Розгляд окремих категорій справ адміністративними судами

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.067
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Скочиляс-Павлів Ольга Василівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни полягає в тому, щоб на основі комплексного аналізу доктринальних підходів, правового регулювання і практики здійснення правосуддя у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, розкрити проблеми розмежування судової юрисдикції та виділити критерії визначення справ, які належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, сформулювати у навчальної аудиторії розуміння специфіки діяльності адміністративних судів щодо розгляду окремих категорій адміністративних справ та виробити навики розуміння підстав розмежування юрисдикції щодо розгляду окремих категорій адміністративних справ.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: – загальних: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення; – спеціальних (фахових, предметних): СК5. Здатність використовувати сучасні правові доктрини та принципи у правотворчості та в процесі застосовування інститутів публічного і приватного права, а також кримінальної юстиції. СК6. Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК7. Здатність застосовувати знання та розуміння основних засад (принципів) та процедур судочинства в Україні. СК8. Здатність застосовувати медіацію та інші правові інструменти альтернативного позасудового розгляду та вирішення правових спорів. СК9. Здатність застосовувати міждисциплінарний підхід в оцінці правових явищ та правозастосовній діяльності. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування. СК15. Здатність самостійно готувати проекти актів правозастосування, враховуючи вимоги щодо їх законності, обгрунтованості та вмотивованості; компетентностей професійного спрямування: ПК7.4. Здатність розуміти порядок розгляду окремих категорій справ адміністративними судами.
Результати навчання: РН1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН 5. Дискутувати зі складних правових проблем, пропонувати і обґрунтовувати варіанти їх розв’язання. РН 11. Аналізувати та оцінювати практику застосування окремих правових інститутів. РН13. Мати практичні навички розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією процесуальних функцій суб’єктів правозастосування. РН15. Інтегрувати необхідні знання та розв’язувати складні задачі правозастосування у різних сферах професійної діяльності. ПС7.4. Знання порядку розгляду окремих категорій справ адміністративними судами. К2. Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: актуальні проблеми адміністративного права та процесу (судова практика). Супутні і наступні навчальні дисципліни: проблеми здійснення адміністративного судочинства в Україні, підсудність справ адміністративним судам України.
Короткий зміст навчальної програми: Запровадження адміністративної юстиції та вдосконалення засобів захисту прав і свобод громадян України є не лише невід’ємною складовою загального процесу формування правової держави, але й закріплення правового статусу людини і громадянина, важливою умовою забезпечення захисту суб’єктивних прав громадян у сфері виконавчої влади та місцевого самоврядування. Адміністративне судочинство, запроваджене в Україні із 2005 року є формою розгляду і вирішення широкого кола спорів, які виникають у сфері публічного управління. Враховуючи суттєві відмінності груп справ, що розглядаються в порядку адміністративного судочинства, законодавством передбачено низку особливостей щодо порядку їхнього розгляду і вирішення. Крім того, судова реформа у частині змін, які торкнулися адміністративного судочинства, продовжує розвивати напрямок диференціації судових процедур в окремих категоріях справ.
Опис: Вивчення курсу передбачає здобуття знань про форми адміністративного судочинства, правову основу у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, порядок розгляду справ щодо оскарження нормативно-правових актів суб’єктів владних повноважень, види спорів за зверненням суб’єкта владних повноважень до фізичних чи юридичних осіб та порядок їх розгляду, порядок розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму, спори, пов’язані з відносинами публічної служби та компетенційні спори.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами оцінювання знань студентів є: – усне опитування на семінарських заняттях; – виступ на семінарських заняттях (із доповіддю, у дискусії тощо); – тестування; – письмова контрольна робота (відповіді на питання лекційного курсу); – індивідуальне науково-дослідне завдання (реферат, тези); – робота в групі на семінарських заняттях; – підсумкове екзаменаційне тестування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів: - поточні бали за семінарські заняття - 28 балів - індивідуальне науково-дослідне завдання (презентація, тези) - 12 балів Семестровий котроль: - екзаменаційне тестування - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література: 1. Адміністративне судочинство. Процесуальні документи. Практичний коментар та зразки. Київ: Центр учбової літератури. 2018. 152 с. 2. Адміністративне судочинство: навч. посіб. / за заг. ред. Н. Б. Писаренко. Харків: Право, 2016. 312 с. 3. Адміністративне судочинство: навчальний посібник / укл.: Н. П. Бортник, Н. В. Лесько, О. В. Скочиляс-Павлів, М. Р. Малець. Київ: «Видавництво Людмила», 2021. 340 с. 4. Кайдашев Р., Лощихін О., Акімов О. Теоретико-метологічні аспекти перегляду судових рішень в апеляційному впроваджені в адміністративному процесі України: навч. посіб. К.: ДП «Вид. дім «Персонал», 2016. 124 с. 5. Коваль М.П. Адміністративний судовий процес та особливості розгляду деяких спорів: навчальний посібник у схемах. К.: Видавництво «Юридична література», 2020. 216 с. 6. Науково-практичний коментар Кодексу адміністративного судочинства України; за заг. ред. Журавльова Д. В. Київ: Видавничий дім «Професіонал», 2017. 416 с 7. Перегляд судових рішень в адміністративному процесі: у 2 кн.: підручник/ наук.-ред. колегія: Р. Кайдашев (голова), Є. Романенко (співголова), О. Акімов, С. Гербеда (заступник голови), М. Гончаренко (заступник голови), В. Гурковський, О. Непомнящий, В. Силкін, Р. Сиротенко, І. Чаплай (відповідальний секретар, координатор проекту). Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. Кн. 1. 304 с. 8. Пєтков С., Мацюк В., Журавльов Д. Адміністративне судочинство. Процесуальні документи. Практичний коментар та зразки. Станом на 1 червня 2018 року. К.: Центр навчальної літератури, 2018. 152 с. 9. Тетарчук І.В. Адміністративне судочинство: навчальний посібник для підготовки до іспитів. К.: Центр учбової літератури + ЦНЛ Київ. 2020. 186 с. Навчально-методичне забезпечення: 1. Робоча навчальна програма дисципліни (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.). 2. Методичні матеріали до семінарських занять (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.). 3. Методичні матеріали до виконання контрольних робіт (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.). 4. Курс забезпечений віртуальним навчально-методичним комплексом з дисципліни (реєстраційний номер Е41-133-267/2019 від 09.04.2019 р.). Інформаційні ресурси 1. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: http://www.reyestr.court.gov.ua/ 2. Зразкові справи. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/gromadyanam/perelik_sprav/ 3. Постанови Пленуму Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pro_sud/postanovap/ 4. Законодавство України. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?user=index 5. Практика ЄСПЛ. Український аспект. URL: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/ 6. Верховний суд. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).