Міжособистісне спілкування

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.013
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Д. пед. н., проф. Тюріна Т. Г.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування практичних умінь та навичок вербального й невербального спілкування та підготовка майбутніх фахівців до проведення початкової, середньої та завершальної фази інтерв’ювання із різноманітними групами клієнтів
Завдання: • сформоване уявлення про особливості міжособистісного спілкування, його структуру, складові, функції, принципи та завдання; • знання ключових напрямів теорії розвитку особистості; • сформоване уявлення щодо особливостей вербального і невербального спілкування; • сформоване уявлення щодо практичного застосовування знань з теорії саморегуляції як для гармонізації свого внутрішнього стану, так і емоційного стану співрозмовника; • оволодіння навичками щодо практичного застосування різноманітних технік і процедур у процесі консультування.
Результати навчання: Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги. Самостійно визначати ті обставини, у з’ясуванні яких потрібна соціальна допомога. Виявляти етичні дилеми та суперечності у професійній діяльності та застосовувати засоби супервізії для їх розв’язання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Соціальна педагогіка, Вступ до спеціальності соціальна робота Кореквізит: Соціальна політика
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Міжособистісне спілкування» спрямований на формування у студентів практичних умінь та навичок вербального й невербального спілкування та підготовки майбутніх фахівців до проведення інтерв’ювання клієнтів
Опис: . Поняття про спілкування та його складові. Роль пізнання особистості в процесі спілкування Особистість у контексті родини і соціальної системи. Невербальна комунікація. Навички спілкування. Поняття про інтерв’ю та його функції. Стилі і стратегія ведення інтерв’ю. Формування навичок між персонального впливу. Емоційне мислення та комунікація. Клієнт – активний та повноцінний учасник процесу змін. Допомога клієнтам у розкритті обставин, що змушують їх звертатись за допомогою. Визначення цілей у роботі з окремими особами, групами клієнтів та родинами. Роль і місце соціального працівника в процесі змін та духовного зростання клієнта. Допомога клієнтам на різних стадіях готовності до змін.. Процедури і техніки консультування. Початкова, середня та завершальна фази роботи з клієнтами. Синдром “вигорання” у професійний діяльності консультанта.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль: (40%): усне опитування, виступи на семінарах. • Підсумковий контроль: (60%): екзамен (тестові завдання)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки) - 3 б.; презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела) - 5 б. індивідуальне контрольне завдання (структура; якість джерел інформації та їхня відповідність змісту роботи; рівень самостійності та глибина осмисленості; рівень обізнаності з теоретичним матеріалом, термінологією та поняттями; вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання) 10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гайдук Н.М., Клос Л.Є., Ставкова С.Г., Бєляєва С.Я. Соціальна робота: практична підготовка студентів на освітньо-кваліфікаційному рівні “бакалавр”: Навч.посібник. – Львів: ВидавництвоНаціонального університету “Львівська політехніка”, 2007. – 164 с. 2. Кабусь Н. Д., Тюріна Т. Г., Микитюк О. М., Шевченко Ж. М., Яцишин У. В. Фахова підготовка соціальних працівників в Україні та за кордоном: сучасні виклики: монографія. Львів: Видавництво ПП «Новий Світ-2000», 2023 - 257 с. 3.. Клос Л.Є., Микитенко Н.О Вступ до практичної соціальної роботи (на прикладі вивчення досвіду України і Канади) / Навчально-методичний посібник для студентів спеціальності “соціальна робота” вищих навчальних закладів. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005. – 148 с. 4.. Т. Тюріна. Виховання духовності студентської молоді у процесі викладання дисциплін соціально-гуманітарного циклу. Scientific and pedagogic internship «Training programmes for social sciences experts in Ukraine and EU countries: focus on the future»: Internship proceedings, 3-14 June, 2019. Venice,Italy. 80 pagesю. P. 60-67. 5. Тюріна Т. Г. Роль соціально-гуманітарних дисциплін у процесі духовно-морального і патріотичного виховання студентів першого курсу спеціальності Соціальна робота (кафедра соціології та соціальної роботи НУ «Львівська Політехніка»).//Духовність особистості: методологія, теорія і практика : збірник наукових праць Вип. 3 (107). Київ: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2023. 234 с. С. 183-203 6.. Тюріна Т. Г., Климанська Л. Д.. Вплив фахових цінностей та духовно-моральних якостей соціального працівника на особистість клієнта (інформаційно-енергетичний підхід). Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць.); Ч.1. Вип. 2 (89). – Сєвєродонецьк: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2019. 264 с. С. 205-218. 7. Фурман А., Підгурська М. Історія соціальної роботи: підручник. К., «Альма-матер», 2018. 160с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).