Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доц. Почапська Ірина Ярославівна;
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
1. Уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших споріднених галузей;
2. Здатність до аналізу та синтезу
3. Здатність діяти соціально відповідально, проявляти громадянську свідомість, відповідати за якість виконуваної роботи;
4. здатність вести здоровий спосіб життя, фізично і духовно самовдосконалюватися, розвивати потенціал до подальшого навчання.
Фахові компетенції:
1. Знання та здатність до використання у професійній діяльності основних міжнародних та вітчизняних нормативно-правових актів, чинних стандартів, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів.
2. Вміння розробляти документи та регулятивні матеріали для забезпечення фахової діяльності (програми прикладних досліджень та соціотехнологічного втручання).
Результати навчання: 1.Здатність продемонструвати фахові компетентності отримані в процесі опанування різних дисциплін.
2. Розуміти причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та проявів соціально-економічних проблем у різних категорій населення
3. Здійснювати аналітичну, дослідницьку діяльність для встановлення регіональних, місцевих закономірностей і особливостей виникнення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: — пререквізити: Експертиза якості соціальних змін
— кореквізит: Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Правові і організаційні питання охорони праці, санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони, вентиляція та опалення виробничих приміщень, виробничий шум і вібрація, поняття про радіоактивні речовини і випромінювання, освітлення виробничих приміщень, дія електричного струму на організм людини, технічні засоби безпечної експлуатації електроустановок при нормальних та аварійних режимах роботи, Організація пожежної охорони на підприємстві. Небезпечні та шкідливі фактори, пов’язані з пожежами, стаціонарні і первинні засоби пожежогасіння, основні джерела та фактори небезпеки,надзвичайні ситуації.
Опис: 1. Правові і організаційні основи охорони праці
2. Загальні підходи до організації охорони праці на підприємствах
3. Виробничий травматизм та професійні захворювання.
4. Психофізіологічна діяльність. Фактори зниження працездатності людини.
5. Основні чинники впливу на умови праці та трудовий процес (освітлення, шум, вібрації, психологічний вплив ).
6. Санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони (шкідливі речовини, іонізуюче випромінювання, мікроклімат, вентиляція, опалення ).
7. Організація робочого місця як запорука збереження здоров'я працівників та продуктивної праці.
8. Техніка безпеки.
9. Соціальний захист працівників.
10. Управління безпекою праці та вимоги до БЖД за міжнародними стандартами.
11. Методологічні основи безпеки життєдіяльності.
12. . Соціальні, соціально-політичні та соціально-екологічні небезпеки.
13. Природні загрози, характер їхніх проявів та дії на людей, тварин, рослини, об’єкти економіки.
14. Пожежна безпека як один з аспектів життєдіяльності людей.
15.Техногенні небезпеки та їхні наслідки.
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття -інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод;
лабораторні заняття - дослідницький метод.
Самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Письмові звіти з лабораторних робіт, vns-тестування (20%); письмові звіти з практичних робіт, vns-тестування (20%);індивідуальні завдання (15%); тематичне тестування за лекційним матеріалом (45 %)
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Розрахунково-графічна робота (максимум 10 балів), з них:
– структура роботи (Завдання, зміст, список використаної літератури та джерел (не менше 5), висновки,) (1 бал);
- якість джерел інформації, змісту роботи та висновків (за кожне теоретичне питання максимум 1 бал);
– розв’язані задачі з відповідними поясненнями, коментарями та висновками (за кожну задачу максимум 5 балів);
– правильно виконана графічна частина (3 бали).
2. Лабораторні роботи (максимум 5 балів за 1 роботу), з них:
– сформований звіт (структура роботи, обчислення і розрахунки, висновок) (максимум 1,5 бала);
- теоретичний матеріал (тестування у ВНС) (максимум 3,5 бала);
3. Практичні роботи (максимум 5 балів за 1 роботу):
– сформований звіт:
структура роботи, (максимум 1,5 бала)
обчислення і розрахунки, висновок (максимум 3,5 бала).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: •Почапська І. Я. Oснови охорони праці та безпека життєдіяльності: навчальний посібник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Видавництво "Левада", 2021. – 326 c.
•Почапська І. Я. Oснови охорони праці та безпека життєдіяльності (практикум): навчальний посібник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Видавництво "Левада", 2019. – 240 c.
•Почапська І. Я. Безпека праці та життєдіяльності: основні поняття та дефініції: українсько-англійський термінологічний словник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Видавництво "Левада", 2022. – 216 c.
•Гандзюк М.П., Желібо Є.П., Халімовський М.О. Основи охорони праці: Підручник. 5-е вид. / За ред. М.П. Гандзюка. - К.: Каравела, 2011. - 384 с.
•Конспект лекцій з дисципліни «Основи охорони праці» (для студентів Інституту гуманітарних і соціальних наук бакалаврського рівня підготовки денної та заочної форм навчання)/ І.Я.Почапська – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2017. - 84 с. 5,7 ум.д.ар.
•Запорожець О.І., Протоєрейський О.С., Франчук Г.М., Боровик І. М. Основи охорони праці. Підручник. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 264 с.
•Почапська І. Я. Безпека праці та життєдіяльності: основні поняття та дефініції: українсько-англійський термінологічний словник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Левада, 2022. – 216 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).