Управлінські аспекти супервізії

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.02.E.053
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к. пед. н., доцент Ставкова С. Г.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Першочерговим завданням курсу є вивчення моделей професійного супроводу, які сприяють кращому менеджменту конкретного випадку і допомагають у навчанні. Інтерактивна (узгоджена) модель професійного супроводу є найбільш бажаною тоді, коли процес вирішення проблем є результатом спільного обговорення і вивчення різних можливих варіантів. Увага приділяється потребі у професійному супроводі під час роботи з волонтерами.
Завдання: Інтегральна компетентність - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у соціальній сфері або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій і методів соціальної роботи і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК) - 3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та 4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 5. Здатність планувати та управляти часом. 6. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. 7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. 9. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 16. Здатність працювати в команді; 17. Здатність ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС) - 2.2. Здатність керувати супервізією на організаційному рівні.
Результати навчання: 3. Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід. 4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу соціальної проблеми. 5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки. 6. Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: Соціальна педагогіка
Короткий зміст навчальної програми: Запропонований курс допоможе студентам усвідомити умови і стратегічні напрями розбудови супервізійної діяльності в Україні, зорієнтуватись на подальші пошуки у цій сфері. Це практичний, інтерактивний курс, у процесі вивчення якого студенти знайомляться із супервізією як сферою професійної діяльності, процесом, що базується на паритетних стосунках між супервізором та супервізованим/ими та усвідомлюють їхню важливість, а також вагомість почуттів учасників, потребу у власному фаховому зростанні та вдосконаленні, якісному виконанні професійних обов’язків, надто у регулюванні і здійсненні контролювання професійної діяльності. Студенти поглиблюють розуміння того, що супервізори несуть відповідальність за захист клієнтів, за просування професії, за вдосконалення фахового розвитку персоналу. Супервізію необхідно ефективно здійснювати на різних рівнях практики. Щоб бути ефективними, супервізори повинні кваліфіковано виконувати свої професійні ролі та володіти відповідними компетентностями.
Опис: Вступ до навчального курсу і завдання. Супервізія в історичному контексті. Візити волонтерів до сімей у складних життєвих обставинах. Волонтерський нагляд як забезпечення якості надання послуг. Започаткування професійних стандартів нового фаху та методів роботи з клієнтами. Перші наукові праці. Заснування та діяльність Міжнародної асоціації аналітичної психології (МААП) Процес становлення супервізора. Становлення супервізії як сфери професійної діяльності: зарубіжний досвід. Заснування позитивної психології. Наголос на сильних сторонах та ресурсах. Наснаження. Супервізорські стилі, фокуси, форми. Професійні цінності соціальної роботи як основа супервізії. Непригнічуючий та антидискримінаційний зміст супервізії. Наснаження персоналу та користувачів послуг як основа професійної практики соціальної роботи та професійної супервізії. Супервізія в структурному контексті організації та суспільства. Спрямованість супервізії на протистояння шкідливим наслідкам соціального пригнічення. Вплив політики й культури організації на взаємодію супервізора та супервізованого. Типи супервізії (адміністративна, навчальна, підтримуюча) та рівні (індивідуальний, її здійснення в соціальній роботі. Поняття адміністративної супервізії. Супервізія як складова підходу «Розвиток людських ресурсів» (англ. Human Resource Development). Лідерство у соціальній роботі. Типи лідерства. Соціальне лідерство. Етичні засади здійснення супервізії. Супервізія в структурному контексті організації та суспільства. Адміністративна супервізія. Супервізор як організаційний лідер. Влада та делегування повноважень. Джерела влади та впливу на інших. Формування та спрямування мотивації і діяльності супервізованого/них на досягнення цілей і завдань організації. Застосування теорій мотивації у супервізії. Поняття навчальної супервізії. Визначення навчальних потреб. Визначення власних навчальних пріоритетів. Навчання нових супервізорів. Супервізія студентів. Застосування підходу сильних сторін у супервізійних стосунках. Підтримувальна супервізія. Здійснення супервізії у ситуаціях конфлікту. Менеджмент часу і принципи раціональної організації професійної діяльності. Групова супервізія: група та її вплив на працівника, класифікація малих груп, групова динаміка. Навички консультанта.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль: (40%): усне опитування, виступи на семінарах. • Підсумковий контроль: (60%): екзамен (тестові завдання, теоретичні питання).
Критерії оцінювання результатів навчання: Атестація студентів з дисципліни «Управлінські аспекти супервізії» здійснюється за допомогою засобів об’єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей. 1. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання магістра зі спеціальності «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики. Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК) та виконання контрольного заходу (КЗ). 2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об’єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є його тематика, завдання до самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 3. Атестація якості засвоєння дисципліни проводиться після виконання студентами робочої програми у повному обсязі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Браун А., Боурн А. Супервізор у соціальній роботі: супервізія догляду в громаді, денних та стаціонарних установах / А.Браун, А Боурн: Пер. з англ. Т.Семигіної. – К.: Унів. вид-во «Пульсари», 2003. - 240 с. 2. Ставкова, С. (2017a). Адміністративна супервізія в організації соціальної служби: досвід Канади. У В. І. Сипченка (Ред.), Гуманізація навчально-виховного процесу, 3 (83), 95–106. 3. GRANT, J., KILMINSTER, S.M., JOLLY, B.C. & COTTRELL, D. (2002) Clinical supervision of SpRs: Where does it happen, when does ithappen and is it effective? 4. HERON, J. (1990) Helping the client. (London, Sage). 5. Kadushyn, A. (2002). Supervision and Social Work/ Професійний супровід і соціальна робота/ (4th ed.). New York, NY: Columbia University Press. 6. Kaser, T.L. (1997). Supervisory relations: Exploring the human element. /Стосунки професійного супроводу: дослідження людськогоелементу/ Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).