Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.00.O.032
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Витрикуш Наталія Миронівна, к.т.н., доцент
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - практична підготовка майбутніх фахівців щодо створення безпечних умов життя і діяльності, опанування принципів гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку суспільства; - формування у майбутніх фахівців з вищою освітою необхідної в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з правових і організаційних питань охорони праці, з питань гігієни праці, виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної безпеки, визнаного відповідними державними стандартами освіти.
Завдання: ЗК 8. Дотримання правил безпеки життєдіяльності та охорони праці ФКП 1.1. Здатність до реалізації професійних обов’язків за видами професійних робіт. ФКП 1.8. Здатність збору, опрацювання, моделювання та аналізу геопросторових даних у польових та камеральних умовах.
Результати навчання: ЗН10. Розуміння основ охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування. УМ10. Уміння організації власної діяльності для ефективного управління часом.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: кореквізити: Сучасні технології будівництва
Короткий зміст навчальної програми: Правові та організаційні питання охорони праці, санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони, освітлення виробничих площ. Промисловий шум. Вібрація. Електробезпека. Поняття і визначення, що використовуються в безпеці життєдіяльності. Поняття небезпеки та ризику. Концепція прийнятного ризику. Класифікація небезпечних природних процесів і явищ. Класифікація і негативні фактори, характерні для техногенного середовища. Пожежна безпека, заходи захисту. Радіаційна безпека. Заходи захисту від радіації. Біологічні ефекти іонізуючого випромінювання. Хімічна безпеки. Заходи захисту від небезпечних хімічних речовин. Психологічні та соціальні основи забезпечення безпеки людини. Перша допомога в разі аварій.
Опис: Правові та організаційні питання охорони праці, санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони, освітлення виробничих площ. Промисловий шум. Вібрація. Електробезпека. Поняття і визначення, що використовуються в безпеці життєдіяльності. Поняття небезпеки та ризику. Концепція прийнятного ризику. Класифікація небезпечних природних процесів і явищ. Класифікація і негативні фактори, характерні для техногенного середовища. Пожежна безпека, заходи захисту. Радіаційна безпека. Заходи захисту від радіації. Біологічні ефекти іонізуючого випромінювання. Хімічна безпеки. Заходи захисту від небезпечних хімічних речовин. Психологічні та соціальні основи забезпечення безпеки людини. Перша допомога в разі аварій.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (100%) включає: - теоретичний матеріал (60%) - письмові звіти з розрахунково-графічної роботи та індивідуальних завдань (40%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрова оцінка є сумою результатів поточного контролю усіх видів обов'язкових робіт передбачених робочою програмою дисципліни з яких: - max 60 балів за засвоєння теоретичного матеріалу (тестування у ВНС; кількість балів за кожну з лекцій обумовлена складністю навчального матеріалу, об’ємом навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання); - max 15 балів за виконання розрахунково-графічної роботи (max 9 балів за правильність виконання розрахункової частини, max 3 бали за правильність виконання графічної частини, та max 3 бали за формулювання висновків до роботи); - max 20 балів за виконання лабораторних робіт (max 5 балів за одну лабораторну роботу з яких 3 бали за виконання роботи та 2 бали за оформлення звіту, оцінювання відбувається шляхом тестування у ВНС); - max 5 балів за роботу у семінарі (доповідь у вигляді презентації або реферату, оцінювання відбувається відповідно до викладеного матеріалу, 5 балів за правильність виконання індивідуального завдання, 4-1 бали відповідно до висвітлення індивідуального завдання, 0 балів – студент не готовий до заняття.)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Природні та техногенні загрози, оцінювання небезпек: навчальний посібник / О. А. Нагурський, О. М. Вахула, О. І. Козій, М. П. Петрук, Н. М. Параняк. – Львів: Растр-7, 2020. – 174 c. 2. Законодавчі та нормативно-правові засади охорони праці: Навч.посіб./ Іванов І. І., Сухарева М. В., Мєшкова А. Г., Соболевська О. С. – Дніпро: НМетАУ, 2019. 61 с. 3. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навч. посіб. – Суми: Університетська книга, 2009. – 540 с. 4. Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., та ін. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. – 226 с. 5. Мохняк С. М. Тактика ліквідування надзвичайних ситуацій: навчальний посібник / С. М. Мохняк, Н. М. Витрикуш, Н. М. Параняк, А. С. Романів. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 204 c. 6. Основи охорони праці та безпека життєдіяльності (практикум). – Почапська І.Я., Литвиняк О.Я. – 2019 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).