Медико-соціальні основи здоров'я та соціальна геронтологія
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доктор педагогічних наук, професор Кабусь Наталя Дмитрівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувача загальних компетентностей: ЗК 2 Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; ЗК 10 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; ЗК 16 Здатність працювати в команді; ЗК 19 Здатність фізично і духовно самовдосконалюватися, а також фахових компетентностей професійного спрямування: СК 9 Здатність оцінювати соціальні проблеми, потреби, особливості та ресурси клієнтів; СК 10 Здатність розробляти шляхи подолання соціальних проблем і знаходити ефективні методи їх вирішення; СК 11 Здатність до надання допомоги та підтримки клієнтам із врахуванням їх специфіки; СК 18 Здатність до генерування нових ідей та креативності у професійній сфері; СК 24 Здатність організовувати і проводити заходи соціальної профілактики
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми: здатність розв’язувати складні задачі і проблеми, що потребують оновлення й інтеграції знань в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог; теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки; використовувати методи профілактики для запобігання можливих відхилень у психічному розвитку, порушень поведінки, міжособистісних стосунків, для розв’язання конфліктів, попередження соціальних ризиків та складних життєвих обставин; використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем, потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів; встановлювати та підтримувати взаємини з клієнтами на підґрунті взаємної довіри та відповідно до етичних принципів і стандартів соціальної роботи, надавати їм психологічну підтримку й наснажувати клієнтів; виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи і громади для розв’язання їх проблем, виходу із складних життєвих обставин; виявляти етичні дилеми та суперечності у професійній діяльності та застосовувати засоби супервізії для їх розв’язання.
Методи навчання і викладання: лекції – інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; практичні заняття – пошукові, дослідницькі методи, евристичний метод, метод проблемного викладу, аналіз випадків, розробка портфоліо; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання Поточний контроль: усне опитування, розв’язання практичних задач, виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, участь у дискусіях, виконання і захист індивідуального завдання. Підсумковий контроль: іспит.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорії та методи соціальної роботи. Питання неповносправності в соціальній роботі. Соціальна робота з різними групами клієнтів. Соціальна робота з залежностями
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Медико-соціальні основи здоров’я та соціальна геронтологія» сприяє формуванню розуміння значення та цінності здоров’я для особистості й суспільства, її функціонування в соціумі, впливу здоров’я особистості на суспільний розвиток і його порушень на соціальне функціонування; знайомить студентів із біосоціальними аспектами старіння та старості; особливостями психосоматичних, матеріально-побутових, законодавчо-правових, соціокультурних та інших проблем людей похилого віку; визначальними ознаками здорового старіння, формальними та неформальними системи підтримки; особливостями соціальної роботи з людьми похилого віку в різному оточенні; сприяє розумінню взаємозв’язку між здоров’ям людини, її способом життя і соціальними проблемами та можливостями їх розв’язання в соціальній сфері.
Вивчення дисципліни передбачає роботу студента на лекціях та практичних заняттях, а також самостійну роботу при опрацюванні тем зазначеної дисципліни та вивченні наукової літератури; виконання індивідуального науково-дослідного завдання та складання іспиту.
Опис: Здоров’я населення в Україні та світі: історичні аспекти, сучасний стан, перспективи розвитку. Соціальний захист населення в питаннях здоров'я. Мета, завдання медико-соціальної допомоги. Система охорони здоров’я і показники, що характеризують здоров’я населення. Система охорони здоров’я в Україні. Різноманіття підходів і трактувань здоров’я в історичному, культурному, філософському, релігійному, професійному та інших контекстах. Соціальні детермінанти здоров’я і суспільний розвиток. Детермінанти здоров’я: індивідуальні, соціальні, екологічні. Вплив охорони здоров’я, збереження здоров’я на суспільний розвиток і здоров’я індивіда. Особливості здоров’я різних груп населення. Холістичний підхід до розуміння здоров’я. Нормативно-правова база регулювання питань збереження здоров’я у світовій і вітчизняній практиці. Громадські організації медико-соціальної допомоги. Медико-соціальні засади здоров’я різних категорій клієнтів соціальних служб і соціальні послуги. Особливості соціальної роботи в закладах охорони здоров’я. Основні напрями роботи соціального працівника у лікувально-профілактичних закладах. Особливості соціальної роботи у зв’язку зі збереженням здоров’я населення в умовах війни. Медико-соціальні основи здоров’я і соціально-медичні послуги фахівців соціальної роботи. Соціальна робота у сфері здоров’я в зв’язку з воєнним станом. Запобігання соціальному виключенню шляхом подолання бар’єрів. Сучасні тенденції розвитку здоров'язбереження – промоція здоров'я, формування здорового способу життя і культури здоров’я як основа збереження здоров’я. Соціально-медична й соціально-педагогічна профілактика порушень здоров’я та узалежненої поведінки. Соціальна геронтологія: поняття і зміст Історичні основи розвитку соціальної геронтології Основні теорії старіння та їх значення для забезпечення процесу якісної опіки людей похилого віку. Старіння населення як соціально- демографічний процес Проблеми людей похилого віку Медичні проблеми похилого та літнього віку та психофізіологічні зміни в старечому віці. Адаптація до старості. Феномен самотності. Організація медико-соціальної допомоги в геронтології. Умови і якість життя людей похилого віку Проблеми соціалізації та соціально-психологічної адаптації людей похилого віку Форми та методи роботи з людьми похилого віку Етичні проблеми соціальної роботи з населенням старшого віку Технологія соціальної роботи з населенням старшого віку. Збереження професійного здоров’я фахівця з соціальної роботи.
Методи та критерії оцінювання: 1.Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Медико-соціальні основи здоров’я та соціальна геронтологія» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. 2.Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих програмних результатів навчання бакалавра Освітньої програми «Соціальне забезпечення», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю та виконання контрольного заходу. 3.Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 4. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: виконання обов’язкових поточних практичних завдань, усне опитування, виконання контрольних робіт, індивідуального науково-дослідного завдання – 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Здоров’єзбережувальна діяльність фахівця соціальної сфери: словник (2021). За ред. В.М. Пічі, Л.Є. Клос. Львів, Вид-во «Новий Світ -2000». 2. Іванова І. Б. (2023). Соціальна робота з людьми похилого віку: навч. посіб. К.: Університет «Україна». 220 с. 3.Клос Л.Є. (2015).Технології збереження здоров’я у соціальній сфері : навч.посібник. – Львів : Вид-во Львів. Політехніки. 4. Клос Л.Є., Кабусь Н.Д. (2022). Соціально-медичні основи здоров’я: навч. посібн.Львів: Видавництво ПП «Новий Світ – 2000». 5. Клос Л.Є., Климанська Л. Д. (2020). Здоров’я і здоровий спосіб життя: полідисциплінарний вимір: колективна монографія / Л. Д. Климанська, Т. М. Климус, М. Я. Козак, О. Є. Макух, С. Г. Ставкова, Т. Г. Тюріна, Н. А. Уманець, М. В. Школяр. – Львів: Новий Світ – 2000. 6.Клос Л. Є. (2021).Концептуальні засади здоров'єзбережувальної діяльності соціального працівника в умовах глобалізації / Регулювання соціальних проблем в сучасному світі: теоретичні підходи та практики : колективна монографія. – Львів: Новий Світ-2000. 7.Nina Hayduk, Liliia Klos, Larysa Klymanska and Sofiya Stavkova (2020). The Organizing of Community Health Clinic of Lviv Polytechnic. Journal of Organisational Studies and Innovation, 7 (1), 1-16.
8. Коваленко О. (2021). Психологія людей літнього віку : навч. посібн. Київ : Вид-во ТОВ «Геопринт». 288 с. 93. Ковальчук І.В. (2021). Соціальна геронтологія. Чернівці: Технодрук. 263 с. 10. Кухта М. (2018). Соціальний потенціал людей старшого віку в Україні монографія. Київ: КНУКіМ. 304 с. 11. Коляда Н. М. (2016). Соціальна геронтологія : навч. посібник. Умань : ФОП Жовтий О. О. 84 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).