Консультування в соціальній роботі

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доктор педагогічних наук, професор Кабусь Наталя Дмитрівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни «Консультування в соціальній роботі» полягає в опануванні майбутніми фахівцями соціальної галузі теоретичних засад консультаційних технологій з різними групами клієнтів в установах соціальної сфери та набуття практичних навичок консультування у соціальній роботі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувача фахової компетентності професійного спрямування: здатність до виявлення, соціального інспектування і оцінки потреб вразливих категорій громадян, у тому числі, які опинилися в складних життєвих обставинах.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми: ПРН 6. Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях; ПРН 17. Встановлювати та підтримувати взаємини з клієнтами на підґрунті взаємної довіри та відповідно до етичних принципів і стандартів соціальної роботи, надавати їм психологічну підтримку й наснажувати клієнтів; ПРН 23. Конструювати процес та результат соціальної роботи в межах поставлених завдань, використовувати кількісні та якісні показники, коригувати план роботи відповідно до результатів оцінки. Методи навчання і викладання: лекції – інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; практичні заняття – пошукові, дослідницькі методи, евристичний метод, метод проблемного викладу, аналіз випадків, розробка портфоліо; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання Поточний контроль: усне опитування, розв’язання практичних задач, виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, участь у дискусіях, виконання і захист індивідуального завдання. Екзаменаційний контроль: письмове опитування, тестовий контроль.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Міжособистісне спілкування. Соціальна робота з групами. Нормативне забезпечення соціальної роботи. Методологія і методи досліджень соціальних проблем. Соціальна робота з особами з інвалідністю. Ознайомча практика. Соціальна робота з дітьми та сім’ями, та проблеми домашнього насильства
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Консультування в соціальній роботі» передбачає розгляд тем, пов’язаних з актуальними аспектами практичного застосування консультаційних технологій з різними категоріями клієнтів та групами в установах соціальної сфери. Вивчення дисципліни передбачає роботу студента на лекціях та практичних заняттях, а також самостійну роботу при опрацюванні тем зазначеної дисципліни та вивченні наукової літератури; виконання індивідуального науково-дослідного завдання та складання іспиту. Виклад теоретичних положень і виконання практичних завдань супроводжується тісною співпрацею викладача та студентів, що значно підвищує рівень ефективності засвоєння знань.
Опис: Консультування як вид допомоги у соціальній роботі. Види, принципи та етапи консультування. Консультування як процес. Методичний інструментарій консультанта. Базові навички консультування. Перша психологічна допомога як вид консультування. Техніки консультування клієнтів. Законодавче забезпечення послуги консультування у соціальній роботі. Організація і проведення групової роботи, групова динаміка. Прикладні технології консультування в соціальній роботі. Консультування в процесі соціально-психологічного супроводу дітей і сімей, які отримали травматичний досвід. Телефонне консультування як вид соціально-психологічного консультування. Вимоги до особистості консультанта. Консультування людей, які живуть з ВІЛ/СНІД. Консультування жінок, постраждалих від домашнього насильства. Етапи та структура консультативного процесу. Помилки в процесі консультативної взаємодії. Профілактика професійного вигоряння консультанта.
Методи та критерії оцінювання: 1.Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Консультування в соціальній роботі» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. 2.Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих програмних результатів навчання бакалавра Освітньої програми «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю та виконання контрольного заходу. 3.Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 4. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: виконання обов’язкових поточних практичних завдань, усне опитування, виконання контрольних робіт, індивідуального науково-дослідного завдання – 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1) Волинець, Н.В. (2017). Тренінг консультативної діяльності та психотерапії: навчально-методичний посібник. Хмельницький; 2) Магдисюк, Л.І., Федоренко, Р.П. (2022). Основи психологічного консультування : навч. посіб. Луцьк : Вежа-Друк; 3) Панок, В.Г., Ткачук, І. І. (2019). Консультування в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи; 4) Гусак, Н.(2017). Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій: підхід резилієнс: посібник з проведення тренінгу. Київ: НаУКМА; 5) Коваль, І.С. (2014). Телефонне консультування як екстрена психологічна допомога: методичні рекомендації. Львів: Львівський державний університет безпеки життєдіяльності; 6) Федоренко, Р.П., Шкарлатюк, К.І. (2012). Психологічний практикум з консультування: зміст, прийоми, технології: навч.посіб. Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки; 7) Опанасенко, Л.А. (2019). Основи психологічного консультування: у схемах і таблицях. Миколаїв : Іліон.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).