Фізика Землі
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.07.E.091
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Вища геодезія та астрономія
Лектор: проф. Заблоцький Федір Дмитрович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також вибору технічних засобів для їх виконання.
Володіти навичками роботи з комп'ютером, вміти програмувати для вирішення прикладних професійних задач, застосовувати сучасні системи для вирішення задач галузі
Вміти аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: вища математика, фізична геодезія, космічна геодезія
Короткий зміст навчальної програми: Предмет фізики Землі та його зв’язок з іншими науками. Загальні відомості про Землю та її будову. Сейсмічність Землі. Типи сейсмічних хвиль, що виникають при землетрусах. Механізм вогнища землетрусу. Власні коливання Землі. Проблема прогнозування землетрусів. Припливні коливання Землі. Типи припливних хвиль. Деформації Землі від дії припливної хвилі. Методи визначення чисел Лява і Шіда. Рух полюсів Землі.
Основи фізики атмосфери. Склад сухого повітря біля земної поверхні. Будова земної атмосфери за різними ознаками. Водяна пара в атмосфері. Основні характеристики вологості повітря. Рівняння стану газів. Атмосферний тиск, температура і густина повітря. Статика атмосфери. Основне рівняння статики атмосфери. Однорідна атмосфера. Зміна густини повітря з висотою. Ізотермічна атмосфера. Політропна атмосфера. Радіація в атмосфері. Сонячна радіація. Альбедо земної поверхні. Радіаційний баланс. Добовий і річний хід температури повітря. Оптика атмосфери. Оптичні явища в атмосфері, обумовлені атмосферною рефракцією.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення контрольних заходів, перевірка виконаних лабораторних робіт (30%). Підсумковий контроль: екзамен (70%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Тяпкін К.В. Фізика Землі.- К.: Вища шк., 1998.- 291 с.
2. Школьний Є.П. Фізика атмосфери: підручник / Одеса, 2005. - 507 с.
3. Волошина Ж.В., Волошин О.В. Фізика атмосфери (задачі і вправи): навчальний посібник._2007 -.256 с.