Інформаційні системи і технології в економіці

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.O.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: к.е.н., доц. Воробець Степан Йосипович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння знаннями про місце і роль інформаційних систем в управлінні економічними процесами, практичними навиками і уміннями застосувати спеціалізовані програмні інструменти у системах прийняття управлінських рішень
Завдання: Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі економіки або у процесі навчання, що передбачає застосування економічних теорій і методів та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей - загальних: 1) Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій (ЗК7); 2) Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК8); фахових: 1) Здатність застосовувати комп’ютерні технології та програмне забезпечення з обробки даних для вирішення економічних завдань, аналізу інформації та підготовки аналітичних звітів (СК7). 2) Здатність формувати інформаційну базу для прийняття управлінських рішень щодо підвищення ефективності бізнес-процесів та розвитку бізнесу. (ФКС1.4)
Результати навчання: 1) здатність продемонструвати знання та розуміння економічного механізму функціонування бізнесу, організаційного забезпечення його функціонування, прийомів, методів та інструментів управлінського обліку, економічного аналізу, прогнозування, планування, економічного стимулювання, контролю; 2) уміння збирати та обробляти дані, оцінювати отримані результати, приймати рішення та аргументовано їх захищати; 3) уміння виконувати постановку та формалізацію економічних задач, розв’язувати їх з допомогою методів економіко-математичного моделювання та сучасних програмних засобів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Інформатика
Короткий зміст навчальної програми: В процесі вивчення дисципліни «Інформаційні системи і технології в економіці» майбутній економіст оволодіває наступними теоретичними знаннями: - освоєння основних теоретичних понять, які відображають зміст процесу комп'ютеризації системи управління бізнесом; - вивчення процесів створення, впровадження і розвитку інформаційних систем на основі системного аналізу і стандартизації їх життєвого циклу; - формування практичних навиків роботи з програмними продуктами, призначеними для автоматизації процесів управління бізнесом, - вивчення структури і особливостей використання в системах управління підприємством інтегрованих корпоративних систем. В результаті вивчення дисципліни студент повинен: а) знати - тенденції розвитку процесів інформатизації суспільства і розуміти необхідність їх застосовувати у практичній діяльності; - склад, структуру і функціональні можливості сучасних інформаційних систем реалізованих на принципах ERP-систем; - засоби інформаційного моделювання процесів управління з використанням графічних міжнародних стандартів, як інструментів реалізації семантичних моделей предметних областей; - інформаційні ресурси підприємств і організацій і застосовувати в практиці управління їх економічною діяльністю; б) уміти: - моделювати бізнес-процеси і інформаційні потоки, які їх супроводжують з використанням міжнародних методик і інструментальних платформ їх реалізації; - здійснювати формалізацію професійних знань, виконувати постановку економічних задач і вирішувати їх за допомогою сучасних програмних інструментальних засобів; - використовувати прикладні інтегровані інформаційні системи в управлінні підприємствами і організаціями; - приймати управлінські рішення на основі інтелектуальних комп'ютерних інструментальних засобів, які базуються на сучасних технологіях роботи з даними (OLAP-технологіями, Data Mining хнологіями, нейромережевими технологіями аналітичної обробки даних); в) мати чітке представлення про: - міжнародні і національні стандарти створення сучасних інформаційних систем, зміст основних технологічних операцій обробки даних; - концепції ERP-систем і принципах їх створення; - інформаційний бізнес, інформаційний ринок, інформаційний сервіс і інформаційну інфраструктуру бізнесу, його інформаційні ресурси, які є ключовими елементами системі управління підприємством; - сучасні системи телекомунікацій, і особливості реалізації на їх основі новітніх інформаційних технологій в системі прийняття управлінських рішень в бізнесі; - методи і засоби комп'ютерного формування управлінських рішень.
Опис: Тема 1. Інформаційні процеси в економіці і об'єктивна необхідність їх автоматизації Тема 2. Інформаційні ресурси в системі управління суб’єктами економічної діяльності. Поняття інформаційних систем, їх види Тема 3. Інформаційні технології, їх розвиток і класифікація Тема 4 (ч_1). Інформаційне забезпечення ІС. Поняття інформаційного забезпечення, його структура Тема 4(ч_2). Інформаційне забезпечення ІС. Пристрої зовнішньої пам'яті і програмні системи управління даними Тема 4. Інформаційне забезпечення ІС. Поняття моделі даних. Огляд різновидів моделей бази даних (ч_3). Тема 4 (ч_4). Інформаційне забезпечення інформаційних систем Проектування реляційних баз даних з використанням семантичних моделей: ER-діаграми(ч_4) Тема 4. Інформаційне забезпечення інформаційних систем (Основи OLAP – технологій) (ч_5) Тема 4. Інформаційне забезпечення інформаційних систем Бази знань в ІС (ч_6) Тема 4. Інформаційне забезпечення інформаційних систем Нейронні мережі(ч_7) Тема_5. Телекомунікаційні ресурси ІС. Основи побудови ЛОМ Тема 6. Інтернет-технології в системах управління економікою Тема 7. ЗАХИСТ ІНФОРМАЦІЇ В ІС І В ІТ УПРАВЛІННЯ Тема 8. Інтелектуальний аналіз даних (Data Mining). Особливості технології Data Mining та її відмінності від інших методів аналізу даних Тема 9. Перехід від функціональної до процесної моделі управління. ЇЇ ресурсне забезпечення.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здійснюється на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань (заліку). Об’єктом оцінювання знань студентів є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряться під час поточного контролю та на заліку. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння теоретичного матеріалу, вироблення практичних навичок роботи з використанням спеціалізованих програмних інструментів при виконанні лабораторних завдань. Завданням заліку є перевірка розуміння студентом програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, уміння сформувати своє ставлення до певної проблеми навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Фактичну кількість балів, отриманих студентом за результатами кожного виду контролю, переводять у 100-бальну оцінку за нижче визначеними критеріями. Оцінювання знань здійснюється за 100-бальною шкалою: завдання поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 44 балів, а завдання, що виносяться на залік оцінюються в діапазоні від 0 до 36 балів, а також за виконання індивідуальної розрахункової роботи - 16 балів. Поточний контроль на денній формі навчання здійснюється під час лабораторних занять, в процесі розгляду програмних питань у формах обговорення студентами актуальних контрольних питань дисципліни, виконання ними лабораторних робіт, оцінювання результатів їхньої самостійної роботи та індивідуальних завдань. Підсумковий контроль знань студентів здійснюють у формі заліку шляхом виконання ними тестових контрольних завдань. Оцінювання знань студентів під час лабораторних занять проводять за такими формами: - опитування теоретичного матеріалу; - оцінювання виконання лабораторних робіт як під час заняття так і самостійно вдома; - оцінювання участі у дискусіях, підведеннях підсумків з питань, які розглядали на лабораторному занятті; - оцінювання контрольної роботи. За лабораторні заняття виставляють максимальну кількість балів за такими критеріями: - опитування – за повну і ґрунтовну відповідь на задане запитання з теми заняття; - виконання ситуаційних вправ та завдань – за запропонований правильний алгоритм (послідовність) вирішення завдання; за знання теоретичних основ проблеми, поставленої у завданні; за володіння формулами та математичними методами, необхідними для розв’язання завдання; за отриманий правильний результат. - участь у дискусіях, підведеннях підсумків з питань, що розглядаються, - за знання теоретичних основ проблеми, вміння аргументувати свою точку зору, вміння коректно проводити дискусію. Індивідуальну розрахункову роботу оцінюють за такими критеріями: - за правильні обчислення, коректні висновки та рекомендації (максимальна оцінка - 10 балів); - за правильні та повні відповіді під час захисту роботи (максимальна оцінка - 6 балів). Кількість балів, яку виставляють студентові за практичні заняття та індивідуальну розрахункову роботу, може бути знижена: - за неповну відповідь - на 0,5 бала; - за кожну неправильну відповідь – на 1 бал; - за наявність помилок у розрахунках – на 2-3 бали; - за невчасну здачу на перевірку індивідуальної роботи – на 3 бали.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Інформаційні системи і технології на підприємстві. Навчальний посібник. Воробець С.Й., Козик В.В., Мищишин О. Л. – Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2016. 2. Спеціалізовані програмні системи для фінансового обліку та аналізу: 1С Підприємство & Audit Expert. Навч. посібник. Воробець С.Й., Кічор В.П., Яструбський М. Я.. – Львів.: ЛНУ ім.. І. Франка, 2009. 3. Інформаційні системи і технології. Лабораторна робота №2. Моделювання інформаційних потоків засобами AllFusionModelerv. 7 з використанням нотації DFD / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016. 4. Реалізація процесної моделі однієї з функціональних підсистем підприємства «Ізумруд» (виробництво морозива)з використанням нотаціі м оделюванняDEF0 у середовищі програмної системи AllFusionProcessModelerv. Розробка проекту логічної схем БД інформаційної системи в середовищі ERWin і реалізація на її основі фізичної схеми у середовищі СУБД Access / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016. 5. РЕАЛІЗАЦІЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ЗАСОБАМИ НАСТІЛЬНОЇ СУБД MS ACCESS. / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016. 6. Статистична обробка екномічної інформації з використанням програмної системи Statistica for Wіndows. / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016. 7. Система управління фінансами підприємства DiamondFMS. / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).