювання знань студентів на практичних заняттях 2 бали – студент повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно самостійно та аргументовано його викладає під час усного виступу, глибоко та всебічно розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, використовуючи при цьому нормативні джерела, судову практику, обов’язкову та додаткову наукову літературу. 1 бал – студент в цілому володіє навчальним матеріалом, але фрагментарно, поверхово (без аргументації та обґрунтування) викладає його під час усних виступів та письмових відповідей, недостатньо розкриває зміст теоретичних питань та практичних задач (завдань), допускаючи неточності у аргументації відповіді нормативними джерелами та прикладами з судової практики. 0 балів – студент не володіє навчальним матеріалом та не в змозі його викласти, не розуміє змісту теоретичних питань та практичних завдань. На практичних заняттях студенти можуть доповнювати відповіді, виступи, які оцінюються окремо. Доповнення відповіді оцінюються: 2 бали – отримують студенти, які глибоко володіють матеріалом, чітко визначили його зміст; зробили глибокий системний аналіз змісту виступу, виявили нові ідеї та положення, що не були розглянуті, але суттєво впливають на зміст доповіді, надали власні аргументи щодо основних положень даної теми. 1 бал – отримують студенти, які виклали матеріал з обговорюваної теми, що доповнює зміст виступу, поглиблює знання з цієї теми та висловили власну думку. На практичних заняттях студенти також можуть виступати з доповіддю у формі реферату за тематикою, визначеною у Методичних вказівках для самостійної роботи з дисципліни «Договірне право». Максимальна кількість балів за підготовку реферату та виступ з рефератом на практичному занятті становить 5 балів. Семестровий контроль з дисципліни «Договірне право» проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою, який складається з письмової та усної компоненти. Максимальна кількість балів за екзамен становить 60 балів і включає: 50 балів за письмову компоненту та 10 балів за усну компоненту. Письмова компонента екзамену проводиться у формі письмової роботи, що включає тестові завдання трьох рівнів складності: тести першого рівня оцінюються в 1 бал, тести другого рівня складності – у 2 бали, тести третього рівня складності – у 3 бали. Письмова компонента екзаменаційного контролю проводиться в межах одного робочого дня. Результати оцінювання виконаних студентами робіт виставляються на роботах студентів. Усна компонента проводиться не пізніше наступного робочого дня. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування студента за програмою дисципліни «Договірне право». Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки кожної відповіді в балах на письмовій роботі студента. Максимальна оцінка в балах 100 Поточний контроль (ПК): -усне опитування на практичних заняттях – 35 балів; -виступ на практичних заняттях ( реферат) – 5 балів; Разом за ПК – 40 балів. Екзаменаційний контроль: -письмова компонента – 50 балів; -усна компонента – 10 балів. Разом за дисципліну 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова: 1. Конституція України від 28 червня 1996 року (із змінами та доповненнями). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text. 2. Цивільний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text. 3. Господарський кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text. 4. Цивільний кодекс України: науково-практичний коментар. Т.1: Загальні положення. Особи. За ред. проф. І. В. Спасибо-Фатєєвої. Харків: ЕКУС, 2020. 928 с. 5. Збірник постанов Пленуму Верховного Суду України з цивільних справ (1972–2017 роки). Упоряд.: В.І. Борисова, І.П. Жигалкін, О.Н. Сибіга, П.В. Хотенець. Харків: Право, 2017. 546 с. 6. Договірне право України. Особлива частина: навч. посіб. За ред. О.В. Дзери. Київ: Юрінком Інтер, 2018. 1199 с. 7. Договірне право України: навчальний посібник. Упоряд.: І.В. Тетарчук, Т.Є. Дяків. Київ: Центр учбової літератури, 2018. 259 с. 8. Грін О. О. Договори в цивільному праві України: навчальний посібник. Ужгород: Видавництво ФОП Бреза А.Е., 2012. 219 с. 9. Договір як універсальна форма правового регулювання: монографія. За заг. ред. проф. В. А. Васильєвоі?. Івано-Франківськ, 2016. 399 с. 10. Цивільне право (особлива частина) : навч. посібник. За заг. ред.: Н.М. Процьків, В.М. Никифорака. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2021. 304 с. 11. Цивільне право України. Особлива частина: підручник. За ред. О.В. Дзери, Н.С. Кузнєцової, Р.А. Майданика. 5-те вид., стер. Київ: Юрінком Інтер, 2017. 1173 с. 12. Цивільне право України: Договірні та недоговірні зобов’язання: підручник; за заг. ред. С.С. Бичкової. 3-тє вид., змін. та допов. Київ: Правова єдність: Алерта, 2014. 495 с. 13. Цивільне право України: навч. посіб.: у 2 т. Ю.Ф. Іванов, О.В. Куриліна, М.В. Іванова. Київ: Алерта., 2018. Т. 2. 345 с. 14. Цивільне право України: підручник. У 2-х частинах. За ред. проф. Р.Б. Шишки. Ч. 2. Особлива. 2-е вид., перероб. і доп. Київ: Видавництво Ліра-К, 2018. 996 с. 15. Цивільне право: особлива частина. Практикум : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів. Кол. авт. Дніпро : Видавець Біла К. О., 2021. 264. Допоміжна: 1.Аванесян Г. М., Басенко Р. О. Цивільне право України (Загальна частина): навчально-методичний посібник. Полтава: ПІЕП, 2020. 199 с. 2. Білоус Т.Й. Особливості укладання договору міни. Науковий вісник публічного та приватного права. 2018. Вип.3, Т. 1. С. 28–31. 3. Вавженчук С. До питання класифікації договорів на односторонні та взаємні, відплатні й безвідплатні. Підприємництво, господарство і право. 2021. №6. С.5–10. 4. Вакулович Е. В. Визначення меж дії принципу свободи договору в зобов’язальному праві (на прикладі публічного договору). Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2020. № 1. С. 24–27. 5. Вакулович Е. В. Особливості визначення істотних умов публічного договору. Правова позиція. 2020. № 1 (26). С. 88–92. 6. Великанова М.М. Ризики в цивліьному праві України : теоретичні та практичні аспекти : дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.03. Київ, 2020. 500 с. 7. Гнат Н. Цивільно-правова сутність кредитних відносин в Україні. Актуальні проблеми правознавства. 2019. Вип. 4. С. 265–268. 8. Годун В.О. Договір поставки в контексті дуалізуму приватного права: пропозиції щодо вдосконалення. Молодий вчений. 2018. № 11(2). С. 795–799. 9. Диба О.В. Договір підряду на проведення проектних робіт за цивільним законодавством України: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.03. Київ, 2018. 20 с. 10. Дмитренко В. Особливості договору про створення за замовленням і використання об’єкта права інтелектуальної власності. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 11. С. 24–29. 11. . Заставний П. Відповідальність сторін за порушення умов договору перевезення: цивільно-правовий аспект. Актуальні проблеми правознавства. 2019. №4 (20). С.282–286. 12. Зільник Н. Договір про надання туристичних послуг: поняття та особливості. Підприємництво, господарство і право. 2019. №1. С. 24–29. 13. Ільків О.В. Правова природа відносин, що виникають із договору управління майном. Нове українське право. 2021. № 3. С. 57–63. 14. Калюжний В. Цивільно-правовий захист при невиконанні договору найму житла. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 12. С. 15–20. 15. Лепех С.М. Умови договору банківського вкладу. Юридичний науковий електронний журнал. 2020 №5. С.63–65. 16. Марценюк Р.А. Облік консигнаційних операцій: практичний аспект. Молодий вчений. 2019. № 9(2). С. 475–479. 17. Міловська Н. В. Договірні зобов’язання зі страхування у цивільному праві України: проблеми теорії та практики. Київ, 2019. 488 с. 18. Надьон В.В. Цивільно-правовий аспект розмежування договору позички від інших видів договорів (позика, дарування, найм транспортного засобу, житла, договір прокату, комерційної концесії). Аналітично-порівняльне правознавство. 2021. №4. С. 64–70. 19. Паламарчук О. Застосування та оформлення бартерного договору на практиці. Діловодство. 2019. № 6. С. 49–53. 20. Панченко С. В. Цивільно-правовий договір як джерело цивільного договірного права. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. 2019. № 42. Том 1. С.87–90. 21. Попов В.А., Рубан О.О. Місце договору чартеру (фрахтування) у цивільному праві України. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. №2. С.92–94. 22. Примак В. Розірвання договору як спосіб цивільно-правового захисту в кризових умовах. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 5. С.43–49. 23. Расько Ю. Трансформація принципу свободи договору у процесі історичного розвитку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2022. №69. С. 132–137. 24. Рекодифікація цивільного законодавства України в умовах євроінтеграційних процесів. Є. О. Харитонов та ін.; ред. Є. О. Харитонов, О. І. Харитонова. Київ : Норма права, 2020. 347 с. 25. Саванець Л. Довіреність та договір доручення: порівняльно-правовий аналіз. Актуальні проблеми правознавства. 2020. №4 (24). С.112–118. 26. Самойленко Г.В. Договір перевезення пасажира: теорія та практика забезпечення прав пасажира: дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.03. Одеса, 2021. 553 с. 27. Самойлова І. Спадковий договір: правова природа за законодавством України та країн Європи. Підприємництво, господарство і право. 2021. №3. С.54–59. 28. Сірко Р.Б. Щодо окремих питань припинення договірних відносин з перевезення залізничним транспортом. Правова позиція. 2021. № 1 (30). С. 125–129. 29. Слободянюк В.П. Особливості правового регулювання агентського договору в Україні. Експерт. 2020. №3 (9). С.196–205. 30. Теремецький В.І., Гуц Н.Г. Новації у порядку укладення цивільно-правового договору. Наукові записки. Серія: Право. 2022. №12. С.176–180. 31. Федорченко Н.В. Договірні зобов’язання з надання послуг у вітчизняному праві: розвиток та перспективи. Право України. 2019. № 2. С.44–59. 32. Фоменко Я.Є. Особливості захисту прав та інтересів кредитора у разі порушення грошового зобов’язання з валютним застереженням. Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України. 2022. №58. С.20–26. 33. Ющенко М.С., Кочина О.С. Проблемні питання договору дарування на майбутнє. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. 2021. Вип. 63. С.178–182.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).