Навчальна практика з геодезії
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.00.O.030
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Геодезія
Лектор: доцент, к.т.н. Перій С.С.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• знати теоретичні основи геодезії, топографічного знімання електронними тахеометрами;
• знати методи і технології створення геодезичних мереж, топографічних знімань місцевості;
• знати основи інформатики і геоінформаційних технологій з набуттям навичок використання комп’ютерних програмних засобів та баз даних для опрацювання результатів геодезичних вимірювань та топографічних знімань;
• володіти методами збирання інформації, її систематизації і класифікації відповідно до поставленого проектного або виробничого завдання топографо-геодезичного змісту;
• володіти базовою геодезичною технікою і технологіями, методами математичного опрацювання геодезичних вимірювань;
• володіти технологіями і методиками планування і виконання геодезичних та топографічних знімань та комп’ютерного опрацювання результатів знімань в геоінформаційних системах;
• володіти методами організації топографо-геодезичного виробництва від польових вимірювань до менеджменту й реалізації різноманітної топографічної продукції.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
загальні компетентності:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми геодезії та землеустрою із застосуванням сучасних технологій, теоретичних положень та методів дослідження фізичної поверхні Землі, її форми, розмірів та гравітаційного поля, проведення вимірів на земній поверхні для відображення її на планах та картах, для розв’язання різних наукових і практичних завдань.
ЗК01. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями.
ЗК02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК03. Здатність планувати та управляти часом.
ЗК06. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК08. Здатність працювати в команді.
фахові компетентності:
СК01. Здатність застосовувати фундаментальні знання для аналізу явищ природного і техногенного походження при виконанні професійних завдань у сфері геодезії та землеустрою.
СК03. Здатність застосовувати нормативно-правові акти, нормативно-технічні документи, довідкові матеріали у професійній діяльності.
СК04. Здатність обирати та використовувати ефективні методи, технології та обладнання для здійснення професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою.
СК06. Здатність виконувати дистанційні, наземні, польові та камеральні дослідження, інженерні розрахунки з опрацювання результатів досліджень, оформляти результати досліджень, готувати звіти при вирішенні завдань геодезії та землеустрою.
СК07. Здатність збирати, оновлювати, опрацьовувати, критично оцінювати, інтерпретувати, зберігати, оприлюднювати і використовувати геопросторові дані та метадані щодо об’єктів природного і техногенного походження.
СК08. Здатність здійснювати професійну діяльність у сфері геодезії та землеустрою з урахуванням вимог професійної і цивільної безпеки, охорони праці, соціальних, екологічних, етичних, економічних аспектів.
СК09. Здатність застосовувати інструменти, прилади, обладнання, устаткування при виконанні завдань геодезії та землеустрою.
Результати навчання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН7. Виконувати обстеження і вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи при виконанні професійних завдань з геодезії та землеустрою
РН10. Обирати і застосовувати інструменти, обладнання, устаткування та програмне забезпечення, які необхідні для дистанційних, наземних, польових і камеральних досліджень у сфері геодезії та землеустрою.
РН11. Організовувати та виконувати дистанційні, наземні, польові і камеральні роботи в сфері геодезії та землеустрою, оформляти результати робіт, готувати відповідні звіти.
РН13. Планувати і виконувати геодезичні, топографічні та кадастрові знімання, опрацьовувати отримані результати у геоінформаційних системах.
РН14. Планувати складну професійну діяльність, розробляти і реалізовувати проєкти у сфері геодезії та землеустрою за умов ресурсних та інших обмежень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Геодезія, частина 1, Геодезія, частина 2, Основи інженерної геодезії.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Вища геодезія, Держ. зем. кадастр та оцінка нерухом, Основні геодезичні роботи,
Фотограмметрія та дист. зондування, Картографія
Короткий зміст навчальної програми: Практика з геодезії є невід’ємною складовою частиною навчального процесу для студентів спеціальності 193 «Геодезія та землеустрій».
Польова навчальна практика має на меті розширити і закріпити теоретичні знання під час геодезичних робіт. Завданням геодезичної практики є засвоєння кожним студентом практичної вправності виконання польових і камеральних геодезичних робіт. У даній програмі розглядаються загальні питання організації, проведення і підведення підсумків геодезичної практики для студентів спеціальності 193 «Геодезія та землеустрій». Тривалість практики згідно навчального плану становить 180 годин або 4 тижні.
Керівник практики зобов’язаний до початку практики провести інструктаж з техніки безпеки та охорони праці під час проведення інженерно-геодезичних робіт в період навчальної практики та контролює за їх дотриманням. Керівник практики проводить формування польових бригад. Для проведення практики академічна група поділяється на бригади (6 – 8 студентів), в яких назначається бригадир. Керівник практики проводить навчально–методичну, наукову та виховну роботи зі студентами, відповідає за виконання програми практики та рівень засвоєння студентами практичних і теоретичних знань і по закінченні практики приймає заліки.
Для виконання геодезичних робіт кожна бригада отримує усі необхідні прилади та засоби, окрім цього, бригада готує, визначену керівником практики, кількість бланків журналів та відомостей для кожного виду робіт.
Опис: Для виконання камеральних робіт кожна бригада має придбати креслярський папір, зошити, журнали, папки, відомості, олівці, туш, ручки, креслярські інструменти та калькулятори, якщо є можливість привести на практику комп’ютери.
Перед кожним видом робіт бригада отримує геодезичні прилади в геокамері в присутності керівника навчальної практики.
За збереження і справність приладів та приладь члени бригади несуть матеріальну відповідальність, тому одержуючи прилади їх необхідно ретельно оглянути. Про всі несправності приладів бригадир доповідає керівнику практики.
Методи та критерії оцінювання: Інструктаж з техніки безпеки; організація побуту, отримання комплекту електронного тахеометра. Перевіряння та дослідження електронних тахеометрів, оптичних центрирів
Вимірювання базиса. Визначення приладової поправки на взірцевому базисі.
Прокладання ходу поліґонометрії 4 класу.
Зрівноваження ходу поліґонометрії 4 класу.
Отримання комплекту приладів та приладь для нівелювання ІІІ класу. Дослідження метричних та штрих кодових рейок.
Прокладання ходу нівелювання ІІІ класу. Прямо – НИК-2, зворотний – DiNi 03 (Sprinter 150). Тригонометричне нівелювання
Створення знімальної геодезичної мережі прокладанням електронних тахеометричних ходів та різного виду засічками.
Електронне топографічне знімання у масштабі 1:2000.
Викреслювання паперової карти-зарису олівцем у ручному режимі та цифрової карти за результатами електронного тахеометричного знімання та друкування її у паперовому вигляді.
Науково-дослідна робота.
Складання, оформлення та захист звіту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Вимоги до звіту
Звіт має містити відомості про виконання студентом усіх розділів програми практики та індивідуального завдання, мати висновки і пропозиції, список використаної літератури тощо. Оформляється звіт з вимогами, які встановлені інструкцією, умовними знаками для топографічних карт масштабів 1:5000 – 1:500 та вимог, які прийняті на кафедрі щодо оформлення звітів з навчальної геодезичної практики.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Островський А.Л., Мороз О.І., Тарнавський В.Л. Геодезія, частина II: Підручник для вузів. Львів. НУ "Львівська політехніка", 2007 ¬– 508
2. Селиханович В.Г. Геодезия.-Ч. ІІ. –М.: Недра, 1981.-543 с.
3. Захаров А.И. Геодезические приборы.- М.: Недра, 1989.-314 с.
4. Тревого И.С., Шевчук П.М.. Городская полигонометрия.-М.:Недра, 1986.-199 с.
5. Островський А.Л., Гребенюк В.Г., Маслич Д.И. Геодезическое прибороведение.-Львов: Вища школа.-1983.-208 с.
6. Инструкция по нивелированию І, ІІ, ІІІ, ІV классов.-М.: Недра, 1990.-167 с.
7. Інструкція з топографічного знімання в масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500.- ГКНТА-2,04-02-98. Київ: ГУК України,1999.-155 с.
8. Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500.-Київ: Мінекоресурсів України, 2001.-255 с.
9. Геодезичний енциклопедичний словник / П.І. Баран, А.Л. Боднар, Х.В. Бурштинська та інші.-Львів: Євросвіт, 2001.-668 с.
10. Топографо геодезична та картографічна діяльність. Законодавчі та нормативні акти. Частина І. Укргеодезкартографія. 2000 р.- 405 с.
11. Топографо геодезична та картографічна діяльність. Законодавчі та нормативні акти. Частина ІІ. Укргеодезкартографія. 2002 р.- 656 с.
12. В.І.Ващенко, В.О.Літинський, С.С.Перій Топографо-геодезичний практикум. Львів Видавництво «Львівська політехніка», 2018 – 425
Допоміжна
1. Геодезичний енциклопедичний словник. – Львів, 2001
2. Геодезичні прилади. Підручник / За редакцією Т. Г. Шевченка. Друге видання, перероблене та доповнене. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2009. 484 с.
3. Тревого І.С., Шевченко Т.Г., Мороз О.І.. Геодезичні прилади. Практикум. Навчальний посібник Третє видання, перероблене і доповнене. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. 240 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).