Проблеми здійснення адміністративного судочинства в Україні

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.063
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Сливка М.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Проблеми здійснення адміністративного судочинства в Україні» є комплексна підготовка здобувачів освіти, як майбутніх фахівців високого рівня, з метою формування і розвитку їх професійної компетенції у сфері адміністративної юстиції, спрямована на отримання необхідного обсягу теоретичних знань щодо правового регулювання суспільних відносин, які складаються в процесі організації і діяльності адміністративних судів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК10. Здатність розробляти проєкти та управляти. Спеціальні (фахові предметні) компетентності: СК5. Здатність використовувати сучасні правові доктрини та принципи у правотворчості та в процесі застосовування інститутів публічного і приватного права, а також кримінальної юстиції. СК6. Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК7. Здатність застосовувати знання та розуміння основних засад (принципів) та процедур судочинства в Україні. СК8. Здатність застосовувати медіацію та інші правові інструменти альтернативного позасудового розгляду та вирішення правових спорів. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування. Компетентності професійного спрямування: ПК7.3 Здатність здійснювати критичний аналіз проблем адміністративного судочинства в Україні.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни «Проблеми здійснення адміністративного судочинства в Україні» студент повинен демонструвати такі результати навчання: РН 1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН 5. Дискутувати зі складних правових проблем, пропонувати і обґрунтовувати варіанти їх розв’язання. РН 11. Аналізувати та оцінювати практику застосування окремих правових інститутів. РН 13. Мати практичні навички розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією процесуальних функцій суб’єктів правозастосування. РН 15. Інтегрувати необхідні знання та розв’язувати складні задачі правозастосування у різних сферах професійної діяльності. ПС7.3 Вміти визначати правові механізми вирішення проблем адміністративного судочинства в Україні. К2 Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Актуальні проблеми адміністративного права та процесу (судова практика). Супутні й наступні навчальні дисципліни: - Правовий статус адміністративних судів в судовій системі України.
Короткий зміст навчальної програми: Адміністративне судочинство є однією з провідних галузей вітчизняної системи права, яка покликана захищати права, свободи та інтереси фізичних і юридичних осіб з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб в сфері публічно-правових відносин. Судовий механізм захисту прав людини дозволяє усунути свавілля з боку державних органів, забезпечуючи проведення в життя принципу її відповідальності за свою діяльність перед людиною.
Опис: Адміністративна юстиція як інструмент захисту прав громадян. Принципи адміністративного судочинства. Проблемні питання адміністративної юрисдикції. Суб'єкти адміністративного судочинства. Докази та доказування в адміністративному судочинстві. Правова природа інституту процесуальних строків у адміністративному судочинстві. Правнича допомога при вирішенні справ в адміністративному суді. Заходи процесуального примусу в адміністративному судочинстві.
Методи та критерії оцінювання: Формами та засобами контролю вивчення навчальної дисципліни є: • усне опитування на семінарських заняттях; • виступ на практичних заняттях із рефератом, доповіддю, участь у дискусії тощо; • виконання індивідуального науково-дослідного завдання; • письмова контрольна робота (відповіді на питання лекційного курсу); • тестування, у т.ч. комп’ютерне тестування; • робота в групі на семінарських заняттях; • іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): - усне опитування на семінарських заняттях – 40 балів; Разом за ПК – 40 балів. Екзаменаційний контроль (ЕК): - письмова компонента – 50 балів - усна компонента -10 балів Разом за ЕК – 60 балів. Разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література: 1. Адміністративне судочинство: навчальний посібник / укл.: Н. П. Бортник, Н. В. Лесько, О. В. Скочиляс-Павлів, М. Р. Малець. Київ: «Видавництво Людмила», 2021. 340 с. 2. Вовк П.В. Адміністративне судочинство як особлива форма здійснення правосуддя в Україні. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 9. С. 195-198. 3. Коваль М.П. Адміністративний судовий процес та особливості розгляду деяких спорів: навчальний посібник у схемах. К.: Видавництво «Юридична література», 2020. 216 с. 4. Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 06.07.2005 р. № 2747-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text. 5. Марич Є.В. Характеристика суб’єктів надання правничої допомоги при вирішенні справ в адміністративному суді. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 3. С. 497-501. 6. Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради. 2016. № 31. Ст. 545. 7. Про безоплатну правову допомогу: Закон України від 2 червня 2011 року № 3460-VI. URL: Режим доступу: http://www. rada. gov. ua. Навчально-методичне забезпечення: 1. Робоча програма навчальної дисципліни (укладачі – к.ю.н., доцент Сливка М.М.). 2. Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять (укладачі – к.ю.н., доцент Сливка М.М.). 3. Курс забезпечений Віртуальним навчально-методичним комплексом з дисципліни (https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6421). Інформаційні ресурси: 1. Офіційний веб-сайт Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua 2. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://rada.gov.ua 3. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/ 4. Зразкові справи. URL:https://supreme.court.gov.ua/supreme/gromadyanam/perelik_sprav/ 5. Практика ЄСПЛ. Український аспект. URL: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/ 6 Національна бібліотека ім. В.І. Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua/ 7. Юридична бібліотека. URL: http://pravo.biz.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Проблеми здійснення адміністративного судочинства в Україні (курсова робота)

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.064
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Керівники курсових робіт
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курсова робота виконується з метою закріплення, поглиблення й узагальнення знань, одержаних здобувачами вищої освіти під час навчання, та їх застосування до комплексного вирішення конкретного фахового завдання.
Завдання: Інтегральна компетентність : ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності: ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). Спеціальні (фахові предметні ) компетентності : СК6 Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК7. Здатність застосовувати знання та розуміння основних засад (принципів) та процедур судочинства в Україні. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування. СК14. Здатність самостійно готувати проекти нормативно-правових актів, обґрунтовувати суспільну обумовленість їх прийняття, прогнозувати результати їх впливу на відповідні суспільні відносини. Компетентності професійного спрямування : ПК7.6 Формувати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
Результати навчання: РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН 4. Здійснювати презентацію свого дослідження з правової теми, застосовуючи першоджерела та прийоми правової інтерпретації складних комплексних проблем, що постають з цього дослідження, аргументувати висновки. РН 6. Оцінювати достовірність інформації та надійність джерел, ефективно опрацьовувати та використовувати інформацію для проведення наукових досліджень та практичної діяльності. РН 10. Проводити порівняльно-правовий аналіз окремих інститутів права різних правових систем, враховуючи взаємозв’язок правової системи України з правовими системами Ради Європи та Європейського Союзу. ПС7.6 Формулювати обґрунтовані висновки в галузі здійснення адміністративного судочинства. АВ1 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Актуальні проблеми адміністративного права та процесу (судова практика). Супутні й наступні навчальні дисципліни: - Правовий статус адміністративних судів в судовій системі України.
Короткий зміст навчальної програми: Курсова робота передбачає систематизацію, закріплення та розширення теоретичних знань, ознайомлення з методами, напрацьованими іншими дослідниками у відповідній галузі правової науки, обґрунтування результатів власного дослідження.
Опис: Адміністративна юстиція як інструмент захисту прав громадян. Принципи адміністративного судочинства. Проблемні питання адміністративної юрисдикції. Суб'єкти адміністративного судочинства. Докази та доказування в адміністративному судочинстві. Правова природа інституту процесуальних строків у адміністративному судочинстві. Правнича допомога при вирішенні справ в адміністративному суді. Заходи процесуального примусу в адміністративному судочинстві.
Методи та критерії оцінювання: - доповідь за результатами курсової роботи; - усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Основними умовами одержання оцінки є такі: 100-88 - курсова робота виконана вчасно, самостійно, забезпечує повне розкриття теми. Вірно визначено предмет, об’єкт дослідження. Мета та завдання чітко окреслені та реалізовані у дослідженні. Автор використовує сучасні аналітичні та методологічні інструментарії. Робота характеризується високою якістю і глибиною теоретико-методологічного аналізу, критичного огляду літературних джерел, наявністю наукової проблематики. Узагальнення і висновки базуються на якісно опрацьованій інформаційній базі, що дозволяє чітко визначити авторську позицію. У роботі розроблені суттєві аспекти впровадження рекомендацій. Відповідь аргументована, проілюстрована бездоганно оформленими наочними матеріалами, свідчить про формулювання власної думки студента щодо предмету дослідження та є логічною, повною. Відповіді на питання правильні та стислі; 87-71 - курсова робота виконана вчасно, теоретичні узагальнення та висновки аналітичної частини, в основному, правильні. Проте, існують несуттєві недоліки у виявлені логічності зв’язку заходів, що пропонуються для вирішення проблем, обґрунтування, що впливає на глибину особистого аналізу студентом фактичної інформації. Застосування сучасного аналітичного інструментарію обмежено. Відповідь студента насичена фактичною інформацією, що відображає відповідні результати проведеного дослідження. Відповіді на питання правильні, але не завжди повні чи конкретні; 70-50 - тема роботи в основному розкрита, але мають місце недоліки змістовного характеру. Теоретико-аналітична частина та пропозиції обґрунтовано непереконливо, відсутні аргументовані авторські узагальнення та висновки. Є зауваження щодо логічності та послідовності викладеного матеріалу, який носить переважно описовий характер. Робота недбало оформлена. Студент не володіє окремими питаннями теми, не всі відповіді на запитання правильні або повні. Наочні матеріали не в повній мірі відображають зміст виконаної роботи; 49-0 - відсутня логіка у побудові структури дослідження. В роботі відсутнє розуміння мети, завдань, предмету дослідження. Назви окремих розділів не відповідають їх змісту. Теоретичний аналіз та визначення стану процесів, що є предметом розгляду мають компіляційний характер, відсутні посилання на використані літературні джерела. Відсутні самостійність суджень у запропонованих рекомендацій і пропозиції. Оформлення роботи має суттєві недоліки. Доповідь не відображає зміст виконаної роботи, більшість відповідей на питання неправильні, студент не володіє предметом дослідження. Наочні матеріали до захисту роботи відсутні. Робота до захисту не допускається: Роботу подано з порушенням строків, установлених регламентом. Відгук наукового керівника негативний. Студент не володіє поданим матеріалом, не орієнтується у предметі дослідження. Порушена логіка представленого матеріалу. Назви розділів не відповідають змісту. Змістовне наповнення розділів не пов’язано між собою. Оформлення роботи не відповідає вимогам.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література: 1. Адміністративне судочинство: навчальний посібник / укл.: Н. П. Бортник, Н. В. Лесько, О. В. Скочиляс-Павлів, М. Р. Малець. Київ: «Видавництво Людмила», 2021. 340 с. 2. Вовк П.В. Адміністративне судочинство як особлива форма здійснення правосуддя в Україні. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 9. С. 195-198. 3. Коваль М.П. Адміністративний судовий процес та особливості розгляду деяких спорів: навчальний посібник у схемах. К.: Видавництво «Юридична література», 2020. 216 с. 4. Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 06.07.2005 р. № 2747-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text. 5. Марич Є.В. Характеристика суб’єктів надання правничої допомоги при вирішенні справ в адміністративному суді. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 3. С. 497-501. 6. Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради. 2016. № 31. Ст. 545. 7. Про безоплатну правову допомогу: Закон України від 2 червня 2011 року № 3460-VI. URL: Режим доступу: http://www. rada. gov. ua. Навчально-методичне забезпечення: 1. Методичні вказівки до виконання і захисту курсових робіт. 2. Курс забезпечений Віртуальним навчально-методичним комплексом з дисципліни (https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6421). Інформаційні ресурси: 1. Офіційний веб-сайт Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua 2. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://rada.gov.ua 3. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/ 4. Зразкові справи. URL:https://supreme.court.gov.ua/supreme/gromadyanam/perelik_sprav/ 5. Практика ЄСПЛ. Український аспект. URL: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/ 6 Національна бібліотека ім. В.І. Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua/ 7. Юридична бібліотека. URL: http://pravo.biz.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).