Грунтознавство та бонітування грунтів

Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.03.E.046
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Кадастр територій
Лектор: ст. викл. Качмар Оксана Йосифівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою є надання студентам теоретичних знань і практичних навичок для професійної діяльності у сфері розв’язання комплексних завдань щодо раціонального використання ґрунтів, вирішення проблем їх охорони й поліпшення родючості, захисту навколишнього природного середовища, збалансованого природокористування, а також основних засад порівняння показників якості та оволодіння методикою проведення бонітування ґрунтів. Особливий акцент ставиться на тому, щоб виробити у студентів здатність до абстрактного мислення у сфері знань з геологічних та антропогенних процесів ґрунтоутворення, аналізу параметрів властивостей ґрунтів та синтезу природоохоронних рішень щодо їх захисту, навички використання інформаційних і комунікаційних технологій у ґрунтознавстві й суміжних науках про землю, навчити здобувачів вищої освіти здійснювати порівняльну оцінку якості ґрунтів за їх основними природними властивостями, які мають сталий характер і суттєво впливають на продуктивність сільськогосподарських культур. Бонітування ґрунтів в системі земельного кадастру є науковою основою раціонального і високопродуктивного використання земельних ресурсів країни, підвищення родючості ґрунтів і врожайності сільськогосподарських культур.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студенти повинні засвоїти суть і зміст сучасного ґрунтознавства, проведення бонітування ґрунтів, критерії, еталони і просторові одиниці в бонітуванні ґрунтів; особливості застосування статистико-математичного аналізу в бонітуванні ґрунтів; принципи і методи бонітування ґрунтів в окремих грунтово-кліматичних зонах України; основні законодавчі акти щодо регулювання поетапних робіт з бонітування ґрунтів. Організувати і методично забезпечити бонітування ґрунтів відповідного об’єкту; визначити бонітет ґрунту окремої земельної ділянки за прийнятими критеріями якісної оцінки ґрунтів; встановити середньозважений бонітет; скласти бонітетну карту (план, картограму) виробничого підрозділу; здійснити контроль за достовірністю критеріїв, використаних при бонітуванні.
Результати навчання: РН 3.4 Володіти принципами державного управління земельними ресурсами, загальнодержавним та регіональними програмами використання та охорони земель, упорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань та створення нових. РН 3.5 Демонструвати знання з організації та управління земельно-кадастровим виробництвом, роботами з оцінки земель та нерухомого майна.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Державний земельний кадастр та оцінка нерухомості; Землеустрій. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Основи технічного забезпечення оцінки нерухомості; Основи інвентаризації та моніторингу земель.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Ґрунтознавство та бонітування ґрунтів» забезпечує професійний розвиток бакалавра і спрямована на формування у студентів компетентностей щодо здатності використовувати інформацію про ґрунт, процеси ґрунтоутворення, відомості про хімічний та мінералогічний склад ґрунтового середовища, його водні, фізичні та агрохімічні властивості для подальшого використанням при проведенні бонітування ґрунтів. Показники бонітування ґрунтів є фундаментальною основою наукових досліджень при вивченні рентних доходів, оцінюванні природних властивостей землі та умов ринкових земельних відносин. Бонітування ґрунтів покладено в основу економічного й грошового оцінювання, зонування земель, раціонального їх використання, удосконалення зональних технологій виробництва продукції рослинництва і тваринництва, визначення вартості землі як товару, оптимізації оподаткування, моніторингу за станом використання земель тощо. Будучи логічним завершенням ґрунтових обстежень, узагальненням вивчення ґрунтів, дані бонітування нині використовуються у землеробстві, землеустрої та грошовій оцінці земель.
Опис: Ґрунтознавство як природнича наука. Ґрунт як природне тіло . Будова ґрунту. Якісні показники ґрунту як основа проведення бонітування. Бонітування ґрунтів як галузь природничих наук. Природно-виробниче районування України при бонітуванні ґрунтів. Методологічні підходи при бонітуванні ґрунтів. Бонітування ґрунтів природних зон України. Практичне використання бонітування. Досвід бонітування ґрунтів у зарубіжних країнах.
Методи та критерії оцінювання: Для контролю результатів навчання здобувачів освіти у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням завдань на практичних заняттях, виконання та захист практичних робіт, письмові тематичні контролі та усна компонента. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування, захист практичних робіт, оцінка активності, внесення пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Залік – поточний контроль, тематичні контролі, усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Залік. 1. Виконання та захист практичних робіт відповідно до передбачених викладачем термінів для ДФН – 40 балів, для ЗФН – 20 балів. 2. Виконання та захист контрольної роботи №1 для ДФН – 10 балів, для ЗФН – 15 балів. 3. Виконання та захист контрольної роботи №2 для ЗФН – 15 балів. 4. Написання тестового тематичного контролю №1 – 20 балів. 5. Написання тестового тематичного контролю №2 – 20 балів. 6. Усне опитування – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Земельний кодекс України // Відомості Верховної Ради України вiд 25.01.2002. – 2002 р., № 3, стаття 27. 2. Панас Р. М. Бонітування грунтів // Навч.посібник// Р. М. Панас – Львів : Новий Світ – 2000 – 2013 – 352 с. 3. Панас Р. Бонітування грунтів як важлива складова державного земельного кадастру/ Р.Панас, М. Маланчук//Сучасні досягнення геодезичної науки та виробництва.– 2011.– Вип. 1(21) .– С. 199-203. 4. Крикунов В.Г. Грунти і їх родючість: Підручник.-К.: Вища школа, 1993.-287с. 5. Медведєв В.В. Критерії, еталони і просторові одиниці в бонітуванні грунтів/ В.В. Медведєв, І.В.Пліско// Вісник аграрної науки.– 2008.– № 8.– С. 9-15. 6. Сайт Держгеокадастру – Електронний ресурс. Режим доступу: http://land.gov.ua/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).