Доказування у кримінальному провадженні

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.034
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Професор Канцір Володимир
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Однією з галузей знань, якими повноцінно повинен володіти майбутній фахівець у сфері права, є «Доказування у кримінальному провадженні», що викладається з метою поглибленого вивчення: поняття, меж, предмета й засобів доказування, умов допустимості й належності доказів, повноважень суб’єктів доказування, особливостей збирання, перевірки і оцінки під час розслідування та судового розгляду кримінальних справ, історії розвитку доказового права, порядку доказування в кримінальних процесах інших держав.
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. СК6. Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК9. Здатність застосовувати міждисциплінарний підхід в оцінці правових явищ та правозастосовній діяльності. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування. СК13. Здатність доносити до фахівців і нефахівців у сфері права інформацію, ідеї, зміст проблем та характер оптимальних рішень з належною аргументацією. СК15. Здатність самостійно готувати проекти актів правозастосування, враховуючи вимоги щодо їх законності, обґрунтованості та вмотивованості. ПК3.4 Уміння здійснювати доказування у кримінальному провадженні.
Результати навчання: РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН 6. Оцінювати достовірність інформації та надійність джерел, ефективно опрацьовувати та використовувати інформацію для проведення наукових досліджень та практичної діяльності. РН 12. Обґрунтовувати правову позицію на різних стадіях правозастосування. ПС3.4 Знати процедуру доказування у кримінальному провадженні. К2. Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи. АВ1. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Актуальні проблеми кримінального права та процесу (судова практика). Теоретичні проблеми досудового розслідування. Практикум із складання процесуальних документів.
Короткий зміст навчальної програми: «Доказування у кримінальному провадженні» як навчальна дисципліна, будується на платформі кримінального процесуального права, практики його застосування і науки доказового права. Вона вивчає чинне процесуальне законодавство, доказову діяльність і процесуальні правовідносини, теорію й історію доказового права, увесь процес доказування під час провадження. Траєкторією моніторингу для вивчення є закономірності і тенденції розвитку доказового процесу, системи його принципів, актуальні проблеми теорії і практики процесу доказування, ефективність процесуальної форми і процесуальних гарантій під час цього, особливості статусу окремих суб’єктів доказування, проблеми забезпечення прав і свобод людини при здійсненні доказування, вносить пропозиції і рекомендації щодо удосконалення процесуального права та практики його застосування. Навчальної дисципліни «Доказування у кримінальному провадженні» опирається на узагальнення слідчої, судової, прокурорської і адвокатської практики. Предметом дисципліни є закономірності доказового права, процесуальної діяльності та процесуальних правовідносин, шляхи удосконалення концептуальної моделі правосуддя, особливості й тенденції розвитку теорії та історії інституту доказів.
Опис: 1. Доказове право та теорія доказів. 2. Поняття та ознаки доказів, їх класифікація. 3. Поняття доказування і характеристика його етапів. 4. Предмет, межі та суб’єкти доказування. 5. Поняття і види кримінальних процесуальних джерел, цифрові (електронні) джерела доказів. 6. Процесуальний правовий аналіз способів виявлення (збирання) доказової інформації у справі. 7. Захист доказів у кримінальному процесі. 8. Особливості доказування у справах неповнолітніх.
Методи та критерії оцінювання: Відповідно до «Положення про рейтингове оцінювання досягнень студентів Національного університету «Львівська політехніка»: URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2029/svo0310polozhennyaproreytyngoveocinyuvannyadosyagnenstudentiv.pdf. Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчальної пізнавальної діяльності студентів. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової. Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни, є формування компетентностей, їх розвитку, моніторингу та/або оцінювання досягнення компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних студентів іншими, залучення до процесу фахівців-практиків, випускників), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо. Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни, наділені прозорими критеріями оцінювання, задекларованими в оприлюдненій Робочій програмі навчальної дисципліни, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі. Опосередком форм виміру рівня засвоєння знань з навчальної дисципліни, проводяться: - усне (вибіркове, фронтальне) опитування на практичних (семінарських) заняттях; - виступ на практичних (семінарських) заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії тощо); - робота у ВНС, тестування знань студентів із відповідної теми лекційного курсу; - письмова контрольна робота (відповіді на питання теоретичні, вирішення практичних завдань (казусів), тестових завдань, тощо); - виконання й захист індивідуального наукового (навчального) дослідного завдання. Поточний контроль (ПК) – 40 балів: практичні (семінарські) заняття, робота у ВНС, контрольна робота – 24 бали; наукові дослідницькі завдання, реферати, доповіді, проєкти рішень, наукові публікації, участь у ділових чи імітаційних іграх, конференції, олімпіаді та інше – 16 балів. Семестровий (підсумковий) контроль (60 балів) - екзамен: тестові завдання різних рівнів складності, казусні завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування). Письмова (50 балів) та усна (10 балів) компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах - 100. Поточний контроль (ПК) - 40 балів: практичні (семінарські) заняття, робота у ВНС - 24 бали, Індивідуальне наукове дослідне завдання, наукова доповідь, стаття, участь у конкурсі робіт, конференції, олімпіаді та інше - 16 балів. Підсумковий (екзаменаційний, семестровий) контроль - 60 балів (письмова компонента – 50, усна компонента – 10).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Доказування у кримінальному провадженні: курс лекцій. [О. О. Бондаренко, Г. І. Глобенко, В. В. Романюк та ін.]; за заг. ред. д-ра юрид. наук, проф. О. О Юхна. Харків: ХНУВС. 2018. 156 с. Вапнярчук В. В. Теоретичні основи кримінального процесуального доказування. Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого. Храків. 2018. 492 с. URL: https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/15838/1/Vapnyarchuk_2018_dus.pdf Несінов О. М. «Складові успіху в кримінальному процесі». Харків. «Права Людини». 2019. 624 с. URL: http://khpg.org/index.php?id=1566309642. Туркот М.С., Столітній А.В., Шмаленя С.В., Снігар М.І. Кримінальний процесуальний кодекс України з постатейними матеріалами практики Конституційного Суду України, Верховного Суду України та Верховного Суду, Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ. К.: Норма права. 2020. 1504 с. Кримінальний процес України: навч. посібник. За заг. ред. проф. В. С. Канціра. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. 444 с. Доказове право: навч. посібник. За заг. ред. проф. В. С. Канціра. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. - 208 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).