Економічне прогнозування

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.O.031
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Доцент Войцеховська Вікторія Вікторівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: вивчення здобувачами вищої освіти основ аналізу та прогнозування економічних процесів, забезпечення розвитку самостійного логічного мислення студентів у цій галузі знань, а також формування у студентів навиків практичного використання після закінчення університету набутих знань з дисципліни у своїй науковій діяльності або в управлінській роботі на промислових підприємствах чи в сервісних організаціях.
Завдання: загальні компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в економічній сфері, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, що передбачає застосування теорій та методів економічної науки. ЗК3.Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК7. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. спеціальні компетентності: СК4. Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати. СК6. Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задач. СК7. СК.9.Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процеси. СК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію. СК14. Здатність поглиблено аналізувати проблеми і явища в одній або декількох професійних сферах з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків. фахові компетентності: ФКС.1.1.Здатність оцінювати потенціал підприємства, обгрунтовувати стратегію його розвитку та формувати бізнес-модель. ФКС.1.2. Здатність застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для фінансово-економічного обґрунтування управлінських рішень у сфері операційної діяльності бізнес-структур. ФКС.1.4. Здатність формувати інформаційну базу для прийняття управлінських рішень щодо підвищення ефективності бізнес-процесів та розвитку бізнесу.
Результати навчання: знання і розуміння методики аналізування, оцінювання стану та прогнозування розвитку економічних процесів; знання і розуміння апарату економічного прогнозування на різних рівнях управління економічними системами; уміння збирати, обробляти й аналізувати статистичну інформацію; уміння будувати прогнозні моделі економічних процесів на мікро-, мезо- та макрорівні; уміння оцінювати параметри прогностичних моделей, аналізувати та змістовно інтерпретувати отримані результати; володіння навиками побудови економічних прогнозів з використанням сучасних інформаційних технологій обробки статистичних даних
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Математика для економістів Економіко-математичні методи і моделі Статистика Інформаційні системи і технології в економіці Кореквізити: Економічний аналіз Економічні ризики та методи їх оцінювання
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні і практичні аспекти економічного прогнозування. Лекційний матеріал дозволяє оволодіти методикою дослідження та прогнозування економічних процесів, систематизує і розширює теоретичні знання з дисципліни. Лабораторні заняття спрямовані на формування вмінь та навичок роботи з пакетами прикладних програм та прогнозуванню соціально-економічних явищ шляхом індивідуального виконання студентом відповідно сформульованих завдань. Для самостійної роботи студента розроблені методичні рекомендації з переліком питань для самостійного опрацювання.
Опис: Теоретико-прикладні засади економічного прогнозування. Експертні методи прогнозування. Часові ряди як інформаційний базис формалізованих методів прогнозування. Прогнозування на основі алгоритмічного і аналітичного згладжування часових рядів. Методи адаптивного прогнозування за схемою плинної середньої. Моделі і методи сезонної декомпозиції. Прогнозування стаціонарних часових рядів на основі моделей авторегресії та плинної середньої. Інтегровані моделі авторегресії і плинної середньої. Оцінювання параметрів і тестування ARMA-моделей. Багатофакторне прогнозування на основі класичної регресії. Прогнозування на основі регресійних моделей, побудованих на змішаних факторних множинах. Прогнозування в умовах мультиколінеарності і гетероскедастичності. Прогнозування на основі симультативних економетричних моделей. Прогнозування на основі нейронних мереж.
Методи та критерії оцінювання: Бали за поточний контроль на лабораторних заняттях виставляються під час занять згідно розкладу. Бали за результатами тестування формуються автоматично у ВНС.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (100): виконання та захист лабораторних робіт (50%); виконання та захист індивідуальної контрольні роботи (20%); контрольне тестування (30%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Благун І.С. Економічне прогнозування: теоретичні та прикладні аспекти: підручник / І.С.Благун, В.П.Кічор, Н.Є.Селюченко; за ред.В.П.Кічора, Львів: Растр 7, 2020. - 290 с. 2. Прогнозування соціально-економічних процесів: навч.посіб./ Т.С.Клебанова та ін. - Харків: ХНЕУ ім.С.Кузнеця, 2015. - 656 с. 3. Раєвнєва О.В., Стрижиченко К.А., Гольтяєва Л.А, Чанкіна І.В. Статистичне моделювання та прогнозування: навч. посіб./ Ред. О.В.Раєвнєва. Харків: ИНЖЕК, 2014. - 576 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).