Соціальна та демографічна статистика в соціальній роботі

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.009
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Старший викладач Дудок Катерина Степанівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння студентами методами статистичного аналізу соціальних та демографічних процесів розвитку країни. Виявлення з допомогою статистичних методів закономірностей і тенденцій соціального та демографічного розвитку суспільства, кількісних характеристик досліджуваних процесів у нерозривному зв’язку з їх якісною визначеністю, встановлення взаємозв’язків між соціальними, демографічними, економічними та екологічними процесами, оцінювання пріоритетних напрямів розвитку соціально-демографічних процесів у перспективі.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 5. Здатність планувати та управляти часом. ЗК 8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК 9. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК 10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності: Ск 2. Здатність прогнозувати перебіг різних соціальних процесів. Ск 10. Здатність розробляти шляхи подолання соціальних проблем і знаходити ефективні методи їх вирішення.
Результати навчання: - знати історію виникнення, теоретичні та методологічні засади, категоріальний апарат предмету соціальна і демографічна статистика та її місце в системі наук, що вивчають населення в різних його аспектах; - знати теоретичні аспекти і емпіричне обґрунтування основних проблем даної сфери знань; - знати загальні тенденції розвитку населення, рушійні сили цього процесу, головні принципи формування різних типів відтворення населення; - досягнення та розвиток сучасної демографії в Україні та за кордоном. - уміти пояснювати суть процесів, що відбуваються серед населення, розкрити механізм взаємозв'язку соціального та економічного розвитку, з одного боку, та зміни інтенсивності демографічних процесів і трансформації демографічних структур — з іншого; - уміти адекватно пояснювати закономірності відтворення населення на якісному та кількісному рівні, враховуючи регіональні відмінності в межах України; - уміти досліджуючи вплив специфічних рис “нового”, вміти змалювати закономірності демографічних процесів в перспективі; - уміти застосовуючи технології збору, аналізу і узагальнення емпіричних даних, розробляти і вдосконалювати методичні підходи і засоби, необхідні для впорядкування й систематизації демографічних подій в усій їх багатоманітності й складності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика Загальна соціологія Основи наукового дослідження соціальних проблем Соціальна політика та політика соціального забезпечення Іноземна мова за професійним спрямуванням Методологія і методи соціальних досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Соціальна і демографічна статистика це дисципліна про суть та закономірності відтворення населення у суспільно-економічній зумовленості цього процесу, зокрема розуміння специфіки та взаємозв’язків демографічних процесів народжуваності, смертності, шлюбності, розлучуваності тощо, знання закономірностей формування та динаміки міграційних процесів, дослідження сучасного демографічного стану України та світових тенденцій демографічних процесів, ознайомлення з основними методами демографічних досліджень і їх застосуванням в сучасному управлінні соціально-економічними процесами; розкриття шляхів використання отриманих знань для вирішення проблем суспільного розвитку.
Опис: Теоретичні основи демографічної статистики. Джерела інформації про народонаселення і демографічні процеси. Чисельність та демографічна структура населення: їх динаміка. Кількісний аналіз та вимірювання демографічних процесів і структур. Відтворення населення як єдність демографічних процесів. Статистичне вивчення шлюбності та розлучуваності. Статистичне вивчення народжуваності та репродуктивної поведінки. Статистичне вивчення смертності населення. Статистичний аналіз міграційних процесів. Соціально-демографічне прогнозування. Демографічна політика в епоху депопуляції. Теоретико-методологічні основи соціальної статистики. Суспільство як об’єкт соціальної статистики. Статистика рівня життя населення: доходи і витрати. Статистика житлово-комунального господарства, торгівлі, побуту та транспорту. Статистика послуг системи охорони здоров’я та медичного обслуговування населення. Статистика освіти і науки. Статистика культури, мистецтва та відпочинку. Статистика навколишнього середовища. Статистика безпеки та дотримання прав людини. Статистика системи соціального захисту населення. Статистика громадської думки. Імітаційне моделювання чисельності та складу населення.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Соціальна та демографічна статистика в соціальній роботі» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. 1. Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціальне забезпечення», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ). 2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 3. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі. Методи навчання: ? Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу,наочно-візуальні методи (Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, ессе). ? Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод, вербальний метод. Крім того: ? Словесні методи / Вербальні методи (пояснення; розповідь; бесіда; робота з навчально-методичною літературою та іншими інформаційними джерелами ); ? Наочні, наочно-візуальні методи (ілюстрація; демонстрація; показ ); ? Практичні (дослідження; моделювання, експеримент; вправи-тренінги ). Методи контролю: ? Поточний контроль; екзаменаційний контроль: спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю; усне опитування (індивідуальне і фронтальне); вибіркове усне опитування; письмовий контроль знань і умінь (здійснюється за допомогою письмових робіт (письмові відповіді на питання, реферати, вирішення задач і вправ)); тести (тестування); оцінка (оцінювання) активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо; презентації; виконання та захист практичних робіт; практична перевірка виконаних завдань; тематичний та тестовий контролі тощо. ? Підсумковий контроль: тестовий контроль Методи оцінювання знань: усне та фронтальне опитування; письмове опитування; вибіркове усне опитування; виступи на семінарах; тести; захист практичних робіт; оцінка активності; оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Денна форма навчання (ДФН) Розподіл балів у 100-бальній шкалі Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль (ЕК) Разом за дисципліну ППЗ ІНДЗ разом (ПК) Письмова компонента Усна компонента 40 40 60 00 100 Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал–3) * - Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/. -Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4) **. - Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату. Доповідь за темою реферату -- повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база. - Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс.бал –2) ***. /Доповнення суттєве, змістовне, логічно-аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмету та самостійністю суджень/. 100 де: ППЗ – оцінка за виконання обов’язкових поточних практичних завдань; ІНДЗ – оцінка за виконання індивідуального науково-дослідного завдання; ПК – загальна кількість балів за поточний контроль. * Критерії оцінювання виступу на семінарському занятті 3 бали – Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції. Інформація подана чітко, вичерпно, із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного й концептуального матеріалу до запропонованого питання; обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, використано широку джерельну базу; наведено приклади; студент демонструє володіння понятійно-категоріальним апаратом, знання першоджерел. 2 бали – Відповідь демонструє знання студентом значної частини програмного матеріалу; факти використовуються правильно, але допущені незначні помилки в їх тлумаченні, наявна часткова термінологічна некоректність, невеликі неточності; відповідь не повна, однак грамотна, без суттєвих помилок, правильна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки обґрунтовані; студент демонструє розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/. 1 бал – Відповідь неповна, фрагментарна, наявна часткова термінологічна некоректність, теоретичні та фактичні неточності. Виклад є непослідовним, без обґрунтованих висновків та узагальнень. ** Критерії оцінювання реферату та виступу із доповіддю на семінарському занятті 4 бали - Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату. Демонструє глибоке та всебічне знання та розуміння програмного матеріалу, інформація подана чітко, вичерпно із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до обраної теми; обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, фактологічні дані підібрані грамотно, наведено приклади. представлено кваліфіковані посилання на використану літературу. Реферат написаний грамотно, із застосуванням наукового стилю мовлення. Доповідь за темою реферату -- повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база. 3-2 бали – Реферат правильний, повний, чіткий, логічний, з послідовним описом і викладом змісту питання. Демонструє глибоке та всебічне знання та розуміння програмного матеріалу, інформація подана чітко, вичерпно із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до запропонованого запитання, обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, фактологічні дані і джерела підібрані добре, наведено приклади, представлено правильні посилання на використану літературу. Виклад логічно послідовний і цілісний, висновки – чітко сформульовані й добре обґрунтовані. Реферат написаний грамотно, науковою мовою. У рефераті допускаються незначні неточності змістовного характеру; факти використовуються правильно, але допущені незначні помилки в їх тлумаченні, наявна часткова термінологічна некоректність. Доповідь за темою реферату -- повна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, однак спостерігається нечіткість викладу; судження не у повній мірі самостійні й аргументовані. 1 бал – Реферат, у якому студент демонструє повне нерозуміння суті запропонованого завдання, незнання базових компонентів предметної області. *** Критерії оцінювання доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс. бал – 2) 2 бали – Доповнення суттєве, змістовне, логічно-аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмету та самостійністю суджень. 1 бал – Доповнення несуттєве, однак правильне, демонструє розуміння студентом предмету обговорення та самостійність мислення.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Демографічна та соціальна статистика / Доходи та умови життя. - К.: Державна служба статистики України, 2016. - 25 с. 2. Самотоєнкова, О. В. Соціальна статистика : навчальний по¬сібник / О. В. Самотоєнкова, Ю. О. Ольвінська. - Одеса: ОДЕУ, 2009. - 102 с. 3. Столяров Г. С., Огай М. Ю. Соціальна статистика: Навч.- метод. посіб. для самост. вивч. дисц. - К.: КНЕУ, 2003. - 195 с. 4. Удотова Л.Ф. Соціальна статистика. Підручник. - К.: КНЕУ, 2002. - 376 с. 5. Пальян З.О. Демографічна статистика. Навч. посібник. К. : КНЕУ, 2003, - 132с. 6. Стеценко С.Г. Демографічна статистика з основами демографії. Підручник. К.: КНЕУ, 2005, -415с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).