Міжособистісне спілкування

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.013
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Д. пед. н., проф. Тюріна Т. Г.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування практичних умінь та навичок вербального й невербального спілкування та підготовка майбутніх фахівців до проведення початкової, середньої та завершальної фази інтерв’ювання із різноманітними групами клієнтів
Завдання: • сформоване уявлення про особливості міжособистісного спілкування, його структуру, складові, функції, принципи та завдання; • знання ключових напрямів теорії розвитку особистості; • сформоване уявлення щодо особливостей вербального і невербального спілкування; • сформоване уявлення щодо практичного застосовування знань з теорії саморегуляції як для гармонізації свого внутрішнього стану, так і емоційного стану співрозмовника; • оволодіння навичками щодо практичного застосування різноманітних технік і процедур у процесі консультування.
Результати навчання: Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги. Самостійно визначати ті обставини, у з’ясуванні яких потрібна соціальна допомога. Виявляти етичні дилеми та суперечності у професійній діяльності та застосовувати засоби супервізії для їх розв’язання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Соціальна педагогіка, Вступ до спеціальності соціальна робота Кореквізит: Соціальна політика
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Міжособистісне спілкування» спрямований на формування у студентів практичних умінь та навичок вербального й невербального спілкування та підготовки майбутніх фахівців до проведення інтерв’ювання клієнтів
Опис: . Поняття про спілкування та його складові. Роль пізнання особистості в процесі спілкування Особистість у контексті родини і соціальної системи. Невербальна комунікація. Навички спілкування. Поняття про інтерв’ю та його функції. Стилі і стратегія ведення інтерв’ю. Формування навичок між персонального впливу. Емоційне мислення та комунікація. Клієнт – активний та повноцінний учасник процесу змін. Допомога клієнтам у розкритті обставин, що змушують їх звертатись за допомогою. Визначення цілей у роботі з окремими особами, групами клієнтів та родинами. Роль і місце соціального працівника в процесі змін та духовного зростання клієнта. Допомога клієнтам на різних стадіях готовності до змін.. Процедури і техніки консультування. Початкова, середня та завершальна фази роботи з клієнтами. Синдром “вигорання” у професійний діяльності консультанта.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль: (40%): усне опитування, виступи на семінарах. • Підсумковий контроль: (60%): екзамен (тестові завдання)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки) - 3 б.; презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела) - 5 б. індивідуальне контрольне завдання (структура; якість джерел інформації та їхня відповідність змісту роботи; рівень самостійності та глибина осмисленості; рівень обізнаності з теоретичним матеріалом, термінологією та поняттями; вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання) 10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Гайдук Н.М., Клос Л.Є., Ставкова С.Г., Бєляєва С.Я. Соціальна робота: практична підготовка студентів на освітньо-кваліфікаційному рівні “бакалавр”: Навч.посібник. – Львів: ВидавництвоНаціонального університету “Львівська політехніка”, 2007. – 164 с. 2. Кабусь Н. Д., Тюріна Т. Г., Микитюк О. М., Шевченко Ж. М., Яцишин У. В. Фахова підготовка соціальних працівників в Україні та за кордоном: сучасні виклики: монографія. Львів: Видавництво ПП «Новий Світ-2000», 2023 - 257 с. 3.. Клос Л.Є., Микитенко Н.О Вступ до практичної соціальної роботи (на прикладі вивчення досвіду України і Канади) / Навчально-методичний посібник для студентів спеціальності “соціальна робота” вищих навчальних закладів. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005. – 148 с. 4.. Т. Тюріна. Виховання духовності студентської молоді у процесі викладання дисциплін соціально-гуманітарного циклу. Scientific and pedagogic internship «Training programmes for social sciences experts in Ukraine and EU countries: focus on the future»: Internship proceedings, 3-14 June, 2019. Venice,Italy. 80 pagesю. P. 60-67. 5. Тюріна Т. Г. Роль соціально-гуманітарних дисциплін у процесі духовно-морального і патріотичного виховання студентів першого курсу спеціальності Соціальна робота (кафедра соціології та соціальної роботи НУ «Львівська Політехніка»).//Духовність особистості: методологія, теорія і практика : збірник наукових праць Вип. 3 (107). Київ: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2023. 234 с. С. 183-203 6.. Тюріна Т. Г., Климанська Л. Д.. Вплив фахових цінностей та духовно-моральних якостей соціального працівника на особистість клієнта (інформаційно-енергетичний підхід). Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць.); Ч.1. Вип. 2 (89). – Сєвєродонецьк: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2019. 264 с. С. 205-218. 7. Фурман А., Підгурська М. Історія соціальної роботи: підручник. К., «Альма-матер», 2018. 160с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).