Гравіметрія
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.07.E.090
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Вища геодезія та астрономія
Лектор: професор Двуліт Петро Дмитрович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • знати основні характеристики гравітаційного поля Землі та їх значення для геодезії, методи і апаратуру для абсолютних і відносних вимірювань на суходолі, морі і в повітрі;
• вміти виконувати основні дослідження гравіметричних приладів, вимірювання прискорення вільного падіння та їх градієнтів при створення опорних гравіметричних мереж, регіональних і детальних гравіметричних знімань;
• проводити опрацювання результатів гравіметричних вимірювань, включаючи складання гравіметричних карт;
• мати уявлення про основні напрямки розвитку і перспективи практичного застосування геодезичної гравіметрії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика
• Фізика
• МОГВ
• Вища геодезія
Короткий зміст навчальної програми: Основні етапи історичного розвитку гравіметрії. Методи вимірювання прискорення вільного падіння. Гравітаційне поле Землі та її характеристики. Маятниковий та балістичний методи абсолютних вимірювань прискорення вільного падіння. Маятниковий і статичний методи відносних вимірювань прискорення вільного падіння. Вимірювання других похідних потенціалу прискорення вільного падіння .Опорні і рядові гравіметричні мережі. Методи врівноважування гравіметричних мереж та топографо-геодезичне забезпечення гравіметричного знімання. Обчислення різних гравіметричних аномалій. Складання та точність побудови гравіметричних карт. Сучасний стан гравіметричного вивчення Землі.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%);
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Двуліт П.Д. Гравіметрія, Л, ЛАГГ, 1998.-196 с.
2. Вольфганг Торге, Гравиметрия, М, Мир, 1999,-428 с.
3. Marcin Barlik. Pomiary grawimetryczne w geodezji, Warszawa, 2001, 190.