Соціальна робота з правопорушниками

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.01.E.047
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к. соціол. н., доц. Проскура Володимир Вячеславович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: набути знань щодо підходів надання послуг соціального супроводу правопорушників в України.
Завдання: знати основні теорії, підходи та цінності при роботі із правопорушниками; знати основи законодавства України щодо надання допомоги звільненим; знати про установи та організації України, на які покладені функції соціального патронажу щодо звільнених; уміти визначати основні перешкоди соціальній адаптації в конкретному випадку; уміти застосовувати у роботі законодавчі акти, що регулюють процес соціальної адаптації звільнених; уміти визначити установи, котрі зможуть надати якомога ширший обсяг потрібної допомоги конкретному засудженому.
Результати навчання: 1.4. Надавати соціально-адаптаційні та реабілітаційні послуги для клієнтів, які відбувають покарання у вигляді позбавлення волі або засуджені до альтернативних видів покарань;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Поведінка людини і соціальне оточення в соціальній роботі; Теорії і методи соціальної роботи; Посередництво та вирішення конфліктів.
Короткий зміст навчальної програми: Історія розвитку пенітенціарного та пост пенітенціарного впливу на засудженого. Особи, які повертаються з місць позбавлення волі як соціальна група. Особливості соціальної адаптації осіб, які звільняються з місць позбавлення волі. Нормативно-правове регулювання процесу соціальної адаптації звільнених осіб. Інституційне забезпечення роботи із особами, які звільняються. Соціальна робота як інструмент надання допомоги звільненим особам. Напрямки та етапи роботи із засудженими та звільненими. Робота з різними групами звільнених
Опис: Поняття соціальної роботи з правопорушниками Історія розвитку покарань та їх вплив на особистість правопорушника Правопорушники як соціальна група Особливості соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі Пробація як система наглядових і соціально-виховних заходів щодо засуджених до видів кримінальних покарань, не пов'язаних з позбавленням волі.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт та презентації, усне опитування, контрольна робота (40%) підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: залежить від повноти розкритого запитання чи завдання
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Стремецька В.О. Організація постпенітенціарного патронажу у ХІХ – на початку ХХ ст. / В.О. Стремецька // Наукові праці – Історія – 2010. – Випуск №116. – Том №129. – С.60-66. Основи професіи?ноі? діяльності персоналу органу пробаціі?: Навчальнии? посібник для персоналу органу пробаціі? / за ред. Джеи?мса Седхема, Маи?кла Октігана// Киі?в – 2017. – с. 242. URL: https://i-rc.org.ua/files/posibnyk-probaciy.pdf 5. Романов М.В. Зміст поняття безпеки при визначені мети пробаціі?// Діджиталізація і безпека: матеріали міжнародноі? конференціі? // за ред. проф. А. П. Гетьмана і проф. Б. М. Головкіна, м. Харків, Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, 19 листопада 2020 р. – Харків: Право, 2020. – 410 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).