Геодезія і топографія
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.00.O.001
Кількість кредитів: 10.00
Кафедра: Геодезія
Лектор: к.т.н., доцент Тартачинська З.Р.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
загальні компетентності:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми геодезії та землеустрою із застосуванням сучасних технологій, теоретичних положень та методів дослідження фізичної поверхні Землі, її форми, розмірів та гравітаційного поля, проведення вимірів на земній поверхні для відображення її на план
ЗК01. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями.
фахові компетентності:
СК01. Здатність застосовувати фундаментальні знання для аналізу явищ природного і техногенного походження при виконанні професійних завдань у сфері геодезії та землеустрою.
СК03. Здатність застосовувати нормативно-правові акти, нормативно-технічні документи, довідкові матеріали у професійній діяльності.
СК04. Здатність обирати та використовувати ефективні методи, технології та обладнання для здійснення професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою.
СК06. Здатність виконувати дистанційні, наземні, польові та камеральні дослідження, інженерні розрахунки з опрацювання результатів досліджень, оформляти результати досліджень, готувати звіти при вирішенні завдань геодезії та землеустрою.
СК07. Здатність збирати, оновлювати, опрацьовувати, критично оцінювати, інтерпретувати, зберігати, оприлюднювати і використовувати геопросторові дані та метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження.
СК09. Здатність застосовувати інструменти, прилади, обладнання, устаткування при виконанні завдань геодезії та землеустрою
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН6. Знати історію та особливості розвитку геодезії та землеустрою, їх місце в загальній системі знань про природу і суспільство.
РН7. Виконувати обстеження і вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи при виконанні професійних завдань з геодезії та землеустрою.
РН10. Обирати і застосовувати інструменти, обладнання, устаткування та програмне забезпечення, які необхідні для дистанційних, наземних, польових і камеральних досліджень у сфері геодезії та землеустрою.
РН11. Організовувати та виконувати дистанційні, наземні, польові і камеральні роботи в сфері геодезії та землеустрою, оформляти результати робіт, готувати відповідні звіти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередні: алгебра, геометрія, географія, фізика
супутні: вища математика, математична обробка геодезичних вимірювань, інформатика та програмування геозадач
Короткий зміст навчальної програми: У програмі навчальної дисципліни «Геодезія і топографія» розглядаються загальні відомості з геодезії та топографії, принципи лінійних, кутових вимірювань, польові і камеральні роботи при виконанні горизонтального знімання, аналіз якості одержаних результатів виконання вимірювання. При вивченні курсу студент повинен здобути практичні навиxки роботи з геодезичними приладами, оволодіти методикою виконання горизонтального та вертикального знімання, створення планів та побудова профілю
Опис: РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ З ГЕОДЕЗІЇ ТА ТОПОГРАФІЇ
Тема 1. Історичний нарис розвитку геодезії та топографії. Поняття про фігуру і розміри Землі. Еліпсоїд Красовського. Розміри загально-земного та референц-еліпсоїда.
Тема 2. Топографічні плани і карти. Масштаби. Умовні знаки. Системи координат для визначення положення точок земної поверхні. Абсолютні, умовні висоти точок. Перевищення.
Тема 3. Номенклатура топографічних карт. Картографічні проекції. Поняття про проекцію Гаусса-Крюгера і зональну систему плоских прямокутних координат.
Тема 4. Орієнтування. Найпростіші методи орієнтування на місцевості. Орієнтування за допомогою карти. Азимути. Дирекційні кути і румби ліній місцевості. Зближення меридіанів. Виведення наближеної формули для обчислення зближення меридіанів. Схилення магнітної стрілки. Бусоль.
Тема 5. Рельєф місцевості. Зображення рельєфу місцевості на планах і картах. Горизонталі і їх властивості. Основні форми рельєфу. Переріз рельєфу, закладення, крутизна та напрямок схилу. Розв’язок задач за допомогою горизонталей на карті.
Тема 6. Відомості з теорії похибок вимірів. Класифікація похибок вимірів. Властивості випадкових похибок. Середні квадратичні похибки функцій виміряних величин. Арифметична середина. Ваги вимірів. Загальна арифметична середин.
РОЗДІЛ 2. ЛІНІЙНІ І КУТОВІ ВИМІРЮВАННЯ
Тема 7. Найпростіші геодезичні прилади та вимірювання на місцевості. Лінійні вимірювання. Одиниці міри довжини. Прилади для вимірювання ліній. Компарування мірних приладів. Вимірювання ліній на місцевості. Провішування ліній. Точність вимірювання ліній. Приведення до горизонту ліній виміряних стрічкою. Лазерні рулетки. Створення зарису місцевості. Окомірне та напів інструментальне знімання. Принцип вимірювання горизонтального кута. Міра плоского кута. Призначення теодолітів та їх класифікація. Принципова схема технічного теодоліта типу 2Т30. Осі теодоліта. Основні геометричні умови. Перевірки технічних теодолітів. Поле зору і паралакс сітки ниток. Рівні. Відлікові пристрої. Способи вимірювання горизонтальних кутів. Точність вимірювання та джерела похибок при вимірюванні горизонтальних кутів. Будова вертикального круга 2Т30. Місце нуля, його визначення та виправлення. Визначення кутів нахилу
РОЗДІЛ 3. ГОРИЗОНТАЛЬНЕ ЗНІМАННЯ
Тема 9. Польові роботи в горизонтальному зніманні. Поняття про державну геодезичну мережу (ДГМ), мережі згущення та знімальну основу. Суть горизонтального знімання. Прокладення теодолітного ходу та прив’язка його до пунктів ДГМ. Способи знімання ситуації.
Тема 10. Камеральні роботи в горизонтальному зніманні. Вивід формули допустимої кутової нев’язки в кутомірному ході. Залежність між дирекційними кутами та горизонтальними кутами . Врівноваження горизонтальних кутів в зімкнених і розімкнених теодолітних ходах. Пряма і обернена геодезична задачі. Врівноваження приростів координат в зімкнутому і розімкненому теодолітному ході. Побудова плану.
Тема 11. Визначення площ на планах і картах. Аналітичний і графічний метод визначення площ. Механічний спосіб визначення площ. Планіметр, його будова і робота з ним. Перевірки планіметра. Цифрові планіметри.
РОЗДІЛ 4. ВЕРТИКАЛЬНЕ ЗНІМАННЯ
Тема 12. Геометричне нівелювання. Суть і способи нівелювання. Геометричного нівелювання. Класифікація нівелірних мереж. Будова та перевірки технічних нівелірів. Нівелірні рейки. Робота на станції технічного нівелювання. Нівелірний журнал і його опрацювання. Прив’язка нівелірних ходів до пунктів ДГМ. Джерела похибок і точність технічного нівелювання
Тема 13. Нівелювання траси. Трасування. Розмічування пікетажу, поперечників та ведення пікетажної книжки. Послідовність нівелювання траси. Зв'язуючі, проміжні, іксові точки. Побудова профілю траси
Методи та критерії оцінювання: В навчальному процесі передбачено наступні методи контролю результатів навчання студентів:
• поточний контроль за виконанням лабораторних робіт;
• виконання та захист лабораторних робіт,
• перевірка індивідуальних завдань студентів та розрахунково-графічних робіт;
• тестова перевірка і оцінка знань.
Методи оцінювання знань: усне індивідуальне, комбіноване і фронтальне опитування на початку кожного заняття,. письмовий контрольний захід та усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, дві розрахунково-графічні роботи – 40 балів.
• Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Літинський В.О., Ващенко В.І., Перій С.С.. Геодезичні прилади в топографії. Львів, Євросвіт, 2012.
2. Мороз О.І. Топографія. Навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. 220 с.
3. Островський А.Л., Мороз О.І., Тартачинська З.Р., Гарасимчук І.Ф. Геодезія. Частина перша. Топографія. Навчальний посібник Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. 440 с.
4. Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5000 – 1:500. Київ, 2001.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).