Соціальна робота з особами з інвалідністю
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.біол.н., доцент Козак М.Я.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
• Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК4)
фахові компетентності:
• Здатність до виявлення,соціального інспектування і оцінки потреб вразливих категорій громадян, у тому числі які опинилися в складних життєвих обставинах (ФК5).
• Здатність до надання допомоги та підтримки клієнтам із врахуванням їх індивідуальних потреб, вікових відмінностей,гендерних, етнічних та інших особливостей (ФК11)
• Здатність до сприяння підвищенню добробуту і соціального захисту осіб,здійснення соціальної допомоги та надання підтримки тим, хто перебуває у складних життєвих (ФК20).
Результати навчання: -Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами (ПР1)
-Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.(ПР3)
-Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем,потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів (ПР13)
-Виявляти етичні дилеми та суперечності у професійній діяльності та застосовувати засоби супервізії для їх розв’язання (ПР20)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
•Правове регулювання соціальної роботи;
•Теорії та методи соціальної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Соціальна робота з особами з інвалідністю» передбачає аналіз міждисципліної сфери знань, синтез існуючих підходів, концептів та теорії. Цей навчальний курс розглядає теоретичні та практичні аспекти питання інвалідності у соціальній роботі. Знайомить студентів із понятійним апаратом, розвиває навички коректного мовлення, уміння працювати з особами з інвалідністю, застосовувати принципи універсального дизайну та інклюзії.
Опис: Понятійний апарат, основні підходи та моделі інвалідності. Конвенція ООН про права людей з інвалідністю. Соціальні фактори неповносправності. Вроджена і набута інвалідність. Дитяча неповносправність. Виявлення потреб та проблем особи з інвалідністю. Психологія неповносправності. Доступність середовища і архітектурні бар’єри. Планування безбар’єрного середовища. Адаптивне обладнання громадських і житлових приміщень Працездатність і працевлаштування. Робочі місця для осіб з неповносправністю. Медичні, санаторні, рекреаційні програми для осіб з неповносправністю в Україні Державна політика в галузі неповносправності. Законодавче регламентування соціального захисту осіб з інвалідністю в Україні. Роль недержавних організацій у лобіюванні інтересів осіб з інвалідністю. Соціальні послуги із фізичної реабілітації. Форми реабілітаційної діяльності. Реабілітаційні центри і реабілітаційні табори. Інституціалізація і життя в громаді. Принцип інтеграції. Раннє втручання. Інклюзивна освіта.
Методи та критерії оцінювання: •робота на практичних/лабораторних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальн аконтрольна робота (40%)
•підсумкова контрольна робота ( екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки) - 3 б.;
презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела) - 5 б.
індивідуальне контрольне завдання (структура; якість джерел інформації та їхня відповідність змісту роботи; рівень самостійності та глибина осмисленості; рівень обізнаності з теоретичним матеріалом, термінологією та поняттями; вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання) 10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Бармашина Л. Формування середовища життєдіяльності для маломобільних груп населення. – Київ, 2000. – 89 с.
2.Бочелюк В. Й., Турубарова А. В. Психологія людини з обмеженими можливостями. Навч. посіб.– К.: Центр учбової літератури, 2011. – 264 с
3.Грибальський Я, Мудрий Я., Сварник М. та ін. Доступність до об’єктів житлового та громадського призначення для людей з особливими потребами. Методичний посібник. – Київ: Соціоінформ, 2004. – 105 с
4.Данчак І.О., Лінда С.М. Пристосування житлового середовища для потреб людей з обмеженими фізичними можливостями. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту„Львівська політехніка”, 2002. – 127 с
5.Козак М. Я. Питання неповносправності у соціальній роботі: навчальний посібник / М. Я. Козак, Т. М. Климус. – Львів: Новий Світ-2000, 2019. – 168 c.
6.Климус Т. М., Козак М. Я. Українсько-польський дискурс використання терміна "інвалідність" у соціальній роботі // Педагогічні науки : збірник наукових праць. – 2018. – Вип. 81, т. 1. – С. 230–235
7.Козак М. Я., Климус Т. М. Нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти у Україні // Молодий вчений. – 2015. – № 9(24). – С. 77–81
8.Климус Т. М., Козак М. Я. Порушення сенсорної інтеграції у дітей з особливими потребами // Молодий вчений. – 2017. – № 9 (49). – С. 102–104
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).