Соціальна робота з залежностями
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.01.E.046
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Старший викладач Герасим Г. З.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та прикладні проблеми соціальної роботи або, що передбачає застосування певних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей:
Загальні компетентності:
ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК5. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
Фахові компетентності:
ФК9. Здатність оцінювати соціальні проблеми, потреби, особливості та ресурси клієнтів.;
ФК15. Здатність взаємодіяти з клієнтами, представниками різних професійних груп та громадами
ФК16. Здатність дотримуватися етичних принципів та стандартів соціальної роботи
Результати навчання: •Здатність розробляти і впроваджувати реабілітаційні програми соціальної роботи для клієнтів із залежністю;
•Розробляти і впроваджувати реабілітаційні програми соціальної роботи для клієнтів із залежністю
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: Соціальна політика
• Кореквізит: Соціальна робота з дітьми і сім’ями
Короткий зміст навчальної програми: Виклад теоретичних і практичних проблем дисципліни курсу « Соціальна робота з залежностями» передбачає аналіз міждисципліної сфери знань, синтез існуючих підходів, концептів та теорії. Теорії, моделі, етиологія та клініка залежностей . Визначення та епідеміологія залежності від психоактивних речовин. Соціальні теорії та моделі залежності. Ролі, які може виконувати соціальний працівник в роботі з залежними від психоактивних речовин клієнтами. Психологічні механізми залежності. Консультування клієнтів з залежністю від психоактивних речовин. Моделі роботи з клієнтами залежними від психоактивних речовин. Профілактика та освіта в галузі роботи з залежністю від психоактивних речовин. Соціальна політика у сфері проблем алкоголізму та наркоманії та її зв’язок із соціальною роботою.
Опис: Теорії, моделі, етіологія та клініка залежностей . Визначення та епідеміологія залежності від психоактивних речовин. Соціальні теорії та моделі залежності. Ролі, які може виконувати соціальний працівник в роботі з залежними від психоактивних речовин клієнтами. Психологічні механізми залежності. Консультування клієнтів з залежністю від психоактивних речовин. Моделі роботи з клієнтами залежними від психоактивних речовин. Профілактика та освіта в галузі роботи з залежністю від психоактивних речовин. Соціальна політика у сфері проблем алкоголізму та наркоманії та її зв’язок із соціальною роботою.
Методи та критерії оцінювання: • Доповідь 4 – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Доповнення 1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Виконання інтерактивних вправ
чи аналіз випадку 4 – послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Групова презентація соціального проєкту для громади 20 – участь та роль кожного студента у спільній презентації;
– якість виконання завдання (структура проєкту; коректність запланованих дій; реалістичність втілення);
– рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією, поняттями та засобами ДШУ та РШУ).
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Гапонов, К. Д. (2018). Алкогольна залежність і соціальний стрес: біохімічні, нейрофізіологічні і психосоціальні механізми взаємовпливу. Український вісник психоневрології, 26(1), 94.
• Старков, Д. Ю. (2014). Особливості соціального супроводу сімей з алкогольною залежністю. Актуальні проблеми психології, 35(7), 274-281.
• Агарков, О. А. (2014). Особливості соціальної роботи з наркозалежними клієнтами: теоретичний аналіз. Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління, (15, Вип. 281), 443-450.
О.О. Сердюк та В.В. Бурлака (2015)Дослідження з етіології, профілактики та лікування хімічнихзалежностей: конспекти основних статей.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).