Фотограмметрія та дистанційне зондування

Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.00.O.029
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: професор Бурштинська Христина Василівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни та результатом навчання є формування в майбутнього фахівця І (бакалаврського) рівня вищої освіти основних компетентностей передбачених освітньо-професійною програмою, потрібних для подальшого успішного навчання і професійної діяльності, набуття практичних навиків із застосування методів фотограмметрії та дистанційного зондування в різних сферах науки та економіки.
Завдання: Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми геодезії та землеустрою із застосуванням сучасних технологій, теоретичних положень та методів дослідження фізичної поверхні Землі, її форми, розмірів та гравітаційного поля, проведення вимірів на земній поверхні для відображення її на планах та картах, для розв’язання різних наукових і практичних завдань. Загальні компетентності: ЗК01. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями. ЗК02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК06. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК09. Здатність до міжособистісної взаємодії. Фахові компетентності: СК01. Здатність застосовувати фундаментальні знання для аналізу явищ природного і техногенного походження при виконанні професійних завдань у сфері геодезії та землеустрою. СК02. Здатність застосовувати теорії, принципи, методи фізико-математичних, природничих, соціально-економічних, інженерних наук при виконанні завдань геодезії та землеустрою. СК06. Здатність виконувати дистанційні, наземні, польові та камеральні дослідження, інженерні розрахунки з опрацювання результатів досліджень, оформляти результати досліджень, готувати звіти при вирішенні завдань геодезії та землеустрою. СК10. Здатність здійснювати моніторинг та оцінку земель.
Результати навчання: Програмні результати навчання: PH07. Виконувати обстеження і вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи при виконанні професійних завдань з геодезії та землеустрою. РН09. Збирати, оцінювати, інтерпретувати та використовувати геопросторові дані, метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження, застосовувати статистичні методи їхнього аналізу для розв’язання спеціалізованих задач у сфері геодезії та землеустрою. РН10. Обирати і застосовувати інструменти, обладнання, устаткування та програмне забезпечення, які необхідні для дистанційних, наземних, польових і камеральних досліджень у сфері геодезії та землеустрою. РН11. Організовувати та виконувати дистанційні, наземні, польові і камеральні роботи в сфері геодезії та землеустрою, оформляти результати робіт, готувати відповідні звіти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Геодезія ч. 2 Програмне забезпечення задач геоматики 2. Математичне опрацювання та аналіз геоданих 3. Фотограмметричні технології в геодезії та землеустрої 4. Фізика Технології лазерного сканування 5. Цифрове аерознімання з БПЛА 6. Практика за темою бакалаврської кваліф. роботи
Короткий зміст навчальної програми: Фотограмметрія та дистанційне зондування – науково-практична дисципліна, яка вивчає способи отримання та опрацювання зображень для визначення форм, розмірів і просторового положення, якісних і кількісних характеристик різних об'єктів шляхом їх вимірювання за фотографічними, оптико-електронними, лазерними, радіолокаційними та іншими зображеннями. В останні роки фотограмметричні і дистанційні методи все ширше застосовують в геодезії, топографії, картографії та при різних інженерних дослідженнях, при побудові та експлуатації інженерних споруд, землевпорядкуванні та ін. Фотограмметрія та дистанційне зондування входить в комплекс знань бакалавра спеціальності 193 Геодезія та землеустрій.
Опис: Тема 1. Основи дистанційного зондування та фотограмметрії. Принципи аеро- та космічного знімання. Тема 2. Фізичні засади дистанційного зондування Землі. Тема 3.Теоретичні основи фотограмметрії .Геометричний аналіз знімка. Тема 4. Знімальна апаратура. Тема 5. Математичні основи аналітичної фотограмметрії. Тема 6. Основні відомості про фотограмметричні мережі. Основи цифрової фотограмметрії. Тема 7. Спектральні перетворення та класифікація зображень.
Методи та критерії оцінювання: Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання застосовують метод контролю, який ґрунтується на позитивному принципі, що передбачає врахування рівня досягнень студента. Об'єктом оцінювання є знання, уміння та навички, досвід творчої діяльності. До основних функцій оцінювання рівня досягнення результатів навчання віднесено контролюючу, навчальну, діагностично-коригуючу, стимулюючо-мотиваційну та виховну. Елементами контролю є система вимог і правил, види контролю, зміст контролю за різними видами, критерії стобальної системи оцінювання. Види контролю поділяють на письмові звіти з лабораторних робіт та їх захист; усне індивідуальне, комбіноване і фронтальне опитування; захист індивідуальних домашніх завдань, виконання та захист контрольної роботи; виконання проміжних тестових завдань; виконання та захист контрольних робіт для заочної форми навчання.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, РГР (40 балів) • підсумковий контроль (60 балів, контрольний захід, екзамен): письмова компонента (50 балів), усна компонента (10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бурштинська Х. В., Станкевич С. А., Денис Ю. В. Фотограмметрія та дистанційне зондування. Книга 2. Підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. 216с. 2. Бурштинська Х.В., Станкевич С.А. Аерокосмічні знімальні системи: підручник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 316 с. 3. Дорожинський О.Л. Основи фотограмметрії. Підручник.-Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2003.-214с. 4. Дорожинський О.Л. Тукай Р. Фотограмметрія. Підручник. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2008. - 332с. 5. Дорожинський О.Л. Фотограмметрія та дистанційне зондування. Книга 1. Підручник.- Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2019.-176с. Допоміжна 6. Байрак Г.Р., Муха Б.П. Дистанційні дослідження Землі: Навчальний підручник. - Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. - 712с. 7. Кохан С.С. Дистанційне зондування Землі: теоретичні основи: підручник. – С.С. Кохан, А.Б. Востоков. К.: Вища шк., 2009. -511 с. 8. Топографо-геодезична та картографічна діяльність: Законодавчі та нормативні акти. – ч.1 – Вінниця: Антекс, 2000 – 408 с. 9. Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500. – К.: Міністерство екології та природних ресурсів України, 2001. – 258 с. Інформаційні ресурси 10. http://www.geoguide.com.ua/basisdoc/basisdoc.php?part=tgo&art=3101 Основні положення створення топографічних планів масштабів 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500. 11. https://www.sentinel-hub.com/explore/eobrowser 12. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14137
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).