Менеджмент бібліотечних та архівних установ

Спеціальність: Соціальні комунікації та інформаційна діяльність
Код дисципліни: 6.029.04.E.070
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціальні комунікації та інформаційна діяльність
Лектор: к.і.н., доцент Білущак Тетяна Миколаївна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курс «Менеджмент бібліотечних та архівних установ» спрямований на формування у студентів теоретичних знань та практичних навичок, які пов’язані з реалізацією функцій управління в бібліотечній та архівній діяльності, проблемі управління персоналом і роботи з ним, прийняттю та організації виконання управлінських рішень, стилю керівництва, планування роботи, застосовувань традиційних та електронних каналів і засобів комунікацій, використання інструментів Архів 2.0, автоматизації роботи працівників в архівній діяльності.
Завдання: ФКС 3.3. Здатність здійснювати менеджмент бібліотечних та архівних установ.
Результати навчання: ЗН 2. Впроваджувати та використовувати комунікаційні технології у соціальних системах, мультимедійне забезпечення інформаційної діяльності, технології веб-дизайну та веб-маркетингу. ЗН 3. Керувати документаційними процесами діяльності установ, користуватися засобами електронного документообігу, організовувати референтну та офісну діяльність. ЗН 7. Забезпечувати ефективність функціонування документно-комунікаційних систем. ЗН 13. Оцінювати результати діяльності та відстоювати прийняті рішення. ЗН 16. Приймати обґрунтовані управлінські та технологічні рішення. ЗН 17. Бути відповідальним, забезпечувати ефективну співпрацю в команді. УМ 1. Застосовувати знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань спеціальності, використовуючи відомі методи. УМ 2. Застосовувати знання і розуміння для розв’язування завдань синтезу та аналізу в системах, які характерні обраній спеціалізації. УМ 3. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей. УМ 7. Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди. УМ 11. Оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення. КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). АіВ 1. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати рішення. АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. (Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний контроль (виконання та захист лабораторних робіт, усне опитування) та екзамен
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Соціально-комунікаційні технології Кореквізит: Розроблення веб-проектів
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна спрямована на набуття навиків та розуміння того, що керівник будь-якої ланки бібліотечної чи архівної діяльності повинен володіти майстерністю прийняття рішень, вмінням контактувати з людьми, створювати сприятливий соціально-психологічний клімат, формувати та стимулювати інтелектуальний потенціал колективу, враховувати знання і досвід працівників, беручи до уваги їх характер, темперамент, психологію, вік та стать; спонукати бібліотечних чи архівних працівників освоювати та застосовувати сучасне інформаційне середовище.
Опис: Методологія та правова основа бібліотечного менеджменту. Стратегічне управління і стратегічне планування в бібліотеці. Нові підходи до управління трудовими ресурсами бібліотеки. Формування бюджету бібліотеки. Платні бібліотечні послуги. Бібліомаркетинг як нова концепція управління бібліотекою. Архівний менеджмент як галузь наукових знань. Стратегія і тактика архівного менеджменту. Розвиток архівного менеджменту в Україні. Досвід надання платних послуг в архівах України та світу. Професійна етика працівника архіву. Психологічні засади архівного менеджменту. Показники визначення ефективності діяльності архівів та бібліотек.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виконання робіт на практичних заняттях та оформлення письмових звітів; контрольний захід в рамках семестрового контролю (60%): екзамен (трирівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист практичної роботи №1=5 б. Виконання і захист практичної роботи №2=5 б. Виконання і захист практичної роботи №3=5 б. Виконання і захист практичної роботи №4=5 б. Виконання і захист практичної роботи №5=5 б. Виконання і захист практичної роботи №6=5 б. Виконання і захист практичної роботи №7=5 б. Виконання і захист практичної роботи №8=5 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Білущак Т.М. Менеджмент архівної діяльності: навч. посіб. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2017. 240 с. 2. Білущак Т. Мультимедійні продукти бібліотечних інституцій як маркетингова стратегія у популяризації культурного туризму Львівщини. Collective monograph. Verlag SWG imex GmbH, Nuremberg, Germany, 2020. pp.516-524. 3. Бояринова О., Бруй О., Лугова Л., Сошинська Я. , Шевченко І.Чотири простори бібліотеки: модель діяльності: практичний посібник. Українська бібліотечна асоціація. Київ: ВГО Українська бібліотечна асоціація, 2020. 104 с. 4. Мар'їна О. Бібліотека в цифровому просторі: монографія. Харків. держ. акад. культури. Харків: ХДАК, 2017. 326 с. 5. Липак Г. Роль бібліотек, архівів музеїв у формуванні соціокомунікаційного простору територіальних громад. Бібліотечний вісник, 2018. № 5. С. 8–14. 6. Жукова, В. Сутність антикризового управління бібліотекю. Вісник Книжкової палати, 2019, № 4, С. 20–23. 7. Ткаченко Т. Управління якістю бібліотечних послуг: огляд зарубіжних публікацій. Вісн. Харк. держ. акад. культури, 2012. Вип. 35. С. 78–84. 8. Андрухів А., Голощук Р., Сокіл М. Електронні послуги в бібліотечній справі: навч. посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 136 с. 9. Бачинська Н., Салата Г. Бібліотекознавство: посіб. для ВНЗ спец. 029 ”Інформаційна, бібліотечна та архівна справа”. Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Каф. книгознавства і бібліотекознавства. Київ: Медінформ, 2016. 241 с. 10. Бондаренко В. Бібліотечне інтернет-обслуговування: стан та перспективи: монографія. НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ, 2016. 276 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Менеджмент бібліотечних та архівних установ (курсова робота)

Спеціальність: Соціальні комунікації та інформаційна діяльність
Код дисципліни: 6.029.04.E.072
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Соціальні комунікації та інформаційна діяльність
Лектор: к.і.н., доцент Білущак Тетяна Миколаївна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курсова робота дозволяє виявити здатність студента систематизувати отримані теоретичні знання, які пов’язані з реалізацією функцій управління, організацій, різних видів, процесів, технологій бібліотечного й архівного менеджменту.
Завдання: ФКС 3.3. Здатність здійснювати менеджмент бібліотечних та архівних установ.
Результати навчання: ЗН 2. Впроваджувати та використовувати комунікаційні технології у соціальних системах, мультимедійне забезпечення інформаційної діяльності, технології веб-дизайну та веб-маркетингу. ЗН 3. Керувати документаційними процесами діяльності установ, користуватися засобами електронного документообігу, організовувати референтну та офісну діяльність. ЗН 7. Забезпечувати ефективність функціонування документно-комунікаційних систем. ЗН 13. Оцінювати результати діяльності та відстоювати прийняті рішення. ЗН 16. Приймати обґрунтовані управлінські та технологічні рішення. ЗН 17. Бути відповідальним, забезпечувати ефективну співпрацю в команді. УМ 1. Застосовувати знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань спеціальності, використовуючи відомі методи. УМ 2. Застосовувати знання і розуміння для розв’язування завдань синтезу та аналізу в системах, які характерні обраній спеціалізації. УМ 3. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей. УМ 7. Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди. УМ 11. Оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення. КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). АіВ 1. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати рішення. АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. (Лекції, лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний контроль (виконання та захист лабораторних робіт, усне опитування) та екзамен
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Соціально-комунікаційні технології Кореквізит: Розроблення веб-проектів
Короткий зміст навчальної програми: Студент самостійно осмислює та досліджує певну проблемну ситуацію бібліотечної та архівної діяльності, здійснює науково-методологічні та практичні узагальнення проблеми, пропонує власні варіанти її вирішення, що дозволяє сформувати у студента навички науково-дослідної діяльності та творчого підходу, який має бути притаманний менеджеру.
Опис: 1. Сучасна організація архівної справи в Україні та система управління нею. 2. Сутність, зміст та основні форми управління в архівній галузі. 3. Архів як управлінська організація. 4. Головні елементи управління на рівнях: архівний підрозділ, архів, архівна 5. система. 6. Сучасні управлінські технології в архівістиці. 7. Інформаційно-технологічне забезпечення архівного менеджменту. 8. Людина в системі архівного менеджменту. 9. Культура ділового спілкування як складник управлінської діяльності. 10. Діловий етикет архівіста. 11. Педагогічне підґрунтя архівного менеджменту. 12. Психологічні підстави архівного менеджменту. 13. Сутність та різновиди управлінських рішень. 14. Стратегічне програмування розвитку архівної галузі. 15. Інноваційний менеджмент в архівній справі. 16. Інформаційне забезпечення архівного менеджменту. 17. Менеджмент надання архівних послуг. 18. Планування роботи архівних установ різних рівнів. 19. Система контролю за виконанням рішень та планів роботи. 20. Підготовка та перепідготовка управлінських кадрів для архівної галузі. 21. Діловий стиль роботи керівника архівної установи (підрозділу) 22. Спільні та відмінні ознаки формального й неформального лідера. 23. Управління в системі архівної науки й освіти. 24. Управління міжнародними зв'язками архівних установ України. 25. Законодавча та нормативна база архівного менеджменту. 26. Бібліотечний менеджмент: витоки та ґенеза. 27. Перспективи розвитку бібліотечного менеджменту. 28. Зарубіжні дослідники бібліотечного менеджменту. 29. Українські дослідники бібліотечного менеджменту. 30. Бібліотечний менеджмент у США та Канаді. 31. Бібліотечний менеджмент у Франції та Німеччині. 32. Бібліотечний менеджмент у країнах СНД. 33. Бібліотечний менеджмент у країнах Південної Америки. 34. Бібліотечний менеджмент в європейських країнах. 35. Бібліотечний менеджмент: зарубіжний досвід. 36. Архівний і бібліотечний менеджмент: порівняльна характеристика. 37. Архівний і бібліотечний менеджмент: напрями співпраці. 38. Архівний та бібліотечний менеджмент: спільність і відмінність галузевих проблем. 39. Архівний і бібліотечний менеджмент: погляд у майбутнє.
Методи та критерії оцінювання: контрольний захід в рамках семестрового контролю (залік): захист курсової роботи (100%)
Критерії оцінювання результатів навчання: - Написання та публічний захист курсової роботи (макс. бал – 100) «Відмінно (88-100 балів)». Курсова робота виповнена на високому науковому рівні; містить елементи наукової новизни; має практичне значення; доповідь логічна і стисла, проголошена вільно. «Добре» (71-87 балів). Тема роботи розкрита, але мають місце недоліки не принципового характеру: в теоретичній частині поверхово проаналізовані літературні джерела; елементи новизни та практичного значення чітко не представлені; доповідь логічна, проголошена вільно; робота оформлена в межах встановлених вимог. «Задовільно» (50-70 балів). Тема роботи, в основному, розкрита, але мають місце недоліки змістового характеру: нечітко сформульована мета дослідження; аналіз наукової полеміки відсутній; в аналітичній частині є надлишок елементів описовості; добір інформаційних матеріалів (таблиці, схеми) не завжди обґрунтований, відсутні узагальнення отриманих результатів; низька практична значущість роботи; є зауваження щодо оформлення роботи. «Незадовільно» (0-49). Нечітко сформульована мета дослідження. Відсутній логічний зв’язок між розділами роботи; огляд сучасних літературних джерел проведений без аналізу та узагальнення; переважає описовість окремих наукових фактів. Мають місце суттєві недоліки в оформленні роботи
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Білущак Т.М. Менеджмент архівної діяльності: навч. посіб. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2017. 240 с. 2. Білущак Т. Мультимедійні продукти бібліотечних інституцій як маркетингова стратегія у популяризації культурного туризму Львівщини. Collective monograph. Verlag SWG imex GmbH, Nuremberg, Germany, 2020. pp.516-524. 3. Бояринова О., Бруй О., Лугова Л., Сошинська Я. , Шевченко І.Чотири простори бібліотеки: модель діяльності: практичний посібник. Українська бібліотечна асоціація. Київ: ВГО Українська бібліотечна асоціація, 2020. 104 с. 4. Мар'їна О. Бібліотека в цифровому просторі: монографія. Харків. держ. акад. культури. Харків: ХДАК, 2017. 326 с. 5. Липак Г. Роль бібліотек, архівів музеїв у формуванні соціокомунікаційного простору територіальних громад. Бібліотечний вісник, 2018. № 5. С. 8–14. 6. Жукова, В. Сутність антикризового управління бібліотекю. Вісник Книжкової палати, 2019, № 4, С. 20–23. 7. Ткаченко Т. Управління якістю бібліотечних послуг: огляд зарубіжних публікацій. Вісн. Харк. держ. акад. культури, 2012. Вип. 35. С. 78–84. 8. Андрухів А., Голощук Р., Сокіл М. Електронні послуги в бібліотечній справі: навч. посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 136 с. 9. Бачинська Н., Салата Г. Бібліотекознавство: посіб. для ВНЗ спец. 029 ”Інформаційна, бібліотечна та архівна справа”. Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Каф. книгознавства і бібліотекознавства. Київ: Медінформ, 2016. 241 с. Бондаренко В. Бібліотечне інтернет-обслуговування: стан та перспективи: монографія. НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ, 2016. 276 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).