Криміналістичні експертизи

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.045
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: доцент Анатолій Крижановський
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування знань про теоретичні передумови, процесуальні засади організації проведення, оцінки та використання результатів судових експертиз у правоохоронній діяльності; засвоєння особливостей техніко-криміналістичного забезпечення слідчих та оперативно-розшукових дій; конкретизувати і закріпити знання з процесуальних, організаційних і тактичних основ призначення судових експертиз; виробити практичне уміння підготовки матеріалів при призначенні експертиз та оцінки висновку експерта; розвиток практичних навичок та умінь студентів в оволодінні методикою експертних досліджень різних джерел доказової інформації.
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК4. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. Спеціальні (фахові предметні компетентності (СК) СК1 Здатність застосовувати принципи верховенства права для роз’яснення складних задач і проблем, у тому числі, у ситуаціях правової невизначеності. СК5. Здатність використовувати сучасні правові доктрини та принципи у правотворчості та в процесі застосовування інститутів публічного і приватного права, а також кримінальної юстиції. СК6. Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК13. Здатність доносити до фахівців і нефахівців у сфері права інформацію, ідеї, зміст проблем та характер оптимальних рішень з належною аргументацією. Компетентності професійного спрямування (ПК) ПК5.1 Здатність розуміти процедуру здійснення криміналістичних експертиз.
Результати навчання: Результати навчання (РН) РН1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. Результати навчання професійного спрямування (ПС) ПС5.1 Знання про здійснення криміналістичних експертиз. Автономія та відповідальність (АВ) АВ1 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Актуальні проблеми кримінального права та процесу (судова практика); Основи кримінально-правової кваліфікації.
Короткий зміст навчальної програми: Поняття судово-криміналістичної експертизи. Класифікація судово-криміналістичних експертиз: за місцем проведення; за послідовністю проведення; за обсягом дослідження; за чисельністю складу виконавців експертних досліджень; за змістом спеціальних знань; за обов’язковістю. Роди та види криміналістичних експертиз. Закономірності та особливості виникнення нових видів експертних досліджень. Зв’язок криміналістичної експертизи з іншими видами судових експертиз. Відмінності криміналістичної експертизи від інших судових експертиз. Висновок експерта. Електронний висновок експерта в кримінальному провадженні. Історія розвитку та сучасний стан криміналістичної експертизи. Судово - почеркознавча експертиза. Теоретичні положення судово-трасологічної експертизи. Трасологічна експертиза слідів рук (дактилоскопія). Трасологічна експертиза слідів ніг людини та взуття. Теоретичні положення судово-балістичної експертизи. Судово-балістична експертиза ручної вогнепальної зброї та її частин. Судово-балістична експертиза боєприпасів, їх частин та слідів пошкоджень. Експертиза холодної зброї. Судова експертиза вибухових пристроїв, вибухових речовин і продуктів вибуху. Теоретичні положення криміналістичної експертизи матеріалів, речовин, виробів. Криміналістична експертиза наркотичних засобів та психотропних речовин. Криміналістична експертиза об’єктів дорожньо-транспортної пригоди (лакофарбові покриття, паливно-мастильні матеріали, волокна, метали, скло, пластмаси).
Опис: Тема 1. Криміналістичні експертизи: поняття та сучасні підходи до їх класифікації. Історія розвитку та сучасний стан криміналістичної експертизи Тема 2. Судово - почеркознавча експертиза Тема 3.Теоретичні положення судово-трасологічної експертизи Тема 4.Трасологічна експертиза слідів рук (дактилоскопія) Тема 5.Трасологічна експертиза слідів ніг людини та взуття Тема 6.Теоретичні положення судово-балістичної експертизи Тема 7. Судово-балістична експертиза ручної вогнепальної зброї та її частин Тема 8.Судово-балістична експертиза боєприпасів, їх частин та слідів пошкоджень Тема 9.Експертиза холодної зброї Тема 10.Судова експертиза вибухових пристроїв, вибухових речовин і продуктів вибуху Тема 11.Теоретичні положення криміналістичної експертизи матеріалів, речовин, виробів Тема 12.Криміналістична експертиза наркотичних засобів та психотропних речовин Тема 13.Криміналістична експертиза об’єктів дорожньо-транспортної пригоди (лакофарбові покриття, паливно-мастильні матеріали, волокна, метали, скло, пластмаси)
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики успішності навчання, формами виміру рівня засвоєння знань з навчальної дисципліни є: - усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; - виступ на практичних (семінарських) заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії тощо); - тестування знань студентів із відповідної теми лекційного курсу; - письмова контрольна робота (відповіді на питання теоретичні, вирішення практичних завдань (казусів), тестових завдань, тощо); - виконання й захист індивідуального наукового дослідного завдання; - форма підсумкового контролю: диференційований залік. Підсумковим контролем рівня знань студентів виступає проведення диференційованого заліку, результати якого виставляються та еквівалентні сумарній кількості балів за усі передбачені види студентської роботи протягом семестру. До складу завдань роботи, включаються: - тестові завдання різних рівнів складності, - теоретичне питання нормативного або проблемного характеру. Поточний контроль (ПК) – 40 балів: практичні (семінарські) заняття, робота у ВНС, контрольна робота – 24 бали; наукові дослідницькі завдання, реферати, доповіді, проєкти рішень, наукові публікації, участь у ділових чи імітаційних іграх, конференції, олімпіаді та інше – 16 балів. Семестровий (підсумковий) контроль (60 балів) - екзамен: тестові завдання різних рівнів складності, казусні завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування). Письмова (50 балів) та усна (10 балів) компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Криміналістичні експертизи». Оцінювання знань здобувачів освіти на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на семінарських заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності здобувачів освіти до занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування здобувачів освіти за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих здобувачів освіти для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або опитування всіх присутніх здобувачів освіти або вибіркове опитування частини присутніх. Самостійна та індивідуальна наукова дослідна робота здобувачів освіти передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Криміналістичні експертизи», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну спеціальну літературу і нормативну базу, планувати власну наукову дослідну роботу. Самостійна робота здобувачів освіти - робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів. Підсумковий (семестровий) контроль – у формі екзамену: тестові завдання різних рівнів складності, завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Закон України "Про судову експертизу" від 25 лютого 1994 року із змінами та доповненнями від 03.11.2022 року № 2716. Інструкція про призначення та проведення судових експертиз: Наказ Міністерства юстиції України № 53/5 від 8 жовтня 1998 року. Організаційні основи проведення окремих видів судових експертиз: навч. посібник / Л.Ф..Гула, О.М. Гумін. - Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. - 428 с. Туркот М. С. Експертизи у кримінальному провадженні: науково-практичний посібник / М. С. Туркот, Н. В. Нестор, А. В. Столітній; за заг. ред. А. В. Столітнього. – Київ: Норма права, 2020. – 308 с. Нестор Н.В. Судові експертизи в процесуальному праві України: навчальний посібник. Випуск другий. – Київ: Ліра-К, 2021. – 276 с. Особливості призначення криміналістичних експертиз у кримінальних справах про незаконний обіг наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів: методичні рекомендації для працівників підрозділів дізнання та досудового слідства органів внутрішніх справ / В.М.Бараняк, Л.О. Сергієнко, Я.С. Палій, М.Б. Літинський. - Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2011. - 100 с. Експертизи у судочинстві України: наук.-практ. посіб. /за заг. ред. В. Г. Гончаренка, І. В. Гори. – К.: Юрінком Інтер, 2015. – 504 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Криміналістичні експертизи (курсова робота)

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.048
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: доцент, к.ю.н. Анатолій Крижановський
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування знань про теоретичні передумови, процесуальні засади організації проведення, оцінки та використання результатів судових експертиз у правоохоронній діяльності; засвоєння особливостей техніко-криміналістичного забезпечення слідчих та оперативно-розшукових дій; конкретизувати і закріпити знання з процесуальних, організаційних і тактичних основ призначення судових експертиз; виробити практичне уміння підготовки матеріалів при призначенні експертиз та оцінки висновку експерта; розвиток практичних навичок та умінь студентів в оволодінні методикою експертних досліджень різних джерел доказової інформації.
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК4. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті. Спеціальні (фахові предметні компетентності (СК) СК7. Здатність застосовувати знання та розуміння основних засад (принципів) та процедур судочинства в Україні. СК12. Здатність утверджувати етичні стандарти правничої діяльності, стандарти професійної незалежності та відповідальності правника. СК13. Здатність доносити до фахівців і нефахівців у сфері права інформацію, ідеї, зміст проблем та характер оптимальних рішень з належною аргументацією. СК15. Здатність самостійно готувати проекти актів правозастосування, враховуючи вимоги щодо їх законності, обґрунтованості та вмотивованості. Компетентності професійного спрямування (ПК) ПК5.6 Формувати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
Результати навчання: Результати навчання (РН) РН1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН 2. Співвідносити сучасну систему цивілізаційних цінностей з правовими цінностями, принципами та професійними етичними стандартами. РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН 6. Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи. РН 13. Мати практичні навички розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією процесуальних функцій суб’єктів правозастосування. РН 15. Мати практичні навички розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією процесуальних функцій суб’єктів правозастосування. Результати навчання професійного спрямування (ПС) ПС5.6 Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблематики, проводити збір та аналіз матеріалів з різних джерел, формувати власні обґрунтовані судження. Комунікація (К) К2 Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Актуальні проблеми кримінального права та процесу (судова практика); Основи кримінально-правової кваліфікації.
Короткий зміст навчальної програми: Поняття судово-криміналістичної експертизи. Класифікація судово-криміналістичних експертиз: за місцем проведення; за послідовністю проведення; за обсягом дослідження; за чисельністю складу виконавців експертних досліджень; за змістом спеціальних знань; за обов’язковістю. Роди та види криміналістичних експертиз. Закономірності та особливості виникнення нових видів експертних досліджень. Зв’язок криміналістичної експертизи з іншими видами судових експертиз. Відмінності криміналістичної експертизи від інших судових експертиз. Висновок експерта. Електронний висновок експерта в кримінальному провадженні. Історія розвитку та сучасний стан криміналістичної експертизи. Судово - почеркознавча експертиза. Теоретичні положення судово-трасологічної експертизи. Трасологічна експертиза слідів рук (дактилоскопія). Трасологічна експертиза слідів ніг людини та взуття. Теоретичні положення судово-балістичної експертизи. Судово-балістична експертиза ручної вогнепальної зброї та її частин. Судово-балістична експертиза боєприпасів, їх частин та слідів пошкоджень. Експертиза холодної зброї. Судова експертиза вибухових пристроїв, вибухових речовин і продуктів вибуху. Теоретичні положення криміналістичної експертизи матеріалів, речовин, виробів. Криміналістична експертиза наркотичних засобів та психотропних речовин. Криміналістична експертиза об’єктів дорожньо-транспортної пригоди (лакофарбові покриття, паливно-мастильні матеріали, волокна, метали, скло, пластмаси).
Опис: Тема 1. Криміналістичні експертизи: поняття та сучасні підходи до їх класифікації. Історія розвитку та сучасний стан криміналістичної експертизи Тема 2. Судово - почеркознавча експертиза Тема 3.Теоретичні положення судово-трасологічної експертизи Тема 4.Трасологічна експертиза слідів рук (дактилоскопія) Тема 5.Трасологічна експертиза слідів ніг людини та взуття Тема 6.Теоретичні положення судово-балістичної експертизи Тема 7. Судово-балістична експертиза ручної вогнепальної зброї та її частин Тема 8.Судово-балістична експертиза боєприпасів, їх частин та слідів пошкоджень Тема 9.Експертиза холодної зброї Тема 10.Судова експертиза вибухових пристроїв, вибухових речовин і продуктів вибуху Тема 11.Теоретичні положення криміналістичної експертизи матеріалів, речовин, виробів Тема 12.Криміналістична експертиза наркотичних засобів та психотропних речовин Тема 13.Криміналістична експертиза об’єктів дорожньо-транспортної пригоди (лакофарбові покриття, паливно-мастильні матеріали, волокна, метали, скло, пластмаси)
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики успішності навчання, формами виміру рівня засвоєння знань з навчальної дисципліни є: - усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; - виступ на практичних (семінарських) заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії тощо); - тестування знань студентів із відповідної теми лекційного курсу; - письмова контрольна робота (відповіді на питання теоретичні, вирішення практичних завдань (казусів), тестових завдань, тощо); - виконання й захист індивідуального наукового дослідного завдання; - форма підсумкового контролю: диференційований залік. Підсумковим контролем рівня знань студентів виступає проведення диференційованого заліку, результати якого виставляються та еквівалентні сумарній кількості балів за усі передбачені види студентської роботи протягом семестру. До складу завдань роботи, включаються: - тестові завдання різних рівнів складності, - теоретичне питання нормативного або проблемного характеру. Поточний контроль (ПК) – 40 балів: практичні (семінарські) заняття, робота у ВНС, контрольна робота – 24 бали; наукові дослідницькі завдання, реферати, доповіді, проєкти рішень, наукові публікації, участь у ділових чи імітаційних іграх, конференції, олімпіаді та інше – 16 балів. Семестровий (підсумковий) контроль (60 балів) - екзамен: тестові завдання різних рівнів складності, казусні завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування). Письмова (50 балів) та усна (10 балів) компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Криміналістичні експертизи». Оцінювання знань здобувачів освіти на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на семінарських заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності здобувачів освіти до занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування здобувачів освіти за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих здобувачів освіти для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або опитування всіх присутніх здобувачів освіти або вибіркове опитування частини присутніх. Самостійна та індивідуальна наукова дослідна робота здобувачів освіти передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Криміналістичні експертизи», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну спеціальну літературу і нормативну базу, планувати власну наукову дослідну роботу. Самостійна робота здобувачів освіти - робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів. Підсумковий (семестровий) контроль – у формі екзамену: тестові завдання різних рівнів складності, завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Інструкція про призначення та проведення судових експертиз: Наказ Міністерства юстиції України № 53/5 від 8 жовтня 1998 року із змінами та доповненнями. 2. Організаційні основи проведення окремих видів судових експертиз : навч. посібник/ Л.Ф.Гула, О. М. Гумін. - Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. - 428 с. 3. Туркот М. С. Експертизи у кримінальному провадженні: науково-практичний посібник / М. С. Туркот, Н. В. Нестор, А. В. Столітній; за заг. ред. А. В. Столітнього. – Київ: Норма права, 2020. – 308 с. 4. Нестор Н.В. Судові експертизи в процесуальному праві України: навчальний посібник. Випуск другий. – Київ: Ліра-К, 2021. – 276 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).