Судова експертологія

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.047
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Проф. Гумін О.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни - є ознайомлення студентів з нормативно-правовою базою щодо порядку функціонування, завдань принципів, структури судової та правоохоронної системи України, навчання майбутнього експерта має бути спрямоване на формування творчої особистості, інтелектуально активної, здатної самостійно, логічно і аргументовано на сучасному науковому рівні проводити дослідження та експертизи. На заняттях із спеціального курсу “Судова експертологія” є обов’язковим звертання до сучасних потреб експертної практики, передового досвіду вітчизняних та зарубіжних експертів-криміналістів у контексті комплексних завдань профілактики правопорушень, Законів України “Про судову експертизу”, “Про наукову та науково-технічну діяльність”, “Про наукову і науково-технічну експертизу”.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК4. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті. Спеціальні (фахові предметні компетентності (СК) СК1 Здатність застосовувати принципи верховенства права для роз’яснення складних задач і проблем, у тому числі, у ситуаціях правової невизначеності. СК5. Здатність використовувати сучасні правові доктрини та принципи у правотворчості та в процесі застосовування інститутів публічного і приватного права, а також кримінальної юстиції. СК6. Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК7. Здатність застосовувати знання та розуміння основних засад (принципів) та процедур судочинства в Україні. СК12. Здатність утверджувати етичні стандарти правничої діяльності, стандарти професійної незалежності та відповідальності правника. СК13. Здатність доносити до фахівців і нефахівців у сфері права інформацію, ідеї, зміст проблем та характер оптимальних рішень з належною аргументацією. СК15. Здатність самостійно готувати проекти актів правозастосування, враховуючи вимоги щодо їх законності, обґрунтованості та вмотивованості.
Результати навчання: РН 1. Оцінювати природу та характер суспільних процесів і явищ, і виявляти розуміння меж та механізмів їх правового регулювання. РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН 6. Оцінювати достовірність інформації та надійність джерел, ефективно опрацьовувати та використовувати інформацію для проведення наукових досліджень та практичної діяльності. РН 13. Мати практичні навички розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією процесуальних функцій суб’єктів правозастосування. РН 15. Інтегрувати необхідні знання та розв’язувати складні задачі правозастосування у різних сферах професійної діяльності. Результати навчання професійного спрямування (ПС) ПС5.3 Знання щодо користування та аналізу нормативної бази, що регламентує діяльність судів і правоохоронних органів при проведенні експертного дослідження. Комунікація (К) К2 Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи. Автономія та відповідальність (АВ) АВ1 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кримінальне право, Конституційне право, Цивільне право, Цивільний процес Криміналістика
Короткий зміст навчальної програми: Як відомо, доказування є різновидом пізнання у судочинстві і має ретроспективний характер: подія минулого (юридичний факт, злочин, проступок) пізнається за інформацією (даними), яка надходить до суду чи слідчого тепер. А виявлення, фіксація, дослідження і оцінка такої інформації про подію, що минула, є неможливим без залучення спеціальних знань природничих, технічних чи гуманітарних наук, якими суб’єкт доказування у певному обсязі може володіти безпосередньо (самостійно) або може запросити собі на допомогу спеціаліста відповідного профілю. Розвиток судових експертиз окремих видів, суттєве розширення їх предмета (можливостей), а також уніфікація міжгалузевого правого інституту судової експертизу у різних видах судочинства закономірно призвело до того, що судово-експертна діяльність не просто перебуває серед об’єктів наукового пізнання, а стала об’єктом окремої галузі знання – судової експертології. Судова експертологія покликана вивчати закономірності й методологію формування та розвитку судових експертиз, закономірності дослідження їх об’єктів на основі спеціальних знань природничих, технічних чи інших (ніж правознавство) гуманітарних наук, трансформованих на базі науки криміналістики чи інших галузевих наук у систему наукових методик (методів та засобів) різних видів судово-експертних досліджень. Отож, запорукою ефективної правозастосовної як і науково-практичної діяльності правника є його належний рівень знань у загальнотеоретичних питаннях судової експертизи, тобто в галузі судової експертології.
Опис: Підготовка до практичних (семінарських) занять допомагає глибше вивчити основні теми курсу з «Судова експертологія», оволодіти вмінням самостійно працювати з нормативно-правовими актами, що регламентують порядок проведення експертизи, та спеціальною літературою. Лекція є теоретичною основою практичних (семінарських) занять, подальшого самостійного вивчення студентами курсу.
Методи та критерії оцінювання: Усне та письмове опитування (40 %), підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (60 %)
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, які міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосуваннятеоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Аверьянова Т. В., Белкин Р. С, Корухов Ю. Г., Российская Е. Р. Криминалистика: Учеб. для вузов / Под ред. Р. С. Белкина. — М: Изд. груп¬па НОРМА-ИНФРА-М, 2001. - 973 с. 2.Бычкова С. Ф. Становление и тенденции развития науки о судебной экспертизе. — Алма-Ата, 1994. — 165 с. 3.Джавадов Ф. М. Экспертная деятельность и развитие науки о судебной экспертизе. — Баку: ЭЛМ, 1998. — 187 с. 4.Алиев И. А., Аверьянова Т. В. Концептуальные основы общей теории судебной экспертизы. — Баку, 1992. — 165 с. 5.Сегай М. Я. Судебная экспертология: объект, предмет, природа и сис¬тема науки // Теорія та практика судової експертизи і криміналісти¬ки. - X.: Право, 2003. - Вип. 3. - С 25-32.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).