Соціальна робота з групами
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.037
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Cт.викл. Уманець Наталія Анатоліївна.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ФК4. Здатність до аналізу соціально-психологічних явищ, процесів становлення, розвитку та соціалізації особистості, розвитку соціальної групи і громади.
ФК14. Здатність до розробки та реалізації соціальних проектів і програм.
ФК21. Здатність підтримувати діяльність громадських організацій соціальної сфери
Результати навчання: 10. Аналізувати соціально-психологічні процеси в малих та великих групах.
18. Налагоджувати співпрацю з представникам різних професійних груп та громад; використовувати стратегії індивідуального та колективного представництва інтересів клієнтів.
19. Виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи і громади для розв’язання їх проблем, виходу із складних життєвих обставин.
21.Демонструвати толерантну поведінку, виявляти повагу до культурних, релігійних, етнічних відмінностей, розрізняти вплив стереотипів та упереджень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Соціальна робота з дітьми та сім’ями, та проблеми домашнього насильства
кореквізити:
• Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Соціальна робота з групами» буде подаватися за допомогою різних методів, включаючи лекції та дискусії. Оскільки студенти повинні будуть опрацювати основи групової динаміки, велика частина цього курсу буде виконуватися у вигляді групової аудиторної роботи. Викладач надаватиме студентам індивідуальні консультації. Також буде розглянуто базові елементи практичної роботи з групами, студентів буде залучено до розробки програми тренінгу та його проведення, що дасть можливість на практиці здійснити аналіз групової динаміки.
Опис: Тема 1. Вихідні концепти групової соціальної роботи. Уявлення про соціальну діяльність та соціальну роботу як її різновид. Методи, рівні та технології соціальної роботи. Групова робота: історична ретроспектива. Визначення групової роботи.
Тема 2. Поняття та види малих груп. Призначення груп в суспільстві та в організації соціального життя. Малі та великі групи: спільне та відмінне. Класифікація малих груп. Переваги та обмеження включеності індивіда у групу.
Тема 3. Утворення та розвиток малої групи Теорії виникнення малої групи. Моделі розвитку малої групи: одномірні, двомірні моделі та моделі колективоутворення. Динамічні процеси у малій групі. Механізми становлення малих груп (механізми групової динаміки). Нормативний вплив в групі
Тема 4. Процес функціонування малої групи Структура малої групи. Лідерство і керівництво в малій групі
Тема 5. Згуртованність малої групи Визначення, основні підходи дослідження згуртованості. Чинники виникнення згуртованості. Психологічні наслідки згуртованості. Соціалізація особистості через групу
Тема 6.Психодинаміка групи. Мала група як соціально-психологічний феномен. Феномени міжособистісних взаємодій у малій групі. Групові ефекти.
Тема 7. Роль лідера(ведучого) у груповому процесі. Лідерство у малих групах. Теорії лідерства: теорія рис, поведінкові та ситуаційні теорії лідерства. Стиль лідерства. Оцінка лідерського стилю у групі.
Тема 8. Техніки ведення групи. Мікронавички групового лідера. Комунікативні навички. Теорія комунікації. Вхідні поведінкові моделі та їхні основні наслідки. Навички консультанта і дорадника. Діяльність дорадника/терапевта. Діяльність експресивна та підтримуюча. Суміжна діяльність. Навички переконування. Управління конфліктом vs конфронтація.
Тема 9. Етичні проблеми групового консультування. Етичні проблеми групового членства. Конфіденційність. Вдале та невдале використання групових технік. Етичні принципи для групових лідерів.
Тема 10. Технологія проведення тренінгів Особливості групових тренінгів та іх класифікація. Розроблення тренінгів та їх проведення. Огляд інтерактивних методів навчання.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (вибіркове усне опитування, доповіді, презентації), індивідуальна контрольна робота (40%)
• підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Атестація здобувачів освіти з дисципліни здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей.
1. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціальне забезпечення», з використанням методів комплексної діагностики: семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ).
2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є його тематика, завдання до практичних та самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій.
3. Атестація якості освоєння дисципліни здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
• Поточний контроль(ПК) - 40балів:
ПрЗ – оцінки виступів та відповідей на семінарських заняттях -10балів);
ПДЗ – оцінка за виконання обов’язкових поточних домашніх завдань – 10 балів;
ІНДЗ – оцінка за виконання індивідуального науково-дослідного завдання - 20балів.
• Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Зливков, В. Л., Лукомська, С. О. Теорія та практика психологічних тренінгів. К.-Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2019
2. Процеси ідентифікації особистості в малій групі: досвід теоретичного та емпіричного дослідження: практичний посібник/за наук. ред. П. П. Горностая; Нац. акад. пед. наук України,Ін-т соц. та політ. психології. –Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013.
3. Семигіна,Т. Сучасна соціальна робота. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму.2020.
4. Соціологія : підручник /за ред. проф. Ю. Ф. Пачковського. – Львів : ЛНУ ім.ІванаФранка, 2011.
5. Туленков М.В. Теоретико-методологічні основи організаційної взаємодії в соціальному управлінні: Монографія. – К.: Каравела, 2009.
6. Фулей, Т., Буруковська, Н., Будниченко, Т., Савченко, Г. Методичні рекомендації для тренерів щодо розроблення та проведення тренінгів. Київ: ФОП Демчинський., 2017.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).