Провадження судових експертиз

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.046
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: доцент Бараняк Володимир Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є: • законодавство у сфері судово-експертної діяльності • процесуальний порядок призначення судової експертизи та надання висновку експерта • вимоги до судового експерта, який працює у державних спеціалізованих науково-дослідних установах судових експертиз та у складі юридичної особи, що не є державною спеціалізованою установою • підстави, можливість та умови надання висновку експерта • особливості складання висновку експерта у кримінальному провадженні, у цивільних, господарських, адміністративних справах, справах про митні і податкові правопорушення та у суді • підстави призначення додаткової і повторної експертизи • загальну методику експертного дослідження та складання експертного висновку
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ) ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК4. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті. Спеціальні (фахові предметні компетентності (СК) СК7. Здатність застосовувати знання та розуміння основних засад (принципів) та процедур судочинства в Україні. СК12. Здатність утверджувати етичні стандарти правничої діяльності, стандарти професійної незалежності та відповідальності правника. СК13. Здатність доносити до фахівців і нефахівців у сфері права інформацію, ідеї, зміст проблем та характер оптимальних рішень з належною аргументацією. СК15. Здатність самостійно готувати проекти актів правозастосування, враховуючи вимоги щодо їх законності, обґрунтованості та вмотивованості.
Результати навчання: Результати навчання (РН) РН 1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН 2. Співвідносити сучасну систему цивілізаційних цінностей з правовими цінностями, принципами та професійними етичними стандартами. РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН 13. Мати практичні навички розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією процесуальних функцій суб’єктів правозастосування. РН 15. Інтегрувати необхідні знання та розв’язувати складні задачі правозастосування у різних сферах професійної діяльності. Результати навчання професійного спрямування (ПС) ПС5.2 Знання про теоретичні передумови, процесуальні засади організації і проведення судової експертизи. Комунікація (К) К2 Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Криміналістика, Кримінальний процес, Судова експертологія, Криміналістичні експертизи.
Короткий зміст навчальної програми: Прийняття слідчим рішення про проведення експертизи. Винесення постанови про призначення експертизи. Предмет і завдання судової експертизи. Поняття ідентифікації та діагностики. Мета та завдання ідентифікації (ототожнення). Об’єкти ідентифікації.. Етапи процедури ідентифікації. Встановлення родової, групової та видової належності (групофікація). Мета та завдання діагностичного дослідження. Предмет і завдання судової експертизи. Об'єкти судової експертизи та зразки для експертного дослідження. Види об’єктів за ступенем спільності, обсягом властивостей, процесуальним статусом, джерелом походження. Зразки для експертного дослідження. Вільні зразки. Умовно-вільні зразки. Експериментальні зразки. Правила формулювання запитань експерту, пакування і транспортування об'єктів. Стадії судово-експертного дослідження. Методи і методики судової експертизи. Оцінка результатів експертизи і формулювання висновків. Поняття та класифікація методів, що використовуються при провадженні експертиз. Оформлення результатів судової експертизи. Висновок експерта. Електронний висновок експерта в кримінальному провадженні. Висновок експерта-криміналіста: сутність, структура, зміст. Форми і види висновків експерта. Тактика проведення судової експертизи на досудовому слідстві. Фактична та юридична підстава призначення судової експертизи. Підготовка і призначення судової експертизи. Призначення додаткової, повторної експертиз, допит експерта. Тактика проведення експертизи у суді. Процесуальний порядок призначення і проведення експертизи в суді. Етапи проведення експертизи в суді. Судова перевірка й оцінка експертного висновку. Допит експерта в суді. Рішення суду про прийняття висновку експерта як джерела доказів. Дослідження, оцінка та перевірка висновку експерта. Оцінка висновку експерта. Тактичні основи використання судових експертиз у розкритті і розслідуванні злочинів. Використання судових експертиз. Тактичні завдання, розв'язувані слідчим за допомогою судових експертиз. Використання висновку експерта в доказуванні у кримінальному провадженні.
Опис: Оформлення матеріалів для призначення судової експертизи та організація її проведення Основи теорії ідентифікації та діагностики. Предмет і завдання судової експертизи Об'єкти судової експертизи та зразки для експертного дослідження, пакування і транспортування об'єктів Формулювання запитань експерту. Стадії судово-експертного дослідження. Методи і методики судової експертизи Оформлення результатів судової експертизи. Висновок експерта Тактика проведення судової експертизи на досудовому розслідуванні Тактика проведення експертизи у суді Дослідження, оцінка та перевірка висновку експерта Тактичні основи використання судових експертиз у розкритті і розслідуванні злочинів Використання висновку експерта в доказуванні у кримінальному провадженні
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики успішності навчання, формами виміру рівня засвоєння знань з навчальної дисципліни є: - усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; - виступ на практичних (семінарських) заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії тощо); - тестування знань студентів із відповідної теми лекційного курсу; - письмова контрольна робота (відповіді на питання теоретичні, вирішення практичних завдань (казусів), тестових завдань, тощо); - виконання й захист індивідуального наукового дослідного завдання; - форма підсумкового контролю: диференційований залік. Підсумковим контролем рівня знань студентів виступає проведення диференційованого заліку, результати якого виставляються та еквівалентні сумарній кількості балів за усі передбачені види студентської роботи протягом семестру. До складу завдань роботи, включаються: - тестові завдання різних рівнів складності, - теоретичне питання нормативного або проблемного характеру. Поточний контроль (ПК) – 40 балів: практичні (семінарські) заняття, робота у ВНС, контрольна робота – 24 бали; наукові дослідницькі завдання, реферати, доповіді, проєкти рішень, наукові публікації, участь у ділових чи імітаційних іграх, конференції, олімпіаді та інше – 16 балів. Семестровий (підсумковий) контроль (60 балів) - екзамен: тестові завдання різних рівнів складності, казусні завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування). Письмова (50 балів) та усна (10 балів) компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Провадження судових експертиз». Оцінювання знань здобувачів освіти на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на семінарських заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності здобувачів освіти до занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування здобувачів освіти за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих здобувачів освіти для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або опитування всіх присутніх здобувачів освіти або вибіркове опитування частини присутніх. Самостійна та індивідуальна наукова дослідна робота здобувачів освіти передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Провадження судових експертиз», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну спеціальну літературу і нормативну базу, планувати власну наукову дослідну роботу. Самостійна робота здобувачів освіти - робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів. Підсумковий (семестровий) контроль – у формі екзамену: тестові завдання різних рівнів складності, завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Інструкція про призначення та проведення судових експертиз: Наказ Міністерства юстиції України № 53/5 від 8 жовтня 1998 року. Щербаковський М. Г. Призначення та провадження судових експертиз. — X.: Фактор, 2011. – 400 с. Нестор Н.В. Судові експертизи в процесуальному праві України: навчальний посібник. Випуск другий. – Київ: Ліра-К, 2021. – 276 с. Туркот М. С. Експертизи у кримінальному провадженні: науково-практичний посібник / М. С. Туркот, Н. В. Нестор, А. В. Столітній; за заг. ред. А. В. Столітнього. – Київ: Норма права, 2020. – 308 с. Експертизи у судочинстві України: наук.-практ. посіб. /за заг. ред. В. Г. Гончаренка, І. В. Гори. – К.: Юрінком Інтер, 2015. – 504 с. Про судову експертизу” Закон України від 25 лютого 1994 р. із змінами від 9 вересня 2004 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1994. – №28. – Ст.232; 2003. – № 27. – Ст.209. Кримінальний процесуальний кодекс України. Науково-практичний коментар / за заг. ред. проф. В. Г. Гончаренка, В. Т. Нора, М. Є. Шумила. – К.: Юстініан, 2012. – 1224 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).