Менеджмент
Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.O.013
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: к.е.н., доц. Процик І.С.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК9. Здатність до адаптації та дій в новій ситуації.
ЗК10. Здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК11. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ФКС 2.2. Здатність адаптовувати методи управління персоналом до прогнозованих умов роботи підприємств, організацій, установ.
Результати навчання: ПРН 4. Розуміти принципи економічної науки, особливості функціонування економічних систем.
ПРН 6. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у сфері економічної діяльності.
ПРН 11. Вміти аналізувати процеси державного та ринкового регулювання соціально-економічних і трудових відносин.
ПРН 22. Демонструвати гнучкість та адаптивність у нових ситуаціях, у роботі із новими об’єктами та у невизначених умовах.
ПРН 2.2. Демонструвати здатність адаптовувати методи управління персоналом до прогнозованих умов роботи підприємств, організацій, установ.
КОМ 1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
КОМ 2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію.
АіВ 1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах.
АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пре реквізит: "Вступ до фаху "Економіка".
- кореквізит: "Розробка системи менеджменту (КП)"; "Економіка підприємства"; "Економіка праці і соціально-трудові відносини".
Короткий зміст навчальної програми: Сутність менеджменту і його місце в системі управління підприємством. Історія розвитку менеджменту. Організація як об’єкт управління. Функції та технологія менеджменту. Планування як загальна функція менеджменту. Організування як загальна функція менеджменту. Мотивування як загальна функція менеджменту. Контролювання як загальна функція менеджменту. Регулювання як загальна функція менеджменту. Методи менеджменту. Управлінські рішення. Інформація і комунікації в менеджменті. Керівництво та лідерство. Відповідальність та етика у менеджменті. Організаційні зміни та ефективність менеджменту.
Опис: 1. Лекційні заняття
Тема 1. Сутність менеджменту і його місце в системі управління підприємством.
Тема 2. Історія розвитку менеджменту.
Тема 3. Організація як об’єкт управління.
Тема 4. Функції та технологія менеджменту.
Тема 5. Планування як загальна функція менеджменту.
Тема 6. Організування як загальна функція менеджменту.
Тема 7. Мотивування як загальна функція менеджменту.
Тема 8. Контролювання як загальна функція менеджменту.
Тема 9. Регулювання як загальна функція менеджменту.
Тема 10. Методи менеджменту.
Тема 11. Управлінські рішення.
Тема 12. Інформація і комунікації в менеджменті.
Тема 13. Керівництво та лідерство.
Тема 14. Відповідальність та етика у менеджменті.
Тема15. Організаційні зміни та ефективність менеджменту.
2. Лабораторні заняття
Л.р. № 1 «Дослідження трудової діяльності менеджерів за допомогою фотографії робочого часу»
Л.р. № 2 «Оцінка внутрішнього і зовнішнього середовища організації в умовах обраної стратегії розвитку підприємства»
Л.р. № 3 «Аналізування та вдосконалення організаційної структури управління підприємством»
Л.р. № 4 «Використання менеджером форм та систем оплати праці з мотиваційною метою»
Л.р. № 5 «Реалізація управлінських рішень щодо вдосконалення діяльності організації»
Л.р. № 6 «Аналізування та знешкодження конфліктів і стресових ситуацій в апараті управління організації»
3. Самостійна робота
Підготовка до навчальних занять та контрольних заходів:
- підготовка до лабораторних робіт
- підготовка до здачі екзамену.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (30%), з них: - виконання та захист лабораторних робіт, робота у ВНС, усне опитування;
Підсумковий контроль (70%),з них: тестування - письмові завдання (50%); усна відповідь (20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК):
Лабораторні заняття 30 балів.
Екзаменаційний контроль:
Письмова компонента 50 балів;
Усна компонента 20 балів.
Разом за дисципліну – 100 балів
Рівень знань на лабораторних роботах оцінюється за 30-бальною шкалою:
24-30 балів студент одержує в разі правильного обґрунтування відповідей на поставлені теоретичні питання, ґрунтовного розуміння змісту роботи і отримання результатів, вміння узагальненого представлення висновків, акуратного оформлення виконаних відповідно до завдання лабораторних робіт;
16-23 балів студент одержує в разі, якщо він володіє теоретичним матеріалом, допускає певні неточності у формулюванні понять, категорій, критеріїв, методів, однак з допомогою викладача швидко орієнтується і знаходить правильні відповіді, відвідує лабораторні заняття, вчасно виконує завдання;
8-15 балів студент одержує в разі, якщо він дає необґрунтовані, невичерпні відповіді, припускається помилок у розрахунках і тільки з допомогою викладача може виправити допущені помилки. При цьому враховується наявність конспекту лекцій, відвідування лекційних та лабораторних занять, вчасність виконання завдань;
0-7 балів студент одержує в разі неправильної відповіді на 2-3 теоретичні питання за темою лабораторних робіт, не може пояснити змісту лабораторних робіт, припускається грубих помилок у розрахунках, використовує невідповідні методи, не має конспекту лекцій, не виконує лабораторних робіт вчасно.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: . Кузьмін О. Є. Менеджмент: графічна і таблична візуалізація: навч. посібник / О.Є. Кузьмін, О.Г. Мельник, І.С. Процик, С.Б. Романишин, Р.З. Дарміць. – 5-те вид., випр. та допов. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 208 c.
2. Кузьмін О. Є. Менеджмент: практичні і лабораторні заняття: навчальний посібник / О. Є. Кузьмін, І. С. Процик, Х. С. Передало, Р. З. Дарміць. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 172 c.
3. Методичні вказівки до проведення практичних занять з курсу «Менеджмент» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», 073 «Менеджмент», 051 «Економіка», 292 «Міжнародні економічні відносини» усіх форм навчання / Укл. Процик І.С., Дарміць Р.З., Вільгуцька Р.Б. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2022. – 48 с.
4. Методичні вказівки для самостійної роботи з курсу «Менеджмент» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», 073 «Менеджмент», 051 «Економіка», 292 «Міжнародні економічні відносини» усіх форм навчання / Укл. І.С.Процик, Р.З. Дарміць, Р.Б. Вільгуцька. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2022. - 28 с.
5. Менеджмент: Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з курсу «Менеджмент» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», 073 «Менеджмент», 051 «Економіка», 075 «Маркетинг» усіх форм навчання / Укл. Ірина ПРОЦИК, Роксолана ВІЛЬГУЦЬКА – Львів: Видавничий центр кафедри ММП ІНЕМ Національного університету «Львівська політехніка», 2023. – 32 с.
6. Методичні вказівки до проведення лабораторних занять з курсу «Менеджмент» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», 073 «Менеджмент», 051 «Економіка», 075 «Маркетинг» усіх форм навчання / Укл. Процик І.С., Вільгуцька Р.Б., Дарміць Р.З. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2021. – 46 с.
7. Менеджмент: практикум / І.С. Процик – Львів: Растр-7, 2022. – 102 с.
8. Електронний навчально-методичний комплекс «Менеджмент» для студентів спеціальності 071 «Облік і оподаткування» всіх форм навчання / Укл.: Процик І.С., Романишин С.Б. Режим доступу: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=33
9. Креативний менеджмент: практикум/ Н.Г. Георгіаді, Р.Б. Вільгуцька – Львів: Растр-7, 2023. – 117с.
10. Кузьмін О. Є. Менеджмент: графічна і таблична візуалізація: навчальний посібник / О. Є. Кузьмін, О. Г. Мельник, І.С. Процик, С.Б. Романишин, Р.З. Дарміць. – 4-те вид., випр. та допов. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 208 c.
11. Кузьмін О. Є. Менеджмент: графічна і таблична візуалізація: навчальний посібник / О. Є. Кузьмін, О. Г. Мельник, І.С. Процик, С.Б. Романишин, Р.З. Дарміць. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 208 c.
12. Кузьмін О. Є. Менеджмент: практичні і лабораторні заняття: навчальний посібник / О. Є. Кузьмін, І. С. Процик, Х. С. Передало, Р. З. Дарміць. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 172 c.
13. Кузьмін О.Є. Менеджмент: графічна і таблична візуалізація: навч. посібник / О.Є.Кузьмін, О.Г.Мельник, І.С.Процик, С.Б.Романишин, Р.З.Дарміць. – 2-ге вид., випр. та доп. – Львів: видавництво Львівської політехніки, 2015. – 208с.
14. Кузьмін О.Є. Підприємництво та менеджмент: навчальний посібник / О. Є. Кузьмін, С. Б. Романишин, О. О. Пшик-Ковальська, І. С. Процик, Р. Б. Вільгуцька. – Львів: Видавництво "Растр-7", 2017. – 196 c.
15. Менеджмент : Підручник / С.Ю. Бірюченко, К.О. Бужимська, І.В. Бурачек та ін.; під заг. ред. Т.П. Остапчук. – Житомир: Державний університет «Житомирська політехніка». – Житомир: Вид-во «Рута», 2021. – 856 с.
16. Менеджмент: навчальний посібник для здобувачів вищої освіти / [Страпчук С.І., Миколенко О.П., Попова І.А., Пустова В.В. ]. Львів: Видавництво «Новий Світ – 2000», 2020. 356 с.
17. Савчук В. Менеджмент в умовах невизначеності. Видавництво «Лабораторія». 2024. - 540с.
18. Процик І. С., Романська О. Б. Емоційне вигорання працівників як гальмівний чинник розвитку підприємства в умовах розширення міжнародних економічних відносин // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2021. – Вип. 3, №2. – С. 99–105.
19. Chobitok V., Obydiennova T., Us Y., Demyanenko T., Skoromna O. The Information Management of Business Enterprises Development Under The New Digitalised Economy. International Journal of Advanced Science and Technology.2020. Vol. 29. No.8. Р. 2337–2343. Режим доступу: http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/14708/7496.
20. Dychkovskyy S., Maksymchuk M., Protsyk I., Kulikova S., Zviahina H. Digitalization of the management of social-cultural activities in the conditions of modern challenges // Amazonia Investiga. – 2023. – Vol. 12, iss. 63. – P. 341–350.
21. Dytrt, Zdenek; Serek, Radomir. Leadership - Management of Management. Business and Economic Research, [S.l.], v.10, n.1, p.274-283, feb. 2020. Available at: http://www.macrothink.org/journal/index.php/ber/article/view/16523/12814.
22. Huirne R.B.M., Meuwissen M., Hardacker J.B., Anderson J.R. Risk and risk management in agriculture: an overview and empirical results. International Journal of Risk Assessment and Management. 2000. № 1. P. 125–136.
23. James Westphal and Sun Hyun Park (2020). Symbolic Management. Hardcover. - P. 272.
24. Kniaz S., Zaiats O., Shayda O., Danko T., Baidala N., Merezhko N., Kotsiumbas O., Lema H., Protsyk I., Holovina O. Development of environmental management system by industrial enterprises // Arctic. – 2020. – Vol. 73 (3). – P. 56–69.
25. Svydruk I. I. New trends in the economic systems management in the context of modern global challenges: сollective monograph / I. I. Svydruk, O. Yu. Klepanchuk // scientific edited by M. Bezpartochnyi // VUZF University of Finance, Business and Entrepreneurship. – Sofia: VUZF Publishing House “St. Grigorii Bogoslov”, 2020. – Vol. 2. – 317 p.
26. Zhyvko, Z., Mihus, I., Tkachuk, A., Holovach, T., Rodchenko, S., Shehynska, A. Conflict management: Textbook. Pussi, Estonia. OU Scientific Center of Innovative Research. 2024. 284 p.
27. Державна служба статистики України. - Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
28. Законодавство України офіційний веб-портал – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws
29. Інтернет-портал для управлінців Management.com.ua. – Режим доступу: http://www.management.com.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).