Методи і моделі оцінки нерухомого майна
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.04.E.060
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Кадастр територій
Лектор: д.т.н. Губар Юрій Петрович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми геодезії та землеустрою із застосуванням сучасних технологій, теоретичних положень та методів дослідження фізичної поверхні Землі, її форми, розмірів та гравітаційного поля, проведення вимірів на земній поверхні для відображення її на планах та картах, для розв’язання різних наукових і практичних завдань.
ФКС 4.2. Вибір методів, засобів та обладнання для виконання робіт з грошової оцінки нерухомості;
ФКС 4.5. Використання сучасного програмного забезпечення та обладнання для дотримання оціночних процедур;
ФКС 4.7. Розроблення варіантів управління об’єктами нерухомості, обґрунтування їх вибору за критеріями соціальної і економічної ефективності;
ФКС 4.10. Виконувати проектування, керування і підтримку прийняття рішень у процесі документування результатів оцінки, організація виконання робіт, пов’язаних з проведенням оцінки землі та нерухомого майна.
Результати навчання: РН4.2. Знати і розуміти правову та методичну основу математичних методів і моделей при проведенні оцінки землі та нерухомого майна.
РН4.4. Володіти методиками розрахунку нормативної та експертної грошових оцінок землі та нерухомого майна із використанням ринкових методичних підходів.
РН4.6. Володіти методами геопросторових кадастрових даних для виконання управлінських рішень у сфері кадастру, землеустрою та оцінки нерухомості.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Державний земельний кадастр та оцінка нерухомості,
Оцінка нерухомості.
Короткий зміст навчальної програми: У процесі оцінки генеруються та оцінюються альтернативні варіанти використання оцінюваних об’єктів приймаються рішення щодо їх оптимального використання. Результати проведеної оцінки слугують інформаційною базою для моніторингу впливу управлінських рішень на поточну і прогнозовану ринкову вартість об’єктів.
Метою викладання дисципліни є формування у студентів знань, умінь та навиків, що дасть їм можливість самостійно вирішувати практичні завдання з оцінки об’єктів у матеріальній формі, а саме: оцінки нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі земельних ділянок, та майнових прав на них; оцінки машин і обладнання.
Дисципліна має завдання забезпечити студентам теоретичні і практичні заняття з оцінки земель, будівель та споруд сучасними методами.
Мета та завдання аналізу. Найбільш ефективне використання вільної земельної ділянки, покращеної земельної ділянки. Особливі випадки при аналізі найбільш ефективного використання земель. Методичний підхід співставлення цін продажу подібних об’єктів (аналогів продажу). Методичний підхід капіталізації чистого доходу. Методичний підхід з урахування витрат на спорудження об’єктів нерухомого майна. Метод співставлення продаж. Економічний метод. Метод співвіднесення. Метод капіталізації земельної ренти. Інвестиційний метод. Метод залишку для землі. Метод розподілення доходу. Метод розвитку. Загальні вимоги до звіту з експертної грошової оцінки нерухомості. Структура звіту з оцінки нерухомості.
Опис: Тема 1. Методи дослідження при оцінюванні
Наукові методи дослідження. Методи емпіричного дослідження.
Методи, що застосовують в емпіричному та теоретичному дослідженнях. Методи теоретичного дослідження
Тема 2. Методи аналізу зв’язку між ціною та факторними ознаками
Методи визначення щільності зв’язку та перевірки істотності зв’язку
Методи визначення форми та характеру зв’язку
Точкові та інтервальна оцінки
Тема 3. Статистичні моделі оцінювання
Процедура побудови та специфікації оціночних моделей
Калібрування та тестування оціночних моделей. Використання статистичної оціночної моделі для визначення вартості об’єкту нерухомості. Висновки.
Методи та критерії оцінювання: • звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%)
• підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання та захист практичних робіт
• 15 балів (для 1 і 2 робіт), 10 балів (для 3 роботи) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи без помилок, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні не пізніше 4 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач.
• 10 балів (для 1 і 2 робіт), 5 балів (для 3 роботи) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи без помилок (або з деякими неточностями), підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні 4-6 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання з несуттєвими помилками, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні практичних задач.
• 5 балів (для 1 і 2 робіт), 3 бали (для 3 роботи) - виставляються за виконання власного варіанту відповідної практичної роботи з деякими помилками, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні 6-8 занять від дати видачі завдання до практичної роботи. Захист практичної роботи на визначену кількість балів передбачає посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень при розв’язанні практичних задач.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Міжнародні стандарти оцінки; пер. з англ. С.О. Пузанка. – [ 8-ме видання]. – К.: «АртЕк», 2008. – 432 с.
2. Методичні основи грошової оцінки земель в Україні: [навч. пос.]/ Ю. Ф. Дехтяренко, М. Г. Лихогруд, Ю. М. Манцевич, Ю. М.Палеха. К.: Профі, 2007, - 624 с.
3. Перович Л.М. Оцінка нерухомості: навч.посібник / Л.М.Перович, Ю.П.Губар. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 325с.
4. Губар Ю. П. Словник з кадастру, землеустрою та оцінки нерухомості (основні терміни та поняття): словник / Ю. П. Губар, Ю. С. Хавар, В. М. Сай, Л. В. Винарчик, О. Р. Гулько, Т. В. Мартинюк. – Львів: Центр Європи, 2021. – 338 c.
5. Губар Ю. П. Геодезичне забезпечення та удосконалення методів і моделей оцінки нерухомості: монографія / Ю. П. Губар. – Львів: Центр Європи, 2020. – 326 c.
6. Губар Ю. П. Техніко-економічні інструменти стимулювання сталого сільськогосподарського землекористування: монографія / Ю. П. Губар, О. Р. Гулько. – Львів: Центр Європи, 2022. – 270 c.
7. Тревого І. С. Державний земельний кадастр: підручник / І. С. Тревого, Ю. П. Губар, Дутчин М.М., Ільків Є.Ю.. – Івано-Франківськ: Видавництво Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, 2022. – 424 c.
8. Губар Ю. П. Основи землевпорядного проектування: навчальний посібник / Ю. П. Губар, О. Р. Гулько. – Львів: Галицька видавнича спілка, 2022. – 295 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).