Витрати бізнесу
Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.E.039
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: канд.екон.наук. доцент, Кіржецька М.С.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральна:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі економіки або у процесі навчання, що передбачає застосування економічних теорій і методів та характеризується комплексністю та невизначеністю умов
Загальні
ЗК 3. Здатність навчатися й оволодівати сучасними знаннями;
ЗК 5. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
ЗК 7. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел;
ЗК 10. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати обґрунтовані рішення;
ЗК 13. Здатність розробляти та управляти проектами.
Фахові
ФК .1 Базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння закономірностей функціонування та розвитку економічних систем;
ФК 2. Базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів у сфері економіки;
ФК 3. Знання та розуміння видів господарської діяльності, бізнес-процесів, економічного механізму функціонування підприємства;
ФК 4. Уміння вести пошук, збирати, систематизувати й нагромаджувати потрібну для виконання посадових обов’язків нормативно-правову, соціально-економічну, науково-методичну, довідкову та іншу інформацію;
ФК 6. Здатність обирати і практично застосовувати прийоми, методи та інструменти управлінського обліку, економічного аналізу, прогнозування та планування, організування, економічного стимулювання та контролю;
ФК 7. Уміння економічно обґрунтовувати рішення у сфері управління витратами, бізнес-процесами, інвестиційними проектами, ціноутворення;
ФК 12. Здатність розуміти та враховувати соціальні, екологічні, етичні, техніко-технологічні аспекти, що впливають на формування рішень у сфері економіки і зокрема: економіки підприємства, економіки праці та управління персоналом.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• знання і розуміння складу витрат, побудови і функціонування системи управління витратами підприємства;
• уміння ідентифіковувати, вимірювати, накопичувати, опрацьовувати дані про витрати виробництва і позавиробничі витрати для забезпечення різностороннього аналізу та контролю за ними;
• уміння виявляти фактори, що зумовлюють рівень витрат, обчислювати їх величину за видами, місцями і носіями, аналізувати вплив структури і динаміки витрат на прибуток підприємства;
• уміння розраховувати показники собівартості на основі систем калькуляції собівартості стандарт-костинг, директ-костинг та абзорпшен-костинг та відображати результати розрахунків в управлінській звітності підприємства
• уміння обирати й практично застосовувати прийоми, методи та інструменти управління витратами підприємства та економічного аналізу;
• уміння проводити ситуаційний аналіз на основі маржинального підходу;
• знання і розуміння методичних основ оптимізації операційної системи підприємства за критерієм витрат;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Економічний аналіз;
Економіка підприємства;
Фінансова діяльність суб'єктів підприємництва.
Кореквізити:
Бюджетування в бізнес структурах;
Потенціал і розвиток бізнесу
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни спрямоване на: формування у студентів знань у сфері менеджменту витрат через вивчення сучасних підходів та принципів до побудови ефективної системи цілеспрямованого впливу на склад, структуру і поведінку витрат та їх чинники на всіх етапах формування і розподілу витрат, що ґрунтується на використанні об’єктивних економічних законів і функцій менеджменту, задля підвищення ефективності діяльності підприємства на основі оптимізації рівня витрат, забезпечення його конкурентоспроможності на ринку та досягнення стратегічної мети і поточних завдань його розвитку; набуття студентами навиків планово-розрахункової, економічної та організаційної роботи зі складання, обґрунтування і контролю за ходом формування витрат підприємства та його підрозділів на певний період.
Вона передбачає оволодіння студентом теоретичних базових знань з питань: сутності та ролі витрат у функціонуванні підприємства та при прийнятті управлінських рішень; структури витрат за певними ознаками і факторів, що її визначають; способами розподілу накладних витрат підприємства; калькулювання витрат за системами абзорпшен-костингу, директ-костингу; стандарт-костингу та таргет-костингу; використання інструментів менеджменту витрат для прийняття управлінських рішень.
Опис: Управлінський витратами в системі управління підприємством; Витрати виробництва: джерела та шляхи зниження; Оцінка витрат на виробництво і калькулювання собівартості продукції; Способи розподілу накладних витрат підприємства; Калькулювання витрат за системою абзорпшен-костинг; Калькулювання собівартості за системою директ-костингу; Калькулювання собівартості за системою стандарт-костингу; Прийняття управлінських рішень на основі CVP – аналізу; Застосування системи АВС при калькулюванні собівартості продукції; Механізм операційного левериджу при виборі стратегії управління витратами підприємства; Аналіз релевантної інформації у процесі прийняття управлінських рішень;Оптимізація витрат підприємства за системою таргет -костинг
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студентів відбувається під час проведення контрольних заходів упродовж вивчення навчальної дисципліни шляхом проходження тестування у ВНС, усного опитування на практичних заняттях. Екзамен складається із: письмового опису теоретичного запитання, тестових завдань та розв’язання задач 2-ох рівнів складності та усної компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1.Поточний контроль (30%):
- оцінювання знань на практичних заняттях (виконання ситуаційних завдань; участь у дискусіях; контрольне тестування);
- оцінювання виконання та захисту індивідуальних розрахункових (контрольних) робіт (правильність обчислень, коректність висновків та рекомендацій; правильність, повнота та лаконічність відповіді під час захисту роботи).
2.Екзаменаційний контроль (70%): оцінювання письмової та усної компоненти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Cost Management. 5th Edition / D.Hansen, M. Mowen, D. Heitger, 2021. – 1136 с. – (2021)
2. Управленческий учет. 3-е издание/ Энтони А. Аткинсон, Раджив Д. Банкер, Роберт С. Каплан, и др., 2020. - 880с. - (2020)
3. Управління витратами: Збірник задач і тестів: практикум / М.С. Кіржецька, Ю.І. Кіржецький – Львів: Галицька видавнича спілка, 2020 – 116 с. (2020)
4. Management and Cost Accounting, 11th Edition / Colin Drury, Mike Tayles, 2021. - 880 (2021)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Витрати бізнесу (курсовий проєкт)
Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.E.043
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: к.е.н. Кіржецька М.С.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: сформувати у студентів знання про склад витрат, побудову і функціонування системи управління витратами;
розвинути вміння виявляти фактори, що обумовлюють рівень витрат, і обчислювати їх вплив на кінцеві результати;
ознайомити студентів із методичними основами оптимізації операційної системи підприємства за критерієм витрат.
Результати навчання: (1) вміти відстежувати, систематизувати та аналізувати витрати виробничих підприємств;
(2) здобути практичних навичок застосування базових методик управління витратами на
виробничих підприємствах;
(3) здатність формувати систему управління витратами виробничих підприємств з метою пошуку шляхів їх оптимізування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Економічний аналіз;
Економіка підприємства;
Фінансова діяльність суб'єктів підприємництва.
Кореквізити:
Бюджетування в бізнес структурах;
Потенціал і розвиток бізнесу
Короткий зміст навчальної програми: (1) Характеристика формування витрат в галузі, до якої належить досліджуване підприємство; (2) Загальна оцінка витрат підприємства; (3) Аналіз собівартості продукції підприємства; (4) Функціональні методи управління витратами; (5) Дослідження впливу структури витрат на формування результатів операційної діяльності підприємства; (6) Управління витратами за центрами відповідальності.
Опис: 1) Характеристика формування витрат в галузі, до якої належить досліджуване підприємство; (2) Загальна оцінка витрат підприємства; (3) Аналіз собівартості продукції підприємства; (4) Функціональні методи управління витратами; (5) Дослідження впливу структури витрат на формування результатів операційної діяльності підприємства; (6) Управління витратами за центрами відповідальності.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів відбувається за повнотою виконання завдань у курсовому проекті та його презентації під час усного захисту
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання проекту (40%)
Усний захист проекту (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Cost Management. 5th Edition / D.Hansen, M. Mowen, D. Heitger, 2021. – 1136 с. – (2021)
2. Управленческий учет. 3-е издание/ Энтони А. Аткинсон, Раджив Д. Банкер, Роберт С. Каплан, и др., 2020. - 880с. - (2020)
3. Управління витратами: Збірник задач і тестів: практикум / М.С. Кіржецька, Ю.І. Кіржецький – Львів: Галицька видавнича спілка, 2020 – 116 с. (2020)
4. Management and Cost Accounting, 11th Edition / Colin Drury, Mike Tayles, 2021. - 880 (2021)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).