Альтернативні підходи до розв'язання конфліктів

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.02.E.056
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст. викладач Бік О.Я.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • Здатність застосовувати альтернативні підходи до розв’язання конфліктів; • Володіти концепціями переговорів, що ґрунтуються на протистоянні, позиціях, інтересах та принципах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: Історичні та етичні проблеми соціальної роботи; Міжособистісне спілкування - кореквізити: Інтегровані соціальні послуги в громаді.
Короткий зміст навчальної програми: Розуміння конфлікту. Підходи до вирішення конфліктів. Визначення посередництва, його філософії та ключових концепцій. Ступінь контролю за визначенням категорій питань, а також процесом та результатами вирішення конфлікту. Модель та особливості процесу посередництва. Роль посередництва в практиці соціальної роботи.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (40%): виконання лабораторних робіт; виконання групового завдання з аналізу проблемної ситуації; виконання індивідуального завдання; - Підсумковий контроль (60%, залік): письмово-усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: - Blades, J. (1984). Mediation: An old art revitalized. In J. A. Lemmon, (Ed.) Reaching effective agreements. Mediation Quarterly, 3. 59-97. 2. Fisher, Roger, William Ury, (1991) Getting to Yes, Penguin Books. - Kelly, J. (1996). Power imbalance in divorce and interpersonal mediation. Family and Conciliation Courts Review, 34, 373, 385. - Альтернативні підходи до розв’язання конфліктів: теорія і практика застосування / Уклад.: Н. Гайдук, І. Сенюта, О. Бік, Х. Терешко. – Львів: ПАІС, 2007. – 296 с. - Модель процесу посередництва: концепції, методи та прийоми: Посібник. 2- ге вид., доп. / За ред. А. Журавського, Н. Гайдук. – Вінніпег;Львів: Малті – М, 2004. – 151 с. - Шкільна служба розв’язання конфліктів: Досвід впровадження. – К.: УЦП, 2007. – 88 с. - Базові навички медіатора в кримінальних справах. Матеріали тренінгу/ Укл.: Інститут миру і порозуміння, Український центр порозуміння: Коваль Р., Горова А., Прокопенко Н., Бік О. – Київ: ІМіП, 2015. – 54 с. - Бік О. Я. Формування професійної компетентності сучасного фахівця в умовах євроінтеграції: збірник наукових праць: колективна монографія / О. Я. Бік, Н. М. Гайдук, М. С. Гасяк, С. Г. Ставкова, Флагерті Морін. – Черкаси: Фіктивне видавництво в Україні, 2018. – 396 c. - Бік О. Я. Основні засади навчання базовим навичкам медіатора: навчальний посібник / О. Я. Бік, Гусєв Андрій, Білик Тетяна, Ейдеміллєр Вікторія, Єрьоменко Галина, Каневська Владислава, Коваль Роман, Крестовська Наталя, Мотилюк Марія, Наровська Катерина, Петрова Світлана, Проценко Діана, Романадзе Луїза, Таран Ірина, Терещенко Інна, Тютюн Ольга. – Київ: Видавець В. Захаренко, 2019. – 32 c. - Бік О. Я. Специфіка навчання посередників у контексті підготовки соціальних працівників у НУ "Львівська політехніка" // Діалог та медіація в Україні: від протистояння до порозуміння : збірка статей. – 2019. – С. 70–76.