Міжнародна економіка

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.O.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: к.е.н., доц. Процик І.С.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Полягає в вивченні системи міжнародних економічних відносин, об’єктивні закони і принципи їх розвитку, отримати знання щодо умов, методів та основного інструментарію міжнародної економічної взаємодії, а також розвинути уміння та навички аналізу зовнішньоекономічної політики України у процесі інтеграції її у сучасні світогосподарські структури.
Завдання: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в економічній сфері, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, що передбачає застосування теорій та методів економічної науки; загальні компетентності: ЗК2. Здатність зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; фахові компетентності: СК1. Здатність виявляти знання та розуміння проблем предметної області, основ функціонування сучасної економіки на мікро-, мезо-, макро- та міжнародному рівнях; СК2. Здатність здійснювати професійну діяльність у відповідності з чинними нормативними та правовими актами; СК5. Розуміння особливостей сучасної світової та національної економіки, їх інституційної структури, обґрунтування напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави; СК8. Здатність аналізувати та розв’язувати завдання у сфері економічних та соціально-трудових відносин; СК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію. Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 1.1. Здатність оцінювати бізнес-середовище, потенціал бізнесу та можливості його розвитку, обґрунтовувати стратегію бізнесу, формувати бізнес-план та бізнес-модель.
Результати навчання: ПРН 9. Усвідомлювати основні особливості сучасної світової та національної економіки, інституційної структури, напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави. ПРН 18. Використовувати нормативні та правові акти, що регламентують професійну діяльність. ПРН 21. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик економічних систем різного рівня, а також особливостей поведінки їх суб’єктів. ПРН 1.1. Демонструвати здатність оцінювати бізнес-середовище, потенціал бізнесу та можливості його розвитку, обґрунтовувати стратегію бізнесу, формувати бізнес-план та бізнес-модель.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: Вступ до фаху "Економіка", Макроекономіка - кореквізит: Фінанси у бізнесі
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Міжнародна економіка» передбачає огляд основних форм і видів стосунків між країнами та дослідження теоретичних концепцій розвитку глобальної економіки, серед яких класичні, неокласичні та альтернативні теорії міжнародної торгівлі, міжнародна економічна статистика, національні рахунки тощо.
Опис: 1. Лекційні заняття Тема. 1. Структура міжнародної економіки та інтернаціоналізація економічного розвитку. Тема 2. Функціональні взаємозв’язки у міжнародній економіці. Тема 3. Теорії міжнародної торгівлі товарами та послугами. Тема 4. Зовнішньоторговельна політика. Тема 5. Міжнародна торгівля послугами. Тема 6. Міжнародний рух капіталу. Тема 7. Міжнародна міграція робочої сили. Тема 8 Міжнародний обмін технологіями. Тема 9. Міжнародна економічна інтеграція. Тема 10. Міжнародні валютні відносини та світова валютна система. Тема 11. Платіжний баланс. Тема 12. Моніторинг та регулювання міжнародної економіки. 2. Практичні заняття Тема 1. Структура міжнародної економіки та інтернаціоналізація економічного розвитку. Тема 2. Функціональні взаємозв’язки у міжнародній економіці. Тема 3. Теорії міжнародної торгівлі товарами та послугами. Тема 4. Міжнародна торгова політика. Тема 5. Міжнародна торгівля послугами. Тема 6. Міжнародний рух капіталу. Тема 7. Міжнародна міграція робочої сили. Тема 8. Міжнародний обмін технологіями. Тема 9. Міжнародна економічна інтеграція. Тема 10. Міжнародні валютні відносини та світова валютна система. Тема 11. Платіжний баланс та зовнішня заборгованість. Тема 12. Моніторинг та регулювання міжнародної економіки. 3. Самостійна робота Підготовка до навчальних занять та контрольних заходів: - підготовка до практичних занять; - підготовка до здачі екзамену.
Методи та критерії оцінювання: 1) поточний контроль (30%): самостійні роботи, індивідуальні завдання, усне опитування; 2) підсумковий контроль (70%): тестування (50%), усна відповідь (20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: - виконання контрольних (індивідуальних) робіт і практичних завдань – 25 балів; - презентації результатів і захист контрольних робіт – 5 балів; - екзаменаційна робота – 70 балів (50 балів – письмова і/або тестова компоненти, 20 балів – усна компонента).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Босак А.О. Міжнародна економіка та міжнародні економічні відносини: навч. посібник. 3-є вид., перероб. і доп. / А.О. Босак, О.Ю. Григор’єв, Ю.В. Малиновський, В.П. Далик. Львів: Міські інформаційні системи, 2021. – 355 с. 2. Босак А.О., Григор’єв О.Ю. Міжнародна економіка: Конспект лекцій для студентів Інституту економіки і менеджменту. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2022. – 199 с. 3. Босак А.О. Методичні вказівки та завдання до виконання контрольних робіт з дисципліни «Міжнародна економіка» для студентів економічних спеціальностей заочної форми навчання. – Львів: Видавництво кафедри ММП. – 2022. – 17 с. 4. Босак А.О. Методичні вказівки та завдання до проведення практичних занять та самостійної роботи студентів з дисципліни «Міжнародна економіка» для студентів економічних спеціальностей всіх форм навчання. – Львів: Видавництво кафедри ММП. – 2022. – 46 с. 5. Міжнародна економіка: конспект лекцій для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» усіх форм навчання / Укл.: Процик І.С., Романишин С.Б.– Львів: Видавничий центр кафедри ММП Інститут економіки і менеджменту Національного університету “Львівська політехніка”, 2017. – с.67. № 7916 від 16.01.2018 р. 6. Міжнародна економіка: Методичні вказівки до виконання індивідуальних (контрольних) завдань для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 073 «Менеджмент», 071 «Облік і оподаткування», 051 «Економіка» усіх форм навчання усіх форм навчання / Укл.: Адамик В.В., Процик І.С., Дрималовська Х. Львів: Видавничий центр кафедри ММП ІНЕМ Національного університету «Львівська політехніка», 2021. 20 с. № 9741 від 13.09.2021 р. 7. Антофій Н.М., Булюк О.В., Фомішин С.В. Міжнародна економіка. Навчальний посібник. Університетська книга. 2024. 352с. 8. Архієреєв С.І., Волоснікова Н.М., Климова С.О. Міжнародна економіка і міжнародні економічні відносини: навч. посібник. Харків : НТУ "ХПІ", 2019. 234 с. 9. Іващук І.О., Стахова Н.В., Живко М.А. Міжнародні міграційні процеси : навчальний посібник. Тернопіль: ЗУНУ, 2022. 204 с. 10. Лєбєдєва О., Білоцерківець В., Завгородня О. Міжнародна економіка. Центр навчальної літератури, 2019. 416с. 11. Міжнародна економіка та міжнародні економічні відносини : практикум : навч. посіб. / В.В. Козик, Л.А. Панкова, Ю.В. Огерчук, О.Ю. Григор’єв, А.О. Босак. – 3-є вид., пер. і доп. – К. : Знання, 2016. – 583 с. 12. Процик І. С., Безе А. О. Світові тенденції розвитку ринку пшениці і кукурудзи та визначення місця України в ньому // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2022. – Вип. 4, № 2. – С. 414–426. 13. Процик І. С., Кара Н. І. Особливості процесів міграції населення України // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2022. – Вип. 4, № 1. – С. 231–240. 14. Процик І. С., Кара Н. І. Проблеми підвищення якості соціальних послуг у процесі поглиблення міжнародної співпраці вітчизняних та польських підприємств // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2021. – Вип. 3, №2. – С. 240–247. 15. Сидоров О.А. Світова економіка та міжнародні економічні відносини: підручник / О.А. Сидоров, Н.О. Фісуненко, Т.В. Альошина; ред. П.А. Фісуненко. – Дніпро: Арт-Прес, 2023. – 400 с. 16. Бестужева С.В., Козуб В.О., Проскурніна Н.В., Вовк В.А., Доброскок В.Б. Світове господарство і міжнародні економічні відносини: навчальний посібник. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2020. 166 с. 17. Босак А.О. Міжнародна торгівля нафтою: характеристики мережі та моделі ринкової кон’юнктури / А.О. Босак, В.О. Михайлов // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Міжнародні економічні відносини та світове господарство. – Вип. 23. Частина 1. Ужгород, 2019. – С. 23-30. 18. Босак А.О. Прямі іноземні інвестиції: вплив зони вільної торгівлі між Україною та ЄС, проблеми і перспективи розвитку / А.О. Босак, О.І. Жигадло // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Міжнародні економічні відносини та світове господарство. – Випуск 22. Частина 1. Ужгород, 2018. – С. 32-37. 19. Кібік О.М., Нестерова К.С., Хаймінова Ю.В. Міжнародна економіка: навчально-методичний посібник. Одеса: НУ "ОЮА", 2020. 85 с. 20. Світова економіка: підручник / за ред. О.І. Шниркова, В.І. Мазуренка, О.І.Рогача. - К.: ВПЦ "Київський університет", 2018. - 616с. 21. Brondino, Gabriel. Fragmentation of Production, Comparative Advantage, and the Heckscher-Ohlin Theory. Review of Political Economy, 2021, pp. 1-20. 22. Raj Kumar. International Economics- Excel Books India, 2018 – р.552. 23. Sai L.,Skoryk G., Kantsir I., Odrekhivsky M., Pshyk-Kovalska O., Gnylyanska L. Latest Technologies of Neo-industrial Transformations: Financial, Legal and Sociological Aspects: Collective monograph -Austria. Shioda GmbH, Steyr , 2020. - 380 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).