Статистика

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.O.029
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: к.е.н., доцент Войцеховська Юлія Вікторівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни “Статистика” є формування у студентів системи знань, умінь і навиків використання методів збору, обробки та аналізу даних про масові явища і процеси суспільного життя. Ця мета досягається шляхом засвоєння методології статистики та набуття навиків оперування нею на практиці відповідно до завдань, які стоять перед майбутніми фахівцями.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності (ФК): СК4. Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати. СК9.Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процеси. СК10.Здатність використовувати сучасні джерела економічної, соціальної, управлінської, облікової інформації для складання службових документів та аналітичних звітів. СК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію. ФКС1.2. Здатність застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для фінансово-економічного обґрунтування управлінських рішень у сфері операційної діяльності бізнес-структур. ФКС1.4. Здатність формувати інформаційну базу для прийняття управлінських рішень щодо підвищення ефективності бізнес-процесів та розвитку бізнесу.
Результати навчання: ПРН5. Застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для обгрунтування пропозицій та прийняття управлінських рішень різними економічними агентами (індивідуумами, домогосподарствами, підприємствами та органами державної влади). ПРН6. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у сфері економічної діяльності. ПРН13. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання соціально-економічних даних, збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та соціальні показники. ПРН16. Вміти використовувати дані, надавати аргументацію, критично оцінювати логіку та формувати висновки з наукових та аналітичних текстів з економіки. ПРН21. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик економічних систем різного рівня, а також особливостей поведінки їх суб'єктів. ПРН1.2. Показувати вміння правильно вибирати і застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для фінансово-економічного обґрунтування управлінських рішень у сфері операційної діяльності бізнес-структур. ПРН1.4. Демонструвати навички формування інформаційної бази для прийняття управлінських рішень щодо підвищення ефективності бізнес-процесів та розвитку бізнесу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Математика для економістів (ч.2 –теорія ймовірностей та мат. статистика); Інформатика/ кореквізити: Економічне прогнозування.
Короткий зміст навчальної програми: Методологічні засади статистики. Статистичне спостереження. Зведення і групування статистичних даних. Узагальнюючі статистичні показники. Аналіз рядів розподілу. Аналіз концентрації, диференціації та подібності розподілів. Статистичні методи вимірювання взаємозв’язків. Статистичне вивчення рядів динаміки. Аналіз інтенсивності динаміки. Статистичне визначення рядів динаміки. Аналіз тенденцій розвитку та коливань. Індексний метод. Вибірковий метод. Форми подання статистичних відомостей.
Опис: Методологічні засади статистики. Концептуальна сутність статистики, її предмет .Категорії статистики. Організація статистики в Україні. Статистичне спостереження. Суть статистичного спостереження. Організаційні форми, види та способи статистичного спостереження.Зведення і групування статистичних даних.Сутність, етапи та види статистичного зведення. Завдання та види групувань.Ряди розподілу, їх елементи та види. Узагальнюючі статистичні показники. Статистичні показники, їх сутність та види. Відносні показники, їх види та способи обчислення. Аналіз рядів розподілу. Характеристики центру розподілу. Сутність варіації, її статистичні показники. Дисперсія альтернативної ознаки. Оцінювання варіації у структурованій сукупності. Правило складання дисперсій. Різновиди та характеристики форм розподілів. Статистичні методи вимірювання взаємозв’язків. Сутність і види взаємозв’язків між соціально економічними явищами. Оцінювання щільності та перевірка істотності зв’язку в аналітичних групуваннях. Оцінювання щільності та перевірка істотності зв’язку в регресійному аналізі. Непараметричні методи оцінювання щільності зв’язків Статистичне вивчення рядів динаміки. Аналіз інтенсивності динаміки.Ряди динаміки, їх елементи і види. Змикання рядів динаміки.Показники аналізу рядів динаміки. Розрахунок середнього рівня ряду та інших середніх величин в аналізі динаміки. Статистичне визначення рядів динаміки. Аналіз тенденцій розвитку та коливань.Поняття тенденції розвитку масового явища. Загальна характеристика методів її оцінки. Згладжування рядів динаміки. Методи укрупнення інтервалів та ковзної середньої.Метод аналітичного вирівнювання рядів динаміки. Побудова трендів. Прогнозування на основі трендів Аналіз сезонних коливань у динаміці розвитку масових явищ.Індексний метод. Основні поняття та категорії індексного методу. Агрегатні індекси як основна форма загальних індексів. Середньозважені індекси. Вибірковий метод. Суть і переваги вибіркового обстеження.Репрезентативність вибірки та способи добору, що її забезпечують. Визначення необхідного обсягу вибірки. Види вибірок. Способи поширення результатів вибіркового обстеження на генеральну сукупність.Форми подання статистичних відомостей. Види статистичних таблиць і правила їх побудови.Основні види статистичних графіків .
Методи та критерії оцінювання: Методи навчання і викладання: Лекційні, практичні та лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу, самостійна робота. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо, Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: поточний контроль: письмові звіти з лабораторних та практичних робіт, усне опитування (45 балів); підсумковий контроль (екзамен: письмова форма (55 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Навчально-методичний комплекс з дисципліни «Статистика» (укладач: Гальків Л.І.). Режим доступу: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id= 7615 2.Статистика: Методичні вказівки до практичних занять для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти / Л. І. Гальків. Львів: В-во НУ «Львівська політехніка», 2018. – 22 с. 3.Статистика: Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти / Л. І. Гальків, О. З. Сорочак, К.В. Процак. Ю.В. Войцеховська. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2020. – 56 с. 4.Про внесення змін і доповнень до Закону України „Про державну статистику”. [Електронний ресурс] – Режим доступу до докум.: www.rada.gov.ua. 5.Статистика. Конспект лекцій (частина І) для здобувачів першого рівня вищої освіти спеціальностей 051 «Економіка», 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», 075 «Маркетинг», 292 «Міжнародні економічні відносин»/ Упорядники: Л.І. Гальків, О.З. Сорочак – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2019. – 60 с. 6.Войцеховська Ю.В.,Новаківський І.І. Основи статистичного прогнозування економічних процесів: навч. посібник / Ю.В.Войцеховська, І.І.Новаківський. – Львів: Видавництво «Новий Світ – 2000», 2020. – 200с. 7.Гальків Л.І Статистика: навчальний посібник [2-е вид.] [С.О.Матковський, Л.І.Гальків, О.С.Гринькевич, О.З.Сорочак] – Львів: Новий світ-2000, 2011. – 430 с. 8.Статистика: навчальний посібник / [С.О.Матковський, М.Л.Вдовин, Т.В.Панчишин] – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 344 с. 9.Статистика: навчальний посібник / Р.В.Фещур, А.Ф.Барвінський, В.П.Кічор [3-є вид. оновл. і доп.]; за ред. Р.В.Фещура. – Львів: „Інтелект-Захід”, 2006. – 460 с. 10.Статистика : практикум / С. О. Матковський, О. С. Гринькевич, Л. І. Гальків, О. З. Сорочак, С.Ф. Васьків. – Львів : «Новий світ-2000», 2011. – 140 с. 11.Статистика підприємств: навч. посібник / [С.О.Матковський, О.С.Гринькевич, О.З.Сорочак, Гальків Л.І., Прокопишин-Павлюк І.В..]; за ред. С.О.Матковського – К.: Алерта, 2013. – 560 с. 12.Економічна статистика: навч. посібник / [Л.І.Крамченко, Н.П.Лутчин, Б.С.Москаль] – Львів: Новий світ-2000, 2004. – 360 с. 13.Державна служба статистики України – www.ukrstat.gov.ua/ 14.Головне управління статистики у Львівській області – www.stat.lviv.ua. 15.Статистичний офіс Європейської співдружності – www.epp.eurostat.ec.europa.eu 16.Департамент статистики ООН – www.unstats.un.org
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).