Управлінські аспекти супервізії

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.02.E.053
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к. пед. н., доцент Ставкова С. Г.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Першочерговим завданням курсу є вивчення моделей професійного супроводу, які сприяють кращому менеджменту конкретного випадку і допомагають у навчанні. Інтерактивна (узгоджена) модель професійного супроводу є найбільш бажаною тоді, коли процес вирішення проблем є результатом спільного обговорення і вивчення різних можливих варіантів. Увага приділяється потребі у професійному супроводі під час роботи з волонтерами.
Завдання: Інтегральна компетентність - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у соціальній сфері або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій і методів соціальної роботи і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК) - 3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та 4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 5. Здатність планувати та управляти часом. 6. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. 7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. 9. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 16. Здатність працювати в команді; 17. Здатність ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС) - 2.2. Здатність керувати супервізією на організаційному рівні.
Результати навчання: 3. Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід. 4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу соціальної проблеми. 5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки. 6. Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: Соціальна педагогіка
Короткий зміст навчальної програми: Запропонований курс допоможе студентам усвідомити умови і стратегічні напрями розбудови супервізійної діяльності в Україні, зорієнтуватись на подальші пошуки у цій сфері. Це практичний, інтерактивний курс, у процесі вивчення якого студенти знайомляться із супервізією як сферою професійної діяльності, процесом, що базується на паритетних стосунках між супервізором та супервізованим/ими та усвідомлюють їхню важливість, а також вагомість почуттів учасників, потребу у власному фаховому зростанні та вдосконаленні, якісному виконанні професійних обов’язків, надто у регулюванні і здійсненні контролювання професійної діяльності. Студенти поглиблюють розуміння того, що супервізори несуть відповідальність за захист клієнтів, за просування професії, за вдосконалення фахового розвитку персоналу. Супервізію необхідно ефективно здійснювати на різних рівнях практики. Щоб бути ефективними, супервізори повинні кваліфіковано виконувати свої професійні ролі та володіти відповідними компетентностями.
Опис: Вступ до навчального курсу і завдання. Супервізія в історичному контексті. Візити волонтерів до сімей у складних життєвих обставинах. Волонтерський нагляд як забезпечення якості надання послуг. Започаткування професійних стандартів нового фаху та методів роботи з клієнтами. Перші наукові праці. Заснування та діяльність Міжнародної асоціації аналітичної психології (МААП) Процес становлення супервізора. Становлення супервізії як сфери професійної діяльності: зарубіжний досвід. Заснування позитивної психології. Наголос на сильних сторонах та ресурсах. Наснаження. Супервізорські стилі, фокуси, форми. Професійні цінності соціальної роботи як основа супервізії. Непригнічуючий та антидискримінаційний зміст супервізії. Наснаження персоналу та користувачів послуг як основа професійної практики соціальної роботи та професійної супервізії. Супервізія в структурному контексті організації та суспільства. Спрямованість супервізії на протистояння шкідливим наслідкам соціального пригнічення. Вплив політики й культури організації на взаємодію супервізора та супервізованого. Типи супервізії (адміністративна, навчальна, підтримуюча) та рівні (індивідуальний, її здійснення в соціальній роботі. Поняття адміністративної супервізії. Супервізія як складова підходу «Розвиток людських ресурсів» (англ. Human Resource Development). Лідерство у соціальній роботі. Типи лідерства. Соціальне лідерство. Етичні засади здійснення супервізії. Супервізія в структурному контексті організації та суспільства. Адміністративна супервізія. Супервізор як організаційний лідер. Влада та делегування повноважень. Джерела влади та впливу на інших. Формування та спрямування мотивації і діяльності супервізованого/них на досягнення цілей і завдань організації. Застосування теорій мотивації у супервізії. Поняття навчальної супервізії. Визначення навчальних потреб. Визначення власних навчальних пріоритетів. Навчання нових супервізорів. Супервізія студентів. Застосування підходу сильних сторін у супервізійних стосунках. Підтримувальна супервізія. Здійснення супервізії у ситуаціях конфлікту. Менеджмент часу і принципи раціональної організації професійної діяльності. Групова супервізія: група та її вплив на працівника, класифікація малих груп, групова динаміка. Навички консультанта.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль: (40%): усне опитування, виступи на семінарах. • Підсумковий контроль: (60%): екзамен (тестові завдання, теоретичні питання).
Критерії оцінювання результатів навчання: Атестація студентів з дисципліни «Управлінські аспекти супервізії» здійснюється за допомогою засобів об’єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей. 1. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання магістра зі спеціальності «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики. Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК) та виконання контрольного заходу (КЗ). 2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об’єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є його тематика, завдання до самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 3. Атестація якості засвоєння дисципліни проводиться після виконання студентами робочої програми у повному обсязі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Браун А., Боурн А. Супервізор у соціальній роботі: супервізія догляду в громаді, денних та стаціонарних установах / А.Браун, А Боурн: Пер. з англ. Т.Семигіної. – К.: Унів. вид-во «Пульсари», 2003. - 240 с. 2. Ставкова, С. (2017a). Адміністративна супервізія в організації соціальної служби: досвід Канади. У В. І. Сипченка (Ред.), Гуманізація навчально-виховного процесу, 3 (83), 95–106. 3. GRANT, J., KILMINSTER, S.M., JOLLY, B.C. & COTTRELL, D. (2002) Clinical supervision of SpRs: Where does it happen, when does ithappen and is it effective? 4. HERON, J. (1990) Helping the client. (London, Sage). 5. Kadushyn, A. (2002). Supervision and Social Work/ Професійний супровід і соціальна робота/ (4th ed.). New York, NY: Columbia University Press. 6. Kaser, T.L. (1997). Supervisory relations: Exploring the human element. /Стосунки професійного супроводу: дослідження людськогоелементу/ Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).