Соціальна робота з залежностями

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.01.E.046
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Старший викладач Герасим Г. З.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння студентами сучасними методами та формами професійної діяльності працівників організацій соціального спрямування, формування у майбутніх фахівців, на базі одержаних у вищому навчальному закладі знань, практичних прийомів та навичок відповідної професійної діяльності.
Завдання: Підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та прикладні проблеми соціальної роботи або, що передбачає застосування певних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності: ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК5. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Фахові компетентності: ФК9. Здатність оцінювати соціальні проблеми, потреби, особливості та ресурси клієнтів.; ФК15. Здатність взаємодіяти з клієнтами, представниками різних професійних груп та громадами ФК16. Здатність дотримуватися етичних принципів та стандартів соціальної роботи
Результати навчання: •Здатність розробляти і впроваджувати реабілітаційні програми соціальної роботи для клієнтів із залежністю; •Розробляти і впроваджувати реабілітаційні програми соціальної роботи для клієнтів із залежністю
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: Соціальна політика • Кореквізит: Соціальна робота з дітьми і сім’ями
Короткий зміст навчальної програми: Виклад теоретичних і практичних проблем дисципліни курсу « Соціальна робота з залежностями» передбачає аналіз міждисципліної сфери знань, синтез існуючих підходів, концептів та теорії. Теорії, моделі, етиологія та клініка залежностей . Визначення та епідеміологія залежності від психоактивних речовин. Соціальні теорії та моделі залежності. Ролі, які може виконувати соціальний працівник в роботі з залежними від психоактивних речовин клієнтами. Психологічні механізми залежності. Консультування клієнтів з залежністю від психоактивних речовин. Моделі роботи з клієнтами залежними від психоактивних речовин. Профілактика та освіта в галузі роботи з залежністю від психоактивних речовин. Соціальна політика у сфері проблем алкоголізму та наркоманії та її зв’язок із соціальною роботою.
Опис: Теорії, моделі, етіологія та клініка залежностей . Визначення та епідеміологія залежності від психоактивних речовин. Соціальні теорії та моделі залежності. Ролі, які може виконувати соціальний працівник в роботі з залежними від психоактивних речовин клієнтами. Психологічні механізми залежності. Консультування клієнтів з залежністю від психоактивних речовин. Моделі роботи з клієнтами залежними від психоактивних речовин. Профілактика та освіта в галузі роботи з залежністю від психоактивних речовин. Соціальна політика у сфері проблем алкоголізму та наркоманії та її зв’язок із соціальною роботою.
Методи та критерії оцінювання: • Доповідь 4 – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Доповнення 1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку 4 – послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; – підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; – якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; – розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі. Групова презентація соціального проєкту для громади 20 – участь та роль кожного студента у спільній презентації; – якість виконання завдання (структура проєкту; коректність запланованих дій; реалістичність втілення); – рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією, поняттями та засобами ДШУ та РШУ).
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль: (40%): усне опитування, • Підсумковий контроль: (60%): екзамен, письмовий тест).
Рекомендована література: • Гапонов, К. Д. (2018). Алкогольна залежність і соціальний стрес: біохімічні, нейрофізіологічні і психосоціальні механізми взаємовпливу. Український вісник психоневрології, 26(1), 94. • Старков, Д. Ю. (2014). Особливості соціального супроводу сімей з алкогольною залежністю. Актуальні проблеми психології, 35(7), 274-281. • Агарков, О. А. (2014). Особливості соціальної роботи з наркозалежними клієнтами: теоретичний аналіз. Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління, (15, Вип. 281), 443-450. О.О. Сердюк та В.В. Бурлака (2015)Дослідження з етіології, профілактики та лікування хімічнихзалежностей: конспекти основних статей.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).