Спадкування в Україні

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.039
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: В.М. Пастернак
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Спадкування в Україні» є право кожного громадянина розпорядитися своїм майном на випадок свої смерті, визначивши в заповіті своє волевиявлення. Положення спадкового права спрямовані на захист особистих інтересів громадянина, зокрема спадкоємців спадкодавця. Водночас спадкове право всіляко захищає інтереси членів сім’ї померлого (зокрема, неповнолітніх та непрацездатних осіб), чим сприяє зміцненню сім’ї.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) ІНТ Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК4. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК7. Здатність приймати обгрунтовані рішення. ЗК8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті. Спеціальні (фахові предметні компетентності (СК) СК1. Здатність застосовувати принципи верховенства права для роз?яснення складних задач і проблем, у тому числі, у ситуаціях правової невизначеності. СК4. Здатність оцінювати взаємодію міжнародного права та міжнародних правових систем з правовою системою України. СК5. Здатність використовувати сучасні правові доктрини та принципи у правотворчості та в процесі застосовування інститутів публічного і приватного права, а також кримінальної юстиції. СК6. Здатність обгрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК7. Здатність застосовувати знання та розуміння основних засад (принципів) та процедур судочинства в Україні. СК8. Здатність застосовувати медіацію та інші правові інструменти альтернативного позасудового розгляду та вирішення правових спорів. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, a також розуміння особливостей практики їх застосування. СК13. Здатність доносити до фахівців і нефахівців у сфері права інформацію, ідеї, зміст проблем та характер оптимальних рішень з належною аргументацією. Компетентності професійного спрямування (ПК) ПК4.3. 3датність розуміти порядок переходу спадкових прав та обов?язків в Україні.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. Результати навчання професійного спрямування (ПС) ПС4.3. Знання порядку реалізації спадкових прав обов'язків в Україні, уміння вирішувати проблем правозастосування у цій сфері.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни Процесуальне представництво Актуальні проблеми цивільного права та процесу (судова практика)
Короткий зміст навчальної програми: Спадкування в Україні – зміст навчальної дисципліни становить поняття спадкування, спадкування як універсальне правонаступництво, спадкодавці та спадкоємці, усунення від права на спадкування, час, місце відкриття спадщини, склад спадщини, спадкування за заповітом (право на складання заповіту, порядок підписання та посвідчення заповіту, особливості посвідчення секретного заповіту, заповідальний відказ, підпризначення спадкоємців, покладення на спадкоємців обов’язків за заповітом, (заповіт з умовою, заповіт подружжя, виконання заповіту), спадкування за законом (черговість спадкування, спадкування за правом представлення, спадкування усиновленими та усиновлювачами), прийняття спадщини (порядок та строки прийняття спадщини, відмова від прийняття спадщини, відумерлість спадщини), охорона спадщини, вимоги кредиторів спадкодавця до спадкоємців, оформлення права на спадщину, спадковий договір (поняття та сторони, форма спадкового договору, виконання та забезпечення виконання спадкового договору, розірвання спадкового договору та його правові наслідки), особливості спадкового договору за участю подружжя, заповідальний відказ, право на обов’язкову частку спадкоємців.
Опис: Тема 1. Загальні положення спадкового права Тема 2. Спадкування окремих об'єктів Тема 3. Спадкування за заповітом Тема 4. Спадкування за законом Тема 5. Здійснення права на спадкування Тема 6. Виконання заповіту. Оформлення права на спадщину. Тема 7. Спадковий договір
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність студента обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи; оцінювати достовірність інформації та надійність джерел, ефективно опрацьовувати та використовувати інформацію для проведення наукових досліджень та практичної діяльності; проводити порівняльно-правовий аналіз окремих інститутів права різних правових систем, враховуючи взаємозв’язок правової системи України з правовими системами Ради Європи та Європейського Союзу; мати практичні навички розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією процесуальних функцій суб’єктів правозастосування; використовувати знання щодо організації адвокатури, здійснення адвокатської справи в Україні та зарубіжних країнах; рівень спеціалізованих концептуальних знань, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень; здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах; використання іноземних мов у професійній діяльності, тощо. Оцінювання досягнення визначених результатів навчання викладачем здійснюється з використанням методів фронтального опитування, вибіркового усного опитування; виступів на практичних заняттях, виконання індивідуальних завдань (розробка проектів правових документів, підготовка реферату), оцінки активності (внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо). Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Спадкування в Україні». Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовку рефератів, практичних завдань, розв’язки задач тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до занять шляхом фронтального опитування, вибіркового усного опитування за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій, тощо. Оцінювання досягнення визначених результатів навчання викладачем здійснюється з використанням методів фронтального опитування, вибіркового усного опитування; виступів на практичних заняттях, виконання індивідуальних завдань (вирішення практичних завдань, підготовка реферату). На практичних заняттях викладач оцінює якість засвоєних знань та досягнення результатів навчання шляхом проведення усного та фронтальне опитування студентів, вибіркового усного опитування з метою вияснення теоретичної підготовки студентів. В процесі усного опитування викладач оцінює: рівень засвоєння студентом навчального матеріалу, вміння використовувати теоретичні знання при виконанні практичних задач; обґрунтованість суджень та логічність викладення інформації, обґрунтованість висновків; повноту розкриття теми; перелік опрацьованих джерел. Активізація розумової діяльності та перевірка здатності застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки проводиться шляхом постановки звдань, які загострюють увагу студента на важливих моментах матеріалу, запрпонуванням імітаційних вправ (задач), які глибше роз’ясняють положення лекції. Імітаційні вправи мають бути простими і не вимагати довгих роздумів на їхнє вирішення. Результати засвоєння теоретичних положень дисципліни «Спадкування в Україні» та набуття навиків їх практичного застосування перевіряються за допомогою аналізу підготованих студентами індивідуальних практичних завдань (розв’язків практичних завдань, задач) та підготовки рефератів). Зміст задач та теми рефератів наведені у методичних вказівках до проведення практичних завдань. До індивідуальних завдань студентів із дисципліни «Спадкування в Україні» відноситься написання рефератів на задану тему, розв’язки практичних завдань, задач, творча наукова робота та підготовка публікації за напрямом дисципліни «Спадкування в Україні» у фахових виданнях України, наукових виданнях, які входять до міжнародних наукометричних баз даних, доповідей на наукових заходах (конференціях, симпозіумах, семінарах) із публікацією матеріалів та тез, наукових робіт на конкурс студентських наукових робіт. Наукова робота студентів спрямована на підготовку публікації за напрямом дисципліни «Спадкування в Україні» у фахових виданнях України, наукових виданнях, які входять до міжнародних наукометричних баз даних, доповідей на наукових заходах (конференціях, симпозіумах, семінарах) із публікацією матеріалів та тез, підготовку роботи на конкурс студентських наукових робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Спадкування в Україні». Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовку рефератів, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до занять шляхом фронтального опитування, вибіркового усного опитування за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій, тощо. На практичних заняттях викладач оцінює якість засвоєних знань та досягнення результатів навчання шляхом проведення усного та фронтальне опитування студентів, вибіркового усного опитування з метою вияснення теоретичної підготовки студентів. В процесі усного опитування викладач оцінює: рівень засвоєння студентом навчального матеріалу, вміння використовувати теоретичні знання при виконанні практичних задач; обґрунтованість суджень та логічність викладення інформації, обґрунтованість висновків; повноту розкриття теми; перелік опрацьованих джерел. Результати засвоєння теоретичних положень дисципліни «Спадкування в Україні» та набуття навиків їх практичного застосування перевіряються за допомогою аналізу підготованих студентами трьох різновидів індивідуальних практичних завдань: підготовка реферату, виконання задач, практичних завдань, студентська наукова робота. Максимальна кількість балів за їхнє виконання – 10. Формою семестрового контролю результатів навчання студента з навчальної дисципліни «Спадкування в Україні» за семестр є екзаменаційний контроль, який проводиться у формі екзамену (письмова та усна компоненти) для студентів денної форми навчання. Екзамен з навчальної дисципліни «Спадкування в Україні» проводить лектор за можливою участю асистента чи іншого викладача, який проводив практичні заняття з дисципліни. Максимальна оцінка в балах - 100 Поточний контроль (ПК) усне опитування – 30; підготовка реферату, виконання задач, практичних завдань, студентська наукова робота – 10. Разом за ПК - 40. Екзаменаційний контроль Письмова компонента - 50 Усна компонента - 10 Разом за дисципліну - 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література:  Базова: 1. Конституція України від 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141. 2. Цивільний кодекс України. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 40-44. Ст. 356. 3. Господарський кодекс України. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18-22. Ст.144. 4. Житловий кодекс України. Відомості Верховної Ради УРСР. 1983. № 28. Ст.573. 5. Сімейний кодекс України. Відомості Верховної Ради України.2002. №21-22. Ст.135 6. Про банки і банківську діяльність : Закон України від 7.12.2000 р. Відомості Верховної Ради України. 2001. № 5-6. Ст.3. 7. Земельний кодекс України від 25.10.2001 року № 2768-ІІІ // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2002, N 3-4, ст. 27. 8. Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI // Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 13-14, № 15-16, № 17 /, Ст. 112. 9. Закон України "Про нотаріат" від 2 вересня 1993 року // Відомості Верховної Ради України 1993 р., № 39, Ст. 383. 10. Закон України «Про фермерське господарство» від 19.06.2003 року // Відомості Верховної Ради України, 2003, № 45, ст.363. 11. Закон України «Про кооперацію» від 10.07.2003 року № 1087-IV // Відомості Верховної Ради України, 2004, № 5, ст.35. 12. Закон України «Про громадські об’єднання» від 22.03.2012 року № 4572-VI // Відомості Верховної Ради України. – 2013. – № 1. – Ст.1. 13. Закон України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 року № 2365-III // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – № 23. – Ст.118. 14. Закон України «Про авторське право і суміжні права» від 23 грудня 1993 року № 3792-XII // Відомості Верховної Ради України. – 1994. – № 13, ст.64. 15. Закон України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19 червня 1992 року № 2482-XII // Відомості Верховної Ради України. – 1992. – №36. – Ст.524. 16. Закон України «Про обіг векселів в Україні» від 05.04.2001 року № 2374-III // Відомості Верховної Ради України – 2001, №24, ст.128. 17. Закон України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» від 23.02.2006 року // Відомості Верховної Ради України, 2006, N 31, ст.268. 18. Про затвердження Порядоку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затверджена наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 № 296/5 // Офіційний вісник України від 07.03.2012 — 2012 р., № 17, стор. 66, стаття 632. 19. Про затвердження Правил реєстрації актів цивільного стану в Україні, Наказ Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 р. N 52/5 // Офіційний вісник України вiд 03.11.2000 - 2000 р., № 42, стор. 205, ст.1803. 20. Про затвердження Положення про порядок учинення нотаріальних дій в дипломатичних представництвах та консульських установах України: Наказ Міністерства юстиції України та Міністерства закордонних справ України від 27.12.2004 року № 142/5/310 // Офіційний Вісник України. – 2004. – № 52. – Ст. 3492. Допоміжна література: 1.Спадкове право України: посібник. Київ, Алерта, 2020. – 362с. 2.Цивільне право (особлива частина). Курс лекцій / За заг. Ред. І.В. Спасибо-Фатєєвої / Навчальний посібник. Київ, Екус. 2022. – 640 с. 3 . Кухарєв О. Спадкове право України: підручник . Київ, Алерта, 2020. – 362с. 4. Dikovska І. A., Prytyka І. D. Inheritance of a share in a limited liability company under Ukrainian law. Journal of Advanced Research in Law and Economics. 2019. Vol. 10, No 2. P. 528-532. 5. Заіка Ю.О. Становлення і розвиток спадкового права в Україні: Монографія. – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2004. 6. Заїка ю. Механізм регулювання майнових правовідносин, що виникають після відкриття спадщини // Підприємництво, господарство і право. – Випуск 6, 2021. С.23-28. 7. Науково-практичний коментар Цивільного кодексу України / За ред. В.М. Коссака. К.: Істина, 2008. 8. Науково-практичний коментар Цивільного кодексу України: У 2 т. – 2-е вид., перероб. і доп. / За ред. О.В. Дзери (кер. авт. кол.), Н.С. Кузнєцової, В.В. Луця. К.: Юрінком Інтер, 2006. – Т. ІІ. 9. І.А., Заіка Ю.О. Цивільне право України. Підручник. ( 2-е вид. ) – К.: КНТ, 2008. 480 с. 10. Енциклопедія цивільного права України / За ред. доктора юрид. наук, професора, академіка АПрН України Я. М. Шевченко. К.: Концерн «Видавничий Дім «Ін Юре», 2009. 952 с. 11. Зайцева Ю.О., Рябоконь Є.О. Спадкове право: Навч. посіб. / За ред. Дзери О.В. К.: Юрінком Інтер, 2009. 352 с. 12. Кухарєв О. Є. Спадкове право України : навч.-практ. посіб. / О. Є. Кухарєв. – К. : Правова єдність : Алерта, 2013. – 328 с. 13.Ромовська З. В. Українське цивільне право. Спадкове право. Академічний курс : підручник / З. В. Ромовська. – 2-ге вид., допов. – К. : Дакор, 2013. – 304 с. 14. Цивільне право : підручник : у 2 т. / за ред.: В. І. Борисова, І. В. Спасибо-Фатєєва, В. Л. Яроцький. – Х. : Право, 2011–2012. – Т. 1–2. 15. Коротюк О. В. Спадкове право: Коментар до книги VI Цивільного кодексу України [Текст] / О. В. Коротюк ; [за заг. ред. О. В. Дзери]. - Київ : ОВК, 2015. - 271 с. 16. Апаров А. М., Коваленко Я. Г. Особливості спадкування корпоративних прав. Правова держава. 2018. № 29. С. 74-79. 17. Баранова Л. Охорона прав спадкоємців шляхом зміни черговості спадкування за законом. Вісник академії правових наук. 2010. № 4. С. 138-144. 18. І. В. Актуальні питання охорони спадкового майна виконавцем заповіту. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : Юриспруденція. 2014. № 7. С. 133-135. 19. Дзера О. Теоретичні та практичні проблеми захисту права власності у спадкових правовідносинах. Вісник Національної академії правових наук України. Том 27, 2020. С. 115-132. 20. Кравчик М. Б. Спадкові правовідносини як механізм здійснення спадкових прав. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Випуск 3, 2018. С. 102-107. Інформаційні ресурси Веб-сайти: - http://rada.gov.ua/# -офіційний портал Верховної Ради України (законодавство); - http://www.nbuv.gov.ua/ - Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського (Наукова періодика України, Наукова електронна бібліотека, Автореферати дисертацій тощо) тощо. - http://www.lsl.lviv.ua/ - Львівська національна наукова бібліотека України імені В.Стефаника - http://vns.lp.edu.ua – Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка»
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).