Громадська думка і поведінка людини в соціальному оточенні
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.002
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: д.політ.н., проф. Климанська Л. Д.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у соціальній сфері або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій і методів соціальної роботи і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
загальні компетентності:
ЗК- 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
фахові компетентності:
ФК 2. здатність прогнозувати перебіг різних соціальних процесів;
ФК 4. Здатність до аналізу соціально-психологічних явищ, процесів становлення, розвитку та соціалізації особистості, розвитку соціальної групи і громади.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання:
• Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами.
• Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.
• Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях.
• Аналізувати соціально-психологічні процеси в малих та великих групах.
• Визначати зміст співпраці з організаціями-партнерами з соціальної роботи для виконання завдань професійної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Загальна соціологія;
• Історичні та етичні проблеми соціальної роботи;
Короткий зміст навчальної програми: Курс «ГРОМАДСЬКА ДУМКА І ПОВЕДІНКА ЛЮДИНИ В СОЦІАЛЬНОМУ ОТОЧЕННІ». Метою курсу є ознайомлення студентів з результатами досліджень у даній сфері, а також всієї сукупності теоретичних уявлень, зорієнтованих на їх інтерпретацію. Завдання дисципліни: сформувати у студентів комплексні уявлення про громадську думку; проаналізувати становлення та сучасний стан провідних теоретичних концепцій, в рамках яких відбувається осмислення соціальної ролі громадської думки; ознайомити із закономірностями і механізмами формування громадської думки; отримати досвід аналізу громадської думки у контексті соціально-політичних процесів та прийняття управлінських рішень; сформувати навички впливу на громадську думку з точки зору гуманістичної перспективи за допомогою коректних методів; отримання знань з проблем теорії комунікації, особливостей комунікаційної системи українського суспільства, комунікацій з громадськістю, вивчення методів здійснення досліджень та збирання інформації службами зв’язків з громадськістю, знайомство з методикою та практикою роботи з основними групами громадськості та використанням різних інструментів комунікації, оволодіння навичками практичної роботи в галузі паблик рілейшнз, зокрема, проведення досліджень громадської думки, вивчення документальних джерел, проведення брифінгів, прес-конференцій, виступів у пресі та проведення кампаній у засобах масової інформації, використання спеціальних форм паблик рілейшнз (прийомів, презентацій, виставок тощо).
Опис: Природа громадської думки. Громадська думка в структурі суспільної свідомості. Індивід і громадська думка. Поведінка людини в соціальному оточенні. Соціальний простір, його основні складові і параметри. Людина в соціальному просторі. Поняття «людина». «індивід», «особистість». Соціальний статус і роль особистості. Види соціальних статусі і ролей. Поняття і види рольових конфліктів.
Соціалізація особистості. Первинна і вторинна соціалізація. Етапи соціалізації. Агенти соціалізації і особливості їх впливу на особистість.
Зв’язки з громадськістю ( PR) як галузь наукового знання і сфера професійної діяльності. Формула PR. Витоки та історія розвитку PR. Громадськість в системі PR як об’єкт та суб’єкт комунікації. Громадська думка: дослідження та формування. Комунікація як процес передачі інформації. Види комунікативного впливу в системі PR — діяльності. Комунікативні проблеми та PR — діяльність в організації.
Методи та критерії оцінювання: Атестація здобувачів освіти з дисципліни «Громадська думка і поведінка людини в соціальному оточенні» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей.
1. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики: семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ).
2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є його тематика, завдання до практичних та самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій.
3. Атестація якості освоєння дисципліни здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: • усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • 1. Сержук А. В. Паблік рілейшнз як засіб соціальної комунікації / А. В. Сержук // Інноваційна економіка. – 2013. – № 5. – С. 216-219.
2. Ткач Л.М. Зв’язки з громадськістю як феномен управління інформаційними процесами/ Ткач Л. М., Прокоф’єва К. А., Ходаковська А.Ю.// Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури, 2016, № 6 (219). – С.62-68;
3. Зацерківна М.О. Зв’язки з громадськістю: основні поняття та етапи становлення у сфері вищої освііти/ О.М.Зацерківна// «Young Scientist» • № 9 (49) • September, 2017 – С.146-150;
4. В.Г.Королько, О.В. Некрасова Зв'язки з громадськістю. Наукові основи, методика, практика. Підручник, 3-тє вид. доп. і перероб. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська акаде-мія», 2009.— 831 с.;
5. Климанська Л.Д. Зв’язки з громадськістю: технології прагматичної комунікації:навчальний посібник/ Л.Д.Климанська. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 164 с.
6. Шевченко О.В., Яковець А.В. PR: теорія і практика. Підручник – К.: Бізнесполіграф, 2011. – 464с.
7. Fraser P. SeitelThe Practice of Public Relations - Prentice Hall, 2013. - 456p.
8. Thomas Bivins Public Relations Writing: The Essentials of Style and Format - McGraw-Hill Humanities, 2013. - 416p.
9. Smith, Ronald D. Strategic Planning for Public Relations - Routledge, 2012. - 457p.
10. Dennis L. Wilcox, Glen T. Cameron, Bryan H. Reber, Jae-Hwa Shin THINK Public Relations (2nd Edition) - Pearson, 2012. - 416p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).