Основні геодезичні роботи
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.00.O.028
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інженерна геодезія
Лектор: к.т.н. Заяць Олександр Степанович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти компетентностей:
загальні компетентності (ЗК):
• здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями;
• здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології;
• здатність працювати автономно;
фахові компетентності спеціальності (ФК):
• здатність застосовувати теорії, принципи, методи фізико-математичних, природничих, соціально-економічних, інженерних наук при виконанні завдань геодезії та землеустрою;
• здатність обирати та використовувати ефективні методи, технології та обладнання для здійснення професійної діяльності у сфері геодезії та землеустрою;
• здатність застосовувати сучасне інформаційне, технічне і технологічне забезпечення для вирішення складних питань геодезії та землеустрою.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• здатність критично оцінювати отримані результати діяльності та аргументовано захищати прийняті рішення;
• розуміння основ охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування;
• вміння застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в системах, які характерні обраній спеціалізації;
• вміння поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення для вирішення завдань спеціальності з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів;
• вміння уміння організації власної діяльності для ефективного управління часом;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
• Основи інженерної геодезії.
• Геодезія ч. 2.
Кореквізити
• Основи інженерної геодезії
• Фотограмметрія та дист. зондування
• Супутникова геодезія та сферична астрономія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна "Основні геодезичні роботи" включає та передбачає ознайомлення з основними системами координат та висот, що найчастіше використовують в геодезії, вивчення принципів та методів побудови Державної планово-висотної мережі.
Метою викладання дисципліни є надбання студентами теоретичних і практичних знань із майбутньої спеціальності, які базуються на сучасних досягненнях науки техніки, передовому досвіді геодезичного виробництва. В результаті вивчення дисципліни студенти повинні:
• розуміти визначення найбільш вживаних в геодезії систем координат, вміти виконувати чисельний перехід між координатами точок у цих системах;
• знати методи визначення висот точок, зокрема методику виконання високоточного геометричного нівелювання.
• знати схему та програму побудови Державної планово-висотної мережі України (ДГМ), методи створення ДГМ України (традиційні та сучасні).
Опис: 1. Предмет геодезії. Основні типи систем координат, які використовують в геодезії
1.1. Предмет геодезії
Основні визначення і поняття. Коротка історія розвитку уявлень людства про Землю. Сучасні поняття про фігуру Землі. Основні параметри земного
еліпсоїда та співвідношення між ними.
1.2. Основні типи систем координат, які використовують в геодезії
Загальні поняття про просторові системи координат, які використовуються в геодезії. Система плоских прямокутних координат в проекції Гауса-Крюгера. Основні елементи орієнтування на карті (дирекційний кут, геодезичний азимут, магнітний азимут та зв’язок між ними). Системи координат, які використовують в Україні. Місцеві системи координат. Зв’язки між різними
системами координат.
2. Високотичне нівелювання
Поняття висоти. Види висоти. Типи нівелювання. Високоточне геометричне нівелювання. Методи створення мережі нівелювання І-ІІ класу на території
України. Джерела похибок при високоточному нівелюванні та методи послаблення їх впливу. Врівноваження мереж високоточного нівелювання.
3. Державні геодезичні мережі.
Геодезичні мережі, їх призначення, класифікація. ДГМ та її системи відліку координат. Побудова ДГМ. Необхідна щільність і точність побудови ДГМ. Планова геодезична мережа. Основні методи створення планової ДГМ їх переваги та недоліки. Сучасна нівелірна мережа України. Класифікація та основні характеристики нівелірних мереж. Гравіметрична мережа. Відомості про проектування геодезичних мереж. Рекогностування геодезичних пунктів. Закріплення на місцевості пунктів геодезичної мережі. Типи геодезичних пунктів для планової мережі. Проектування на місцевості ліній нівелювання І і ІІ классу. Рекогностування ліній нівелювання І і ІІ класу. Закріплення нівелірних ліній на місцевості. Каталоги координат і висот пунктів ДГМ. Геодезичний моніторинг Державної геодезичної мережі. Математичне оброблення результатів вимірювання та каталогізація пунктів Державної геодезичної мережі. Банк геодезичних даних.
Геодезичні мережі згущення, мережі спеціального призначення.
4. Мережа активних референцних станцій.
Закордонний досвід створення мережі референцних станцій. Мережі активних референцних станцій в Україні. Світові вимоги до побудови GNSS-
інфраструктури.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Для контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролю передбачені наступні методи:
• поточний контроль за виконання лабораторних робіт та їх захист;
• тестування у віртуальному навчальному середовищі;
• захист індивідуального завдання;
• усне опитування з окремих розділів. Лабораторні роботи оцінюються по 2 бали.
4 бали – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
3,5 бала – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
3 бали – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на
поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
2,5 бала – («посередньо» («задовільно») виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
2 – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
1 бал – («незадовільно») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
0 балів – («дуже погано») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Монін І.Ф. Вища геодезія, К.: Вища школа, 1993.
2. Перович. Л.М., Лісевич М.П. Геодезія, ч. ІІ: Навчальний посібник. –Львів: «Новий світ – 2000», 2005. – 208с.
3. Яковлєв Н.В. Вища геодезія, М.: Недра, 1989.
4. Закатов П.С. Курс вищої геодезії. М.: Недра, 1976. – 511 с.
5. Maling D. H. Coordinate Systems and Map Projections, Elsevier Science & Technology Books, 1992 - 476 стор.
6. Zhiping Lu , Yunying Qu , Shubo Qiao.Geodesy: Introduction to Geodetic Datum and Geodetic Systems, Berlin : Springer, 2014. – 401 pp
7. Smith J. R. Introduction to Geodesy: The History and Concepts of Modern Geodesy. New York: John Wiley & Sons, 1997. – 239 pp.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).