Проблеми правового забезпечення інформаційної безпеки

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.055
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Чистоклетов Л.Г.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Правове забезпечення інформаційної безпеки» є формування у студентів-юристів комплексу знань щодо визначення сутності теоретико-правового та методологічного забезпечення, місця та ролі інформаційної безпеки в загальній системі національної безпеки, структури та правого статусу органів публічної влади у сфері інформаційної безпеки та аналізу міжнародних стандартів забезпечення інформаційної безпеки особистості, суспільства та держави
Завдання: ІНТ Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування. ПК6.3 Здатність розуміти правові механізми у сфері інформаційної безпеки.
Результати навчання: РН 1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН 6. Оцінювати достовірність інформації та надійність джерел, ефективно опрацьовувати та використовувати інформацію для проведення наукових досліджень та практичної діяльності. ПС6.3 Демонструвати знання особливостей правового- забезпечення інформаційної безпеки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Актуальні проблеми адміністративного права та процесу (судова практика) Наступні навчальні дисципліни: 1. Електронне урядування в публічному управлінні; 2. Проблеми правового регулювання інформаційно-комунікаційної сфери
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Проблеми правового забезпечення інформаційної безпеки» продиктоване необхідністю освоєння теоретичних, методологічних, нормативно-правових засад організації та функціонування органів публічної влади щодо забезпечення інформаційної безпеки, здійснення аналізу існуючої системи інформаційної безпеки держави, орієнтованої на захисті національної безпеки, основних прав і свобод громадян України.
Опис: Теоретико-правові засади забезпечення інформаційної безпеки в Україні Генезис теорій правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Сучасні тенденції становлення та розвитку інформаційної безпеки. Доктринальні визначення інформаційної безпеки держави. Інформаційна безпека як складова Національної безпеки України. Теоретичні засади забезпечення інформаційної безпеки в Україні Особливості визначення об’єкту правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Роль національних цінностей та надбань у забезпеченні інформаційної безпеки. Сутність та зміст предмету правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Методологічні засади правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Система правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Місце правового забезпечення інформаційної безпеки держави у галузі інформаційного права. Складові інформаційної безпеки держави: аналіз критеріїв. Правове забезпечення системи інформаційної безпеки держави. Теоретико-правова характеристика сучасних загроз інформаційній безпеці держави та шляхи їх подолання Правовий аналіз сучасних загроз інформаційній безпеці держави. Протидія загрозам інформаційній безпеці держави: правові підходи. Функціональний аналіз суб’єктів забезпечення інформаційної безпеки держави в умова євроінтеграції. Міжнародно-правова практика забезпечення інформаційної безпеки держави. Політика забезпечення інформаційної безпеки НАТО. Забезпечення інформаційної безпеки у країнах позаблокового статусу. Забезпечення інформаційної безпеки у країнах центральної Європи. Досвід країн Східної Європи у забезпеченні інформаційної безпеки. Шляхи удосконалення правового забезпечення інформаційної безпеки України в умовах євроінтеграції. Пріоритети розвитку правових основ державної політики у сфері правового забезпечення інформаційної безпеки. Концептуальні засади правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Інформаційна загроза національній безпеці України. Загрози впливу інших сторін на інформаційну інфраструктуру країни, інформаційні ресурси та суспільство. Стратегічне інформаційне протистояння. Політика закономірностей інформаційного протистояння, характеристика та його кількісний аналіз. Основні акценти державної інформаційної безпеки України. Особливості забезпечення права на достовірну, повну та своєчасну інформацію, свободу слова та інформаційну діяльність в Україні. Інформаційні ресурси України, що підлягають захисту. Основні поняття. Сфери розповсюдження державної таємниці на інформацію. Комерційна Таємниця. Персональні дані. Основні поняття інформаційного протиборства. Визначення поняття інформаційне протиборство. Інформаційна війна. Інформаційний тероризм. Інформаційна злочинність. Основні поняття інформаційного протиборства. Інформаційне протиборство як форма забезпечення інформаційної безпеки. Концепція інформаційної війни. Органи інформаційної війни.
Методи та критерії оцінювання: Формами та засобами контролю вивчення навчальної дисципліни є: • усне опитування на семінарських заняттях; • виступ на практичних заняттях із рефератом, доповіддю, участь у дискусії тощо; • виконання індивідуального науково-дослідного завдання; • письмова контрольна робота (відповіді на питання лекційного курсу); • тестування, у т.ч. комп’ютерне тестування; • робота в групі на семінарських заняттях; • іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти: Практичні (семінарські) заняття - 45 балів Письмова контрольна робота - 10 балів Індивідуальне науково-дослідне завдання (проект, доповідь, презентація) - 15 балів Підсумкова залікова робота - 30 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література: 1.Про основні засади забезпечення кібербезпеки України: Закон України від 05 жовтня 2017 року. URL:: http://zakon3.rada .gov. ua/laws/show/2163-19. 2. Нашинець-Наумова А.Ю. Інформаційна безпека суб’єктів господарювання: проблеми теорії та практики правозастосування. Київ. Видавничий дім «Гельветика». 2020. 358 с. 3. Ткачук Т.Ю. Забезпечення інформаційної безпеки України в умовах євроінтеграції: правовий вимір: Монографія / Т.Ю. Ткачук. Київ. 2019. 376 с. 4. Кополовець Р. Інформаційно-психологічне протиборство. Київ, ПАТ «ВІПОЛ». 2018.URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33884. 5. Жаровський Р.О. Захист інформації у комп’ютерних системах. Тернопіль. 2019. 268 с. 6. Захаренко К.К. Міжнародний досвід інформаційної безпеки. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN = UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/cuc_2019_1_11.pdf. 7. Золотар О.О. Інформаційна безпека людини:теорія і практика : монографія. Київ : ТОВ «Видавничий дім «АртЕк», 2018. С. 145. Навчально-методичне забезпечення: - Робоча програма навчальної дисципліни; - Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять та самостійної роботи студентів; - Курс забезпечений Віртуальним навчально-методичним комплексом з дисципліни (http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14367). Інформаційні ресурси: 1. Електронна база законодавства України: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi. 2. Практика Вищого адміністративного суду України: http://vasu.gov.ua. 3. Офіційна сторінка Кабінету Міністрів України: http://kmu.gov/ua. 4. Державна міграційна служба України: http://dmsu.gov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Проблеми правового забезпечення інформаційної безпеки (курсова робота)

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.056
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Чистоклетов Л.Г.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Правове забезпечення інформаційної безпеки» є формування у студентів-юристів комплексу знань щодо визначення сутності теоретико-правового та методологічного забезпечення, місця та ролі інформаційної безпеки в загальній системі національної безпеки, структури та правого статусу органів публічної влади у сфері інформаційної безпеки та аналізу міжнародних стандартів забезпечення інформаційної безпеки особистості, суспільства та держави
Завдання: ІНТ Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті. СК2 Здатність аналізувати та оцінювати вплив правової системи Європейського Союзу на правову систему України. СКЗ. Здатність аналізувати та оцінювати вплив Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини на розвиток правової системи та правозастосування в Україні. СК14. Здатність самостійно готувати проекти нормативно-правових актів, обґрунтовувати суспільну обумовленість їх прийняття, прогнозувати результати їх впливу на відповідні суспільні відносини. ПК6.6 Формувати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
Результати навчання: РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. ПС6.6 Формулювати обґрунтовані висновки та рекомендації щодо правового забезпечення інформаційної безпеки галузі. К2 Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Актуальні проблеми адміністративного права та процесу (судова практика) Наступні навчальні дисципліни: 1. Електронне урядування в публічному управлінні; 2. Проблеми правового регулювання інформаційно-комунікаційної сфери
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Проблеми правового забезпечення інформаційної безпеки» продиктоване необхідністю освоєння теоретичних, методологічних, нормативно-правових засад організації та функціонування органів публічної влади щодо забезпечення інформаційної безпеки, здійснення аналізу існуючої системи інформаційної безпеки держави, орієнтованої на захисті національної безпеки, основних прав і свобод громадян України.
Опис: Теоретико-правові засади забезпечення інформаційної безпеки в Україні Генезис теорій правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Сучасні тенденції становлення та розвитку інформаційної безпеки. Доктринальні визначення інформаційної безпеки держави. Інформаційна безпека як складова Національної безпеки України. Теоретичні засади забезпечення інформаційної безпеки в Україні Особливості визначення об’єкту правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Роль національних цінностей та надбань у забезпеченні інформаційної безпеки. Сутність та зміст предмету правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Методологічні засади правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Система правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Місце правового забезпечення інформаційної безпеки держави у галузі інформаційного права. Складові інформаційної безпеки держави: аналіз критеріїв. Правове забезпечення системи інформаційної безпеки держави. Теоретико-правова характеристика сучасних загроз інформаційній безпеці держави та шляхи їх подолання Правовий аналіз сучасних загроз інформаційній безпеці держави. Протидія загрозам інформаційній безпеці держави: правові підходи. Функціональний аналіз суб’єктів забезпечення інформаційної безпеки держави в умова євроінтеграції. Міжнародно-правова практика забезпечення інформаційної безпеки держави. Політика забезпечення інформаційної безпеки НАТО. Забезпечення інформаційної безпеки у країнах позаблокового статусу. Забезпечення інформаційної безпеки у країнах центральної Європи. Досвід країн Східної Європи у забезпеченні інформаційної безпеки. Шляхи удосконалення правового забезпечення інформаційної безпеки України в умовах євроінтеграції. Пріоритети розвитку правових основ державної політики у сфері правового забезпечення інформаційної безпеки. Концептуальні засади правового забезпечення інформаційної безпеки держави. Інформаційна загроза національній безпеці України. Загрози впливу інших сторін на інформаційну інфраструктуру країни, інформаційні ресурси та суспільство. Стратегічне інформаційне протистояння. Політика закономірностей інформаційного протистояння, характеристика та його кількісний аналіз. Основні акценти державної інформаційної безпеки України. Особливості забезпечення права на достовірну, повну та своєчасну інформацію, свободу слова та інформаційну діяльність в Україні. Інформаційні ресурси України, що підлягають захисту. Основні поняття. Сфери розповсюдження державної таємниці на інформацію. Комерційна Таємниця. Персональні дані. Основні поняття інформаційного протиборства. Визначення поняття інформаційне протиборство. Інформаційна війна. Інформаційний тероризм. Інформаційна злочинність. Основні поняття інформаційного протиборства. Інформаційне протиборство як форма забезпечення інформаційної безпеки. Концепція інформаційної війни. Органи інформаційної війни.
Методи та критерії оцінювання: Формами та засобами контролю вивчення навчальної дисципліни є: • усне опитування на семінарських заняттях; • виступ на семінарських заняттях (із доповіддю, у дискусії тощо); • письмова контрольна робота (відповіді на питання лекційного курсу, вирішення практичних завдань тощо); • виконання індивідуального науково-дослідного завдання; • робота в групі на семінарських заняттях; • залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти: Практичні (семінарські) заняття - 45 балів Письмова контрольна робота - 10 балів Індивідуальне науково-дослідне завдання (проект, доповідь, презентація) - 15 балів Підсумкова залікова робота - 30 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література: 1.Про основні засади забезпечення кібербезпеки України: Закон України від 05 жовтня 2017 року. URL:: http://zakon3.rada .gov. ua/laws/show/2163-19. 2. Нашинець-Наумова А.Ю. Інформаційна безпека суб’єктів господарювання: проблеми теорії та практики правозастосування. Київ. Видавничий дім «Гельветика». 2020. 358 с. 3. Ткачук Т.Ю. Забезпечення інформаційної безпеки України в умовах євроінтеграції: правовий вимір: Монографія / Т.Ю. Ткачук. Київ. 2019. 376 с. 4. Кополовець Р. Інформаційно-психологічне протиборство. Київ, ПАТ «ВІПОЛ». 2018.URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33884. 5. Жаровський Р.О. Захист інформації у комп’ютерних системах. Тернопіль. 2019. 268 с. 6. Захаренко К.К. Міжнародний досвід інформаційної безпеки. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN = UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/cuc_2019_1_11.pdf. 7. Золотар О.О. Інформаційна безпека людини:теорія і практика : монографія. Київ : ТОВ «Видавничий дім «АртЕк», 2018. С. 145. Навчально-методичне забезпечення: - Робоча програма навчальної дисципліни; - Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять та самостійної роботи студентів; - Курс забезпечений Віртуальним навчально-методичним комплексом з дисципліни (http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14367). Інформаційні ресурси: 1. Електронна база законодавства України: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi. 2. Практика Вищого адміністративного суду України: http://vasu.gov.ua. 3. Офіційна сторінка Кабінету Міністрів України: http://kmu.gov/ua. 4. Державна міграційна служба України: http://dmsu.gov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).