Нормативне забезпечення соціальної роботи

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.008
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доцент Андрейчук Станіслав Казимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати теоретичні знання та практичні уміння та навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 231 «Соціальна робота», які забезпечує, в тому числі, дана дисципліна та підготувати студентів для подальшої дослідницької діяльності в рамках обраної спеціальності.
Завдання: ЗК16. Здатність працювати в команді ФК12. Здатність ініціювати соціальні зміни, спрямовані на піднесення соціального добробуту.
Результати навчання: ПР5.Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки. ПР11.Використовувати методи профілактики для запобігання можливих відхилень у психічному розвитку, порушень поведінки, міжособистісних стосунків, для розв’язання конфліктів, попередження соціальних ризиків та складних життєвих обставин. ПР16.Застосовувати методи менеджменту для організації власної професійної діяльності та управління діяльністю соціальних робітників і волонтерів, іншого персоналу. ПР22.Демонструвати уміння креативно вирішувати проблеми та приймати інноваційні рішення, мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей. ПР23. Конструювати процес та результат соціальної роботи в межах поставлених завдань, використовувати кількісні та якісні показники, коригувати план роботи відповідно до результатів оцінки. ПР24. Знати основи запобігання корупції, суспільної та академічної доброчесності, на рівні, необхідному для формування нетерпимості до корупції, та проявів недоброчесної поведінки, серед здобувачів освіти та вміти застосовувати їх в професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історія державності та культури України Технології соціального забезпечення, Пенсійне забезпечення в Україні Актуальні проблеми соціального забезпечення
Короткий зміст навчальної програми: Суть вивчення дисципліни «Нормативне забезпечення соціальної роботи» полягає в ознайомленні студентів з принципами та нормами соціальної роботи в України, правовими засадами реалізації права на соціальний захист, законодавством, яке передбачає правове регулювання діяльності соціального працівника до категорій осіб, що потребують соціальної допомоги. Вивчення цієї навчальної дисципліни дасть змогу студентам глибше розуміти законодавство України про соціальну роботу, соціальне забезпечення, набути ними навиків щодо його практичного застосування, вивчення організаційно-правових основ системи соціального захисту громадян України, а також державних соціальних стандартів щодо надання пенсій, допомог та інших видів соціального забезпечення.
Опис: Огляд основних правових аспектів організації життєдіяльності людини. Соціальна політика. Нормативно-правова база, яка регламентує дотримання прав людини у суспільстві і її розвиток. Конституційні права та свободи. Охорона та захист законних прав громадянина. Правові гарантії захисту прав і свобод людини в Україні. Законодавче забезпечення права на отримання послуг від соціальних служб. Соціальне обслуговування та діяльність соціальних служб. Стан законодавчої бази щодо забезпечення права на отримання послуг від соціальних служб. Загальні правила надання послуг соціальними службами. Види соціальних послуг. Законодавче забезпечення діяльності соціального працівника щодо здійсненнясо ціально-правового захисту населення. Правове регулювання соціальної роботи у збереженні прав та законних інтересів дітей та молоді. Право на соціальне забезпечення сім’ї як основи суспільства. Правові аспекти соціальної роботи з родинами. Правові аспекти соціальної роботи у збереженні прав та законних інтересів людей з особливими потребами. Соціальні ризики: поняття, ознаки, види. Правові аспекти соціальної роботи із людьми похилого віку. Законодавче та нормативне забезпечення права на охорону здоров’я та одержання соціальної допомоги громадянами України. Соціальний захист жінок. Законодавче забезпечення житлових та майнових прав.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, письмові робота (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмова форма (тести) (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь - 5 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. рецензування, опонування - 3 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння опонувати та рецензувати; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. доповнення - 1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. письмова відповідь під час аудиторної самостійної роботи - 5 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – сформованість загально-навчальних та предметних умінь і навичок – вміння інтегрувати та синтезувати знання з окремих змістовних модулів та тем – розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами, процесами; – рівень осмисленості знань – вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. експрес –опитування - 0,5 – коротка правильна відповідь без додаткової аргументації. реферат та ессе - 10 – структура реферату (вступ, мінімум два пункти плану, список використаної літератури та джерел, висновки, обсяг змістовної частини мінімум 10 сторінок); - якість джерел інформації та змісту роботи; - рівень самостійності та глибина осмисленості вступу та висновків; – рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями; – вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Приватно-правові засади захисту прав людини у соціальній державі : монографія / за заг. ред. І. В. Чеховської. – Ірпінь : Державний податковий університет, 2023. – 566 с. ISBN 978-966-337-679-0 2. Основні права людини: німецько-український правовий вимір: монографія / за ред. Мельника Р.С. - Одеса: Видавничий дім "Гельветика". 2022. - 404с. ISBN 978-966-992-715-6 3. Права і свободи людини та їх дотримання під час дії воєнного стану. / за ред. Пєткова С.В. - К.: Видавничий дім "Професіонал". 2022. - 310с. ISBN 978-611-01-2634-2 4. Тертишник В.М. Права і свободи людини: підручн. Київ: Алерта, 2022. 432 с. ISBN 978-617-566-725-5 5. Бігняк О.В. Основи міжнародно-правових стандартів прав людини: навч. посіб. - Одеса: Видавничий дім "Гельветика". 2019. - 168с. ISBN 978-966-992-043-0 6. Наливайко Л.Р., Степаненко К.В., Щербина Є.М. Міжнародний захист прав людини: навч. посібник / Л.Р. Наливайко, К.В. Степаненко, Є.М. Щербина. Дніпро: ДДУВС, 2020. -260с. ISBN 978-617-7665-66-2 7. Міжнародний захист прав людини : навчальний посібник / кол. авторів ; за ред. О. Б. Онишко. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2022.- 540 с. ISBN 978-617-511-366-0 8. Хартія прав людини. Збірник / ФОП Паливода А.В. К.: 2023, - 60с. ISBN 978-966-437-678-2 9. Размєтаєва Ю.С. Доктрина та практика захисту прав людини: навчальний посібник / Ю.С. Размєтаєва. – Київ: ФОП Голембовська О.О.,2018. – 364с. ISBN 978-966-1681-27-1 10. Пам’ятка учасникам протидії збройній агресії російської федерації проти України. 01.12.2020 - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://legal100.org.ua 11. Лещук Г. Етичні дилеми у теорії та практиці соціальної роботи. Соціальна робота і соціальна освіта в умовах сьогодення: проблеми та перспективи розвитку: колективна монографія / С. Калаур, Н. Олексюк, Г. Олійник, Л. Петришин та ін.; за ред. О. Сороки, Г. Лещук. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2023. С. 225–254. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/30895/3/Monogr_Tut_avtoru.pdf 12. Приватно-правові засади захисту прав людини у соціальній державі : монографія / за заг. ред. І. В. Чеховської. – Ірпінь : Державний податковий університет, 2023. – 566 с. ISBN 978-966-337-679-0 13. Основні права людини: німецько-український правовий вимір: монографія / за ред. Мельника Р.С. - Одеса: Видавничий дім "Гельветика". 2022. - 404с. ISBN 978-966-992-715-6 14. Права і свободи людини та їх дотримання під час дії воєнного стану. / за ред. Пєткова С.В. - К.: Видавничий дім "Професіонал". 2022. - 310с. ISBN 978-611-01-2634-2 15. Тертишник В.М. Права і свободи людини: підручн. Київ: Алерта, 2022. 432 с. ISBN 978-617-566-725-5 16. Бігняк О.В. Основи міжнародно-правових стандартів прав людини: навч. посіб. - Одеса: Видавничий дім "Гельветика". 2019. - 168с. ISBN 978-966-992-043-0 17. Наливайко Л.Р., Степаненко К.В., Щербина Є.М. Міжнародний захист прав людини: навч. посібник / Л.Р. Наливайко, К.В. Степаненко, Є.М. Щербина. Дніпро: ДДУВС, 2020. -260с. ISBN 978-617-7665-66-2 18. Міжнародний захист прав людини : навчальний посібник /кол. авторів ; за ред. О. Б. Онишко. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2022.- 540 с. ISBN 978-617-511-366-0 19. Хартія прав людини. Збірник / ФОП Паливода А.В. К.: 2023, - 60с. ISBN 978-966-437-678-2
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).