Актуальні проблеми конституційного та міжнародного права

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Богів Ярина Святославівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою вивчення навчальної дисципліни «Актуальні проблеми конституційного та міжнародного права» є формування вміння правильно оцінювати та аналізувати конституційні та міжнародно-правові явища в межах України, Європейського Союзу та світу, знати основні актуальні проблеми в галузі конституційного та міжнародного права. Навчальнадисциплінавивчається на основізнань, якістудентиотрималипротягомнавчання за напрямом «Правознавство», має структурно-логічнізв’язки з такими навчальнимидисциплінами як «Конституційне право України», «Міжнароднепублічне право», «Порівняльнеконституційне право», «Міжнароднийзахист прав людини».
Завдання: Інтегральнакомпетентність (ІНТ): Здатністьрозв’язуватизадачідослідницького та/абоінноваційного характеруусферіправа. Загальнікомпетентності (ЗК): ЗК1.Здатністьдоабстрактногомислення,аналізутасинтезу. ЗКЗ.Здатністьдопошуку,обробленнятааналізуінформаціїзрізнихджерел. ЗК9.Здатністьпрацювативміжнародномуконтенті. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК1.Здатністьзастосовуватипринципи верховенства права для роз’ясненняскладних задач і проблем, у тому числі, у ситуаціяхправовоїневизначеності. СК2. Здатністьаналізуватипринципи верховенства права для складних задач і проблем, у тому числі, у ситуаціяхправовоїневизначеності. СК4. Здатністьоцінювативзаємодіюміжнародного права та міжнароднихправових систем з правовою системою України.
Результати навчання: РН1. Оцінювати природу та характер суспільнихпроцесів і явищ, і виявлятирозуміння меж та механізмівїх правового регулювання. РН2. Співвідносити сучасну систему цивілізаційних цінностей з правовими цінностями, принципами тапрофесійними етичними стандартами. РН8. Аналізувати взаємодію міжнародного правата міжнародно-правових систем з правовою системоюУкраїни на основі усвідомлення основних сучасних правових доктрин, цінностей та принципівфункціонування права. РН10.Проводитипорівняльно-правовийаналізокремихінститутівправарізнихправовихсистем,враховуючи взаємозв’язок правової системи України зправовимисистемамиРадиЄвропитаЄвропейськогоСоюзу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Конституційне право України, Міжнародне публічне право, Порівняльне конституційне право. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Міжнародний захист прав людини, Міжнародне економічне право, Теорія та практика конституціоналізму, Україна та європейська інтеграція.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальнадисципліна «Актуальніпроблемиконституційного та міжнародного права» разом з такими навчальнимидисциплінами як «Міжнароднийзахист прав людини», «Теорія та практика конституціоналізму», «Міжнароднеекономічне право», «Україна та європейськаінтеграція» становить основу підго¬товкимагістра права. Навчальнадисципліна «Актуальніпроблемиконституційного та міжнародного права» викладається студентам магістерськоїпрограмиНавчально-науковогоінституту права, психології та інноваційноїосвіти. Вона формуєціліснебаченнямайбутніхфахівцівщодоактуальних проблем конституційного та міжнародного права, транснаціоналізаціїсучасногоконституційного права, міжнароднихстандартів у галузіконституційного права, питаньконституційногоправосуддя та конституційноїінтерпретації, міжнародного приватного права та виконанняіноземнихсудовихрішень, вирішенняспорів та міжнародномурівні, основ конституційного права Європейського Союзу та йогоспіввідношення з конституційним правом держав-членівЄвропейського Союзу, інституційноїорганізаціїЄвропейського Союзу, правового становища людини та громадянина в ЄвропейськомуСоюзі, сучаснихтенденційконституціоналізації права Європейського Союзу та значенняєвроінтеграційнихпроцесів в контекстіукраїнського державного та правового розвитку.
Опис: 1.Конституціи?нии? лад як організаціи?на основа конституціоналізму в Украі?ні.Поняття і зміст конституціи?ного ладу. Гуманістичніосновиконституціи?ного ладу. Структура і принциписамоорганізаціі? громадянськогосуспільства. Проблема співвідношеннягромадськогосуспільства і правовоі? держави. Основиконституціи?ного ладу Украі?ни. Система та змістпринципів основ конституціи?ного ладу Украі?ни. Система гарантіи? конституціи?ного ладу.2.Основні конституціи?ні характеристики украі?нськоі? держави.Конституціи?не закріплення форми украі?нськоі? держави. Суверенітет держави: поняття и? основні характеристики. Єдність, верховенство і самостіи?ністьдержавноі? влади як ознака суверенітету держави. Конституціи?не закріплення ознак організаціі? влади: варіанти правових рішень і і?хнє теоретичне обґрунтування. Ідея поділу влади. Державна влада, місцеве управління і самоврядування. Конституціи?но-правове регулювання економічноі? і соціальноі? сфер громадського життя: розходження підходів і встановлення меж. Інститут власності в конституціи?ному праві. Відображення в Конституціі? соціальноі? структури суспільства, основних напрямків соціальноі?, національноі? і культурологічноі? політики. Роль держави в економічніи? і соціальніи? діяльності. 3.Сутність безпосередньоі? демократіі?, і?і? роль в сучасному світі.Поняття та загальна характеристика безпосередньоі? демократіі?. Історичні аспекти становлення та розвитку інститутів безпосередньоі? демократіі?. Співвідношення демократіі? та місцевого самоврядування. Закріплення ролі демократіі? в Конституціі? Украі?ни. Градація форм демократіі? в залежності від форми виявлення народу. Зміст та принципи безпосередньоі? демократіі?. Наукові підходи до визначення безпосередньоі? демократіі?.4. Структура та принципи конституціи?но-правового статусу особистості в Украі?ні.Конституціи?нии? статус людини і громадянина, як інститут конституціи?ного права: поняття, структура, принципи. Поняття конституціи?них прав, свобод і обов’язків людини і громадянина, і?х юридичні властивості. Права людини і права громадянина. Система та класифікація основних прав і свобод людини і громадянина. Основні обов’язки людини і громадянина. Гарантіі? конституціи?них прав і свобод людини: поняття, види, правове закріплення. Захист основних прав і свобод, и?ого форми, правовии? і організаціи?нии? механізм. Інститут громадянства. Конституціи?нии? статус іноземців, осіб без громадянства, біженців. Міжнародні стандарти в галузі прав людини та і?х реалізація в Украі?ні.5.Питання загальносвітової безпеки в контекстірозвиткуміжнародногорозвиткуміжнародного права.Міжнародно-правове регулювання збройних конфліктів. Міжнародно-правове регулювання закінчення воєнних дій і стану війни.6. Міжнародне право у вирішенняекономічних та екологічних проблем.Сфериміжнародногоекономічногоспівробітництва. Міжнароднеторгове право. Міжнароднефінансове право. Міжнародно-правова охорона навколишнього середовища.7. Відповідальність в міжнародномуправі. Міжнароднаюстиція. Міжнародназаконність та міжнародний правопорядок.Значенняміжнародно-правовоївідповідальності, цілі, принципи, поняттявідповідальності. Підстави для міжнародно-правовоївідповідальності. Види та формиміжнародноївідповідальності держав. Обставинизвільненнявідміжнародно-правовоївідповідальності.Поняття і сутністьміжнародної законності. Режим і принципиміжнародноїзаконності.8. Україна та ЄС.Організаційно-правовий механізм співпраці України та ЄС. Євроінтеграційний вектор зовнішньої політики України. ГармонізаціязаконодавстваУкраїни з правом ЄС. Угода про асоціацію та їїімплементація в Україні. Процедура набуття членства в ЄС. Перспективинабуття членства в ЄС.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; екзаменаційна робота тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; екзаменаційна робота (письмова компонента) – 50 балів; екзаменаційна робота (усна компонента)– 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конституціи?не право Украі?ни : підручник / Т. М. Слінько, 75 Л. І. Летнянчин, В.П. Колісник та ін.; за заг. ред. Т. М. Слінько. Харків: Право, 2020. 592 с. 2. Конституціи?не право зарубіжних краі?н : підручник / І. О. Бонда- ренко, В. С. Віткова, Д. Є. Волкова та ін. ; за заг. ред. Н. В. Міши- ноі?, В. О. Міхальова. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 641 с. 3. Нестерович В. Ф. Практикум з конституціи?ного права Украі?ни. Ви- давництво Ліра-К 2018. 640 с. 4. Оліи?ник А.Ю. Конституціи?ні свободи людини і громадянина та і?х забезпечення в Украі?ні : монографія. Киі?в : КНУТД; Дніпро : ДДУВС, 2018. 371 с. 5. Опришко В.Ф. Міжнародне економічне прапво і процес / В.Ф.Опришко. – К., 2019.- 518 с. 6. Тетарчук В.І. Міжнародне право : Навчальнии? посібник для підготовки до іспитів. – К.: Центр навчальноі? літератури. – 2019. – 208с. 7. http://portal.rada.gov.ua – Офіціи?нии? веб-портал Верховноі? Ради Украі?ни. 8. http://kmu.gov.ua – Офіціи?нии? веб-саи?т Кабінету Міністрів Украі?ни. 9. http://ccu.gov.ua – Офіціи?нии? веб-саи?т Конституціи?ного Суду Украі?ни. 10. http://president.gov.ua – Офіціи?не інтернет-представництво Президента Украі?ни. 11. http://www.nau.ua – Інформаціи?но-пошукова правова система «Нормативні акти Украі?ни (НАУ)».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).