Вступ до соціальної роботи
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.011
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: д. пед. н., проф. Тюріна Т.Г.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ознайомлення студентів із теоріями соціальної роботи, процесом роботи з клієнтами, рівнями втручання;
ознайомлення студентів з можливостями застосування набутих знань та умінь у практичній соціальній роботі.
Результати навчання: Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки.
Використовувати методи профілактики для запобігання можливих відхилень у психічному розвитку, порушень поведінки, міжособистісних стосунків, для розв’язання конфліктів, попередження соціальних ризиків та складних життєвих обставин.
Застосовувати методи менеджменту для організації власної професійної діяльності та управління діяльністю соціальних робітників і волонтерів, іншого персоналу.
Демонструвати уміння креативно вирішувати проблеми та приймати інноваційні рішення, мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Соціальна педагогіка
Кореквізит: Міжособистісне спілкування, соціальна політика
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Вступ до соціальної роботи » є одним із перших спеціальних курсів, що викладається для студентів спеціальності «соціальна робота». Цей курс надає можливість ознайомитися із соціальною роботою як професією, її історичним розвитком та сучасним становищем. Розглядаються як взаємозв’язки з іншими професіями, які безпосередньо пов’язані з роботою із людьми, так і особливі характеристики, база знань та функції, методи, форми і засоби діяльності.
Вивчення дисципліни передбачає роботу студента на лекційних та семінарських заняттях, виконання практичних завдань з кожної теми.
Опис: Соціальна робота у світі та в Україні: актуальність, проблеми і перспективи. Зміст і структура соціальної роботи.Історичні аспекти виникнення та розвитку соціальної роботи в Україні та за кордоном.Фах «соціальна робота». Соціальні послуги та їх споживачі. Цінності та етика соціальної роботи. Теоретичні засади соціальної роботи. База знань для загальної практики соціальної роботи. Форми, методи і технології соціальної роботи. Загальна практика соціальної роботи. Мікрорівень практики соціальної роботи – індивідуальна соціальна робота. Соціальна робота з групою – мезорівень практики. Макрорівень практики соціальної роботи: робота з громадами. Соціальна політика як макрорівень практики соціальної роботи.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль: (40%): усне опитування, виступи на семінарах.
• Підсумковий контроль: (60%): екзамен (тестові завдання)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки) - 3 б.;
презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела) - 5 б.
індивідуальне контрольне завдання (структура; якість джерел інформації та їхня відповідність змісту роботи; рівень самостійності та глибина осмисленості; рівень обізнаності з теоретичним матеріалом, термінологією та поняттями; вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання) 10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гайдук Н.М., Клос Л.Є., Ставкова С.Г., Бєляєва С.Я. Соціальна робота: практична підготовка студентів на освітньо-кваліфікаційному рівні “бакалавр”: Навч.посібник. – Львів: ВидавництвоНаціонального університету “Львівська політехніка”, 2007. – 164 с.
2. Кабусь Н. Д., Тюріна Т. Г., Микитюк О. М., Шевченко Ж. М., Яцишин У. В.
Фахова підготовка соціальних працівників в Україні та за кордоном: сучасні виклики: монографія. Львів: Видавництво ПП «Новий Світ-2000», 2023 - 257 с.
3. Клос Л.Є., Микитенко Н.О Вступ до практичної соціальної роботи (на прикладі вивчення досвіду України і Канади) / Навчально-методичний посібник для студентів спеціальності “соціальна робота” вищих навчальних закладів. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005. – 148 с.
4. Т. Тюріна. Виховання духовності студентської молоді у процесі викладання дисциплін соціально-гуманітарного циклу. Scientific and pedagogic internship «Training programmes for social sciences experts in Ukraine and EU countries: focus on the future»: Internship proceedings, 3-14 June, 2019. Venice,Italy. 80 pagesю. P. 60-67.
5. Тюріна Т. Г. Роль соціально-гуманітарних дисциплін у процесі духовно-морального і патріотичного виховання студентів першого курсу спеціальності Соціальна робота (кафедра соціології та соціальної роботи НУ «Львівська Політехніка»).//Духовність особистості: методологія, теорія і практика : збірник наукових праць Вип. 3 (107). Київ: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2023. 234 с. С. 183-203
6. Тюріна Т. Г., Климанська Л. Д.. Вплив фахових цінностей та духовно-моральних якостей соціального працівника на особистість клієнта (інформаційно-енергетичний підхід). Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць.); Ч.1. Вип. 2 (89). – Сєвєродонецьк: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2019. 264 с. С. 205-218.
7. Фурман А., Підгурська М. Історія соціальної роботи: підручник. К., «Альма-матер», 2018. 160с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).