ГІС і бази даних
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.00.O.022
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: старший викладач Кузик Зоряна Остапівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетенції:
ЗК 01. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями.
ЗК-02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК-06. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК-07. Здатність працювати автономно.
Фахові компетенції:
СК-01. Здатність застосовувати фундаментальні знання для аналізу явищ природного і техногенного походження при виконанні професійних завдань у сфері геодезії та землеустрою.
СК-04. Здатність обирати та використовувати ефективні методи, технології та обладнання для здійснення професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою.
СК-05. Здатність застосовувати сучасне інформаційне, технічне і технологічне забезпечення для вирішення складних питань геодезії та землеустрою.
СК-07. Здатність збирати, оновлювати, опрацьовувати, критично оцінювати, інтерпретувати, зберігати, оприлюднювати і використовувати геопросторові дані та метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження.
Результати навчання: РН5. Застосовувати концептуальні знання природничих і соціально-економічних наук при виконанні завдань геодезії та землеустрою.
РН9. Збирати, оцінювати, інтерпретувати та використовувати геопросторові дані, метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження, застосовувати статистичні методи їхнього аналізу для розв’язання спеціалізованих задач у сфері геодезії та землеустрою.
РН10. Обирати і застосовувати інструменти, обладнання, устаткування та програмне забезпечення, які необхідні для дистанційних, наземних, польових і камеральних досліджень у сфері геодезії та землеустрою.
РН12. Розробляти документацію із землеустрою, кадастрову документацію і документацію з оцінки земель із застосуванням комп’ютерних технологій, геоінформаційних систем та цифрової фотограмметрії, наповнювати даними державний земельний, містобудівний та інші кадастри.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геодезія, частина 1,2
Інформатика та програмування задач
Іноземна мова за професійним спрямуванням
Системи баз геоданих
Картографія
Державний земельний кадастр та оцінка нерухомості
Прикладні геоінформаційні системи
Фотограмметрія та дистанційне зондування
Короткий зміст навчальної програми: Геоінформаційні системи і технології — це сучасна прикладна наука, завданням якої є опрацювання, збереження та аналіз великих масивів геопросторових даних, одержаних в результаті аерокосмічного знімання, польових геодезичних вишукувань, з картографічних та інших джерел з метою моделювання, прогнозування та моніторингу геопросторових об'єктів, явищ і процесів. В основі функціонування ГІС лежать математичні моделі, різні алгоритми та методи формалізації даних, класифікація і кодування інформації, теорія і методологія організації баз геопросторових даних та аналітичні методи їх опрацювання із застосуванням багатофункціональних програмно-технологічних комплексів. Спектр застосування ГІС — надзвичайно широкий: кадастрові системи, інженерне вишукування і проектування, регіональне управління і планування, екологія, суспільні науки та ін. ГІС є інструментом міждисциплінарних досліджень і проектів, пов'язаних з картографуванням територій, вирішення задач охорони довкілля та раціонального використання природних ресурсів.
Опис: Поняття про геоінформаційні системи. Функціональні можливості та структура географічних інформаційних систем. Джерела геопросторових даних в геоінформаційних системах. Моделі просторових даних у ГІС. Формалізація опису геопросторових даних. Моделювання поверхонь. Цифрове моделювання рельєфу. Структури баз даних для системи керування базами даих. Картографічне геоінформаційне моделювання. Тематичне геоінформаційне картографування. Методика та сфери застосування оверлейного, мережевого та спеціалізованого аналізу. Топографо-геодезичне та картографічне забезпечення робіт пов’язаних з геоінформаційними системами та технологіями. Національна інфраструктура геопросторових даних. Великі дані (big data) в геоінформаційних технологіях. Організація баз даних в системах просторової локалізації даних. Організація вибірок із застосуванням мови SQL.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: письмові звіти до лабораторних робіт – 40 балів; РГР – 10 балів.
Екзаменаційний тестовий контроль:– 50 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Написання звітів та захист лабораторних робіт і розрахунково-графічної роботи. Електронне тестування. Поточне опитування. Екзамен.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Геоінформаційні системи і бази даних/ Книга 1 : монографія / В. І. Зацерковний, В. Г. Бурачек, О. О. Железняк, А. О. Терещенко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2014. – 492 с.
2. Геоінформаційні системи і бази даних/ Книга 2 : монографія / В. І. Зацерковний, В. Г. Бурачек, О. О. Железняк, А. О. Терещенко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2014. – 492 с.
3. Самойленко В.М. Географічні інформаційні системи та технології. – 2010., К.: Ніка-Центр. – 448 с.
4. Stephen R. Galati Geographic Information Systems Demystified / Artech House. – 2006. – 297p.
5. Карпінський Ю.А., Лященко А.А. Стратегія формування національної інфраструктури геопросторових даних в Україні. – К.: НДІГК, 2006.-108с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).