ГІС і бази даних

Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.00.O.022
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: старший викладач Кузик Зоряна Остапівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є формування у студентів базових знань про геоінформаційні системи та бази геопросторових даних, отримання ними знань про комп’ютерну технологію інтегрованого опрацювання геоданих, а також здобуття студентами фахових навиків роботи з ГІС-технологіями, оволодіння методами введення, збереження, візуалізації, моделювання об’єктів, процесів чи явищ земної поверхні, аналізу просторово-координованої інформації, освоєння принципів організації та керування базами геоданих.
Завдання: Загальні компетенції: ЗК 01. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями. ЗК-02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК-06. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК-07. Здатність працювати автономно. Фахові компетенції: СК-01. Здатність застосовувати фундаментальні знання для аналізу явищ природного і техногенного походження при виконанні професійних завдань у сфері геодезії та землеустрою. СК-04. Здатність обирати та використовувати ефективні методи, технології та обладнання для здійснення професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою. СК-05. Здатність застосовувати сучасне інформаційне, технічне і технологічне забезпечення для вирішення складних питань геодезії та землеустрою. СК-07. Здатність збирати, оновлювати, опрацьовувати, критично оцінювати, інтерпретувати, зберігати, оприлюднювати і використовувати геопросторові дані та метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження.
Результати навчання: РН5. Застосовувати концептуальні знання природничих і соціально-економічних наук при виконанні завдань геодезії та землеустрою. РН9. Збирати, оцінювати, інтерпретувати та використовувати геопросторові дані, метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження, застосовувати статистичні методи їхнього аналізу для розв’язання спеціалізованих задач у сфері геодезії та землеустрою. РН10. Обирати і застосовувати інструменти, обладнання, устаткування та програмне забезпечення, які необхідні для дистанційних, наземних, польових і камеральних досліджень у сфері геодезії та землеустрою. РН12. Розробляти документацію із землеустрою, кадастрову документацію і документацію з оцінки земель із застосуванням комп’ютерних технологій, геоінформаційних систем та цифрової фотограмметрії, наповнювати даними державний земельний, містобудівний та інші кадастри.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геодезія, частина 1,2 Інформатика та програмування задач Іноземна мова за професійним спрямуванням Системи баз геоданих Картографія Державний земельний кадастр та оцінка нерухомості Прикладні геоінформаційні системи Фотограмметрія та дистанційне зондування
Короткий зміст навчальної програми: Геоінформаційні системи і технології — це сучасна прикладна наука, завданням якої є опрацювання, збереження та аналіз великих масивів геопросторових даних, одержаних в результаті аерокосмічного знімання, польових геодезичних вишукувань, з картографічних та інших джерел з метою моделювання, прогнозування та моніторингу геопросторових об'єктів, явищ і процесів. В основі функціонування ГІС лежать математичні моделі, різні алгоритми та методи формалізації даних, класифікація і кодування інформації, теорія і методологія організації баз геопросторових даних та аналітичні методи їх опрацювання із застосуванням багатофункціональних програмно-технологічних комплексів. Спектр застосування ГІС — надзвичайно широкий: кадастрові системи, інженерне вишукування і проектування, регіональне управління і планування, екологія, суспільні науки та ін. ГІС є інструментом міждисциплінарних досліджень і проектів, пов'язаних з картографуванням територій, вирішення задач охорони довкілля та раціонального використання природних ресурсів.
Опис: Поняття про геоінформаційні системи. Функціональні можливості та структура географічних інформаційних систем. Джерела геопросторових даних в геоінформаційних системах. Моделі просторових даних у ГІС. Формалізація опису геопросторових даних. Моделювання поверхонь. Цифрове моделювання рельєфу. Структури баз даних для системи керування базами даих. Картографічне геоінформаційне моделювання. Тематичне геоінформаційне картографування. Методика та сфери застосування оверлейного, мережевого та спеціалізованого аналізу. Топографо-геодезичне та картографічне забезпечення робіт пов’язаних з геоінформаційними системами та технологіями. Національна інфраструктура геопросторових даних. Великі дані (big data) в геоінформаційних технологіях. Організація баз даних в системах просторової локалізації даних. Організація вибірок із застосуванням мови SQL.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: письмові звіти до лабораторних робіт – 40 балів; РГР – 10 балів. Екзаменаційний тестовий контроль:– 50 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Написання звітів та захист лабораторних робіт і розрахунково-графічної роботи. Електронне тестування. Поточне опитування. Екзамен.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Геоінформаційні системи і бази даних/ Книга 1 : монографія / В. І. Зацерковний, В. Г. Бурачек, О. О. Железняк, А. О. Терещенко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2014. – 492 с. 2. Геоінформаційні системи і бази даних/ Книга 2 : монографія / В. І. Зацерковний, В. Г. Бурачек, О. О. Железняк, А. О. Терещенко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2014. – 492 с. 3. Самойленко В.М. Географічні інформаційні системи та технології. – 2010., К.: Ніка-Центр. – 448 с. 4. Stephen R. Galati Geographic Information Systems Demystified / Artech House. – 2006. – 297p. 5. Карпінський Ю.А., Лященко А.А. Стратегія формування національної інфраструктури геопросторових даних в Україні. – К.: НДІГК, 2006.-108с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).