Крос-мерчандайзинг
Спеціальність: Маркетинг
Код дисципліни: 6.075.03.E.071
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: Надія МАРУШКО
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні:
ЗК 4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК 9. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.
ЗК 12. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
Фахові:
ФК 9. Здатність використовувати інструментарій маркетингу в інноваційній діяльності.
ФКПС 3.1. Уміння організовувати ефективний процес продажу товарів на основі сучасних принципів маркетингу, активного використання інструментарію мерчандайзингу як одних з основних елементів професійного розвитку.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПРН):
ПРН 3. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань у сфері маркетингу.
ПРН 14. Виконувати функціональні обов’язки в групі, пропонувати обґрунтовані маркетингові рішення.
ПРН 19. Здатність продемонструвати знання основних складових у сфері розроблення маркетингової товарної, цінової, збутової та комунікаційної політики підприємства з урахуванням максимального задоволення потреб споживачів та існуючих ризиків.
Програмні результати професійного спрямування (ПРНС):
ПРНС 3.1. Здатність організувати процес реалізації товарів з урахуванням сучасних правил та принципів мерчандайзингу.
Комунікація (КОМ):
КОМ 1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб.
АіВ 3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Менеджмент, Поведінка споживача, Управління продажами торговельних організацій
Супутні: Управління якістю послуг у торгівлі, Розвиток професійної кар'єри, Логістика торгівлі
Наступні: Сучасні технології у торгівлі
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна спрямована на формування системи загальнотеоретичних і прикладних знань у сфері мерчандайзингу. Мерчандайзинг дає можливість комплексно вирішувати завдання, пов'язані з оптимізацією торговельного простору, управлінням товарним асортиментом, підвищенням привабливості продукції та брендів, а також стимулюванням покупок, тобто він сприяє створенню привабливого і зручного середовища для споживачів, що збільшує їх задоволеність і лояльність.
В результаті вивчення дисципліни фахівець-маркетолог повинен: знати суть мерчандайзингу як невід’ємної складової маркетингової діяльності, основи теорії мерчандайзингу, історичний розвиток і сучасні тенденції в цій сфері; різновиди мерчандайзингу, їх специфіку та застосування, основні цілі, завдання та функції, які виконуються в процесі мерчандайзингу; основні концепції, методи і принципи, що використовуються в мерчандайзингу; особливості візуального мерчандайзингу, принципи і техніки оформлення вітрин, торгових залів, використання світла, кольору та простору; особливості мерчандайзингу в різних сферах роздрібної торгівлі; основи етики в мерчандайзингу, законодавчі вимоги та екологічно відповідальні практики; методи і показники для оцінки ефективності мерчандайзингових заходів; особливості та тенденції розвитку мерчандайзингу в Україні, уміти використовувати методи і техніки візуального мерчандайзингу для створення ефективного представлення товарів у роздрібній торгівлі, включаючи оформлення вітрин, розташування товарів та використання рекламних матеріалів; розробляти і реалізовувати стратегії мерчандайзингу, оцінювати ефективність мерчандайзингових заходів; організовувати внутрішній простір торгового залу, застосовувати різноманітні інструменти та техніки для оформлення торгових залів; аналізувати вплив візуальних елементів на поведінку споживачів; застосовувати принципи мерчандайзингу в електронній комерції.
Опис: Тема 1. Теоретичні основи мерчандайзингу.
Сутність і роль мерчандайзингу. Основні поняття та класифікація видів мерчандайзингу. Завдання мерчандайзингової діяльності та їх зміст. Особливості організації мерчандайзингу у роздрібній торгівлі. Характеристика основних функцій та методів мерчандайзингу. Використання інструментів мерчандайзингу для стимулювання продажів та підвищення привабливості торговельних точок. Роль мерчандайзингу у формуванні іміджу магазину та вплив на споживчу поведінку.
Тема 2. Концепція мерчандайзингу, його принципи та правила.
Концепція та методи мерчандайзингу. Інструменти, принципи та правила мерчандайзингу. Поведінка споживачів та її вплив на мерчандайзингову діяльність.
Вплив візуальних елементів (вітрин, освітлення, кольорів) на залучення уваги покупців. Планування асортименту та ціноутворення. Промоційні акції та їх роль у стимулюванні продажів. Використання цифрових технологій для підвищення ефективності мерчандайзингових заходів.
Тема 3. Планування та організація мерчандайзингу.
Стратегічне планування мерчандайзингу. Оперативне планування мерчандайзингу. Організація діяльності мерчандайзера. Управління асортиментом продукції. Формування бюджету мерчандайзингу. Взаємодія з іншими відділами компанії. Вплив ринкових тенденцій та новітніх технологій на мерчандайзинг.
Методологія розробки програми мерчандайзингу. Планограма та її роль у мерчандайзингу. Моніторинг зовнішнього середовища та бенчмаркінг конкурентів.
Тема 4. Візуальний мерчандайзинг.
Організація внутрішнього простору магазину. Фейсинг SKU. Сегментація площі торгівельного залу і розрахунок основних коефіцієнтів ефективності внутрішнього планування. Особливості поведінки покупців в торгівельному залі. Аналіз «холодних» і «гарячих» зон. Характеристики руху покупців по магазину. Правила розташування товарів на полицях. POS-матеріали та їх роль у стимулюванні продажів. Основні закони візуального мерчандайзингу: «Фігури і фону», «Рівня очей», «Мертвої зони». Зовнішній вигляд магазину і його вплив на залучення клієнтів. Важливість поєднання продуктів, кольорів, освітлення та інших елементів для створення зручного середовища для покупців. Використання візуального мерчандайзингу для підвищення ефективності торгових точок і стимулювання імпульсивних покупок.
Тема 5. Мерчандайзинг у різних типах торговельних підприємств.
Особливості мерчандайзингу в супермаркетах та гіпермаркетах. Мерчандайзинг у різних сферах роздрібної торгівлі та надання послуг. Мерчандайзинг в інтернет-магазинах. Стратегії та тактики, які враховують специфіку кожного типу підприємства. Розташування товарів, управління асортиментом та використання торгових площ. Використання цифрових інструментів та технологій для оптимізації мерчандайзингових процесів. Вплив мерчандайзингу на споживчу поведінку в різних типах торговельних підприємств.
Тема 6. Етика та відповідальність у мерчандайзингу.
Етичні аспекти мерчандайзингу. Законодавчі вимоги та регулювання мерчандайзингу. Формування договірних відносин у мерчандайзингу. Еко-брендинг та екологічно відповідальний мерчандайзинг.
Тема 7. Мерчандайзинговий аудит та оцінка ефективності мерчандайзингових заходів.
Поняття та значення мерчандайзингового аудиту. Інструменти оцінки ефективності мерчандайзингових заходів. Аналіз продажів та поведінки споживачів. Показники та критерії ефективності мерчандайзингу. Стратегічні підходи до вдосконалення мерчандайзингу на основі аудиту та аналізу даних. Рекомендації та заходи щодо покращення мерчандайзингу.
Тема 8. Практичні аспекти мерчандайзингу в Україні.
Стан та перспективи розвитку мерчандайзингу в Україні. Вивчення специфічних потреб та поведінки українських споживачів, що впливають на розробку та реалізацію мерчандайзингових стратегій. Досвід успішних мерчандайзингових кампаній в Україні. Огляд співпраці українських підприємств з міжнародними партнерами для впровадження передових практик та інновацій у сфері мерчандайзингу.
Методи та критерії оцінювання: 1. Поточний контроль роботи студента: усне опитування на практичних заняттях; розв’язування тестів, розв’язування задач та ситуативних вправ.
2. Підсумковий контроль: проведення письмового контрольного заходу та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль(ПК) – 45 балів (максимально).
Екзаментаційний контроль – 55 балів (максимально), у т.ч.- 45 балів письмова компонента, 10 – усна.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Божкова В.В., Башур Т.О. Мерчандайзинг: Навчальний посібник. Суми: ВДТ «Університетська книга», 2023. 140 с.
2. Мазаракі А. А., Ільченко Н. Б. Мерчандайзинг: навч. посібник. К. : КНТЕУ, 2015.
3. Опорний конспект лекцій «Мерчандайзинг». Укладачі: М. С. Одарченко, Є. Б. Соколова, Л. І. Тренбач. Електрон. дані. Х. : ХДУХТ, 2019.
4. Марушко Н. С., Воляник Г. М. Мерчандайзинг: навчальний посібник. Львів: Видавець ФОП Марченко Т.В., 2024. 220c.
5. Опорний конспект лекцій із дисципліни «Мерчандайзинг» за освітньо-професійною програмою підготовки бакалаврів галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 075 «Маркетинг» / О. П. Бурліцька. - Тернопіль: ТНТУ ім. І. Пулюя , 2019 р. 89 с.
6. Савицька Н. Л., Прядко О. М. Мерчандайзинг: навчальний посібник. Х. : Вид-во Іванченка І. С. 2024. 206 с.
Навчально-методичний комплекс «Мерчандайзинг».
Інформаційні ресурси
1. Ліга Бізнесінформ - українська мережа ділової інформації. URL: http://www.liga.ua
2. Все про мерчандайзинг. URL: http://www.advertme.ru/merch
3. Сильні та слабкі сторони застосування мерчандайзингу. URL: http://worldukraine.abwo.biz/?p=1708
4. Мерчандайзинг, як елемент просування бренду. URL: http://economy.kpi.ua/files/files/31_kpi_2010_7.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).