Системи баз геоданих
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.05.E.071
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: Старший викладач Кузик Зоряна Остапівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетенції:
1. здатність до логічного та абстрактного мислення, аналізу та синтезу інформації на основі логічних аргументів та перевірених фактів;
2. опановування базовими знаннями, включаючи сучасні науково-технічні досягнення та використання їх в практичних ситуаціях;
3. використання інформаційних технологій та іноваційних підходів в геоінформатиці та проектуванні баз геоданих;
4. здатність до пошуку, інтеграції, опрацювання, аналізу геоданих та проведення досліджень на відповідному науково-методичному рівні;
Фахові компетенції:
1. знання і розуміння основних теорій, методів, принципів, технологій і методик в галузі геодезії та землеустрою;
2. здатність вибору та використання СКБД для вирішення інженерних, дослідницьких та управлінських задач;
3. здійснювати опис моделей баз геоданих на концептуальному, логічному та фізичному рівнях;
4. здатність виконання збору, аналізу, систематизації, формалізації геопросторових та атрибутивних даних для організації та ведення баз геоданих.
5. вміння здійснення захисту, збереження, пошуку та модифікації геоданих за допомогою операцій з базами даних в середовищі СКБД та ГІС.
6. володіння мовою програмування та конструювання запитів SQL.
Результати навчання: • знати основні логіко-математичні означення, поняття і операції створення та ведення баз та інфраструктур геоданих;
• вміти формувати коректні структури баз геоданих згідно з міжнародними стандартами архітектури баз даних;
• вміти програмувати задачі високорівневою мовою програмування баз даних в середовищі СУБД.
• використовувати отримані теоретичні знання в сферах топографії, екології, управлінні територіями.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Інформатика та програмування задач,
• Геоінформаційні системи і бази даних
Короткий зміст навчальної програми: Створення, редагування баз геоданих та систем керування базами даних - це науково-прикладна задача, яку необхідно вирішити в процесі проектування та впровадження геоінформаційних систем і технологій для вирішення різногалузевих задач з метою раціонального використання природних ресурсів та управління територіями. Впровадження інтегрованого зберігання й маніпулювання атрибутивних і геопросторових даних з метою їх багатопрофільного використання вимагає підготовки спеціалістів, які, вміють чітко окреслити всі проблеми та задачі предметної галузі, добре знають теорію, методологію, склад, структуру та функціональні можливості систем керування баз геоданих ігеоінформаційних систем, а також особливості їх експлуатації.
Опис: Представлення даних в ІС. Концепція баз геоданих та інфраструктури геопросторових даних. Основні компоненти та архітектура СУБД. Високорівневі мови програмування баз даних.Методика використання картографічних матеріалів, даних фотограмметричного знімання та дистанційного зондування для формування баз і банків геоданих для тематичного картографування та управління територіями. Реалізація концепції баз геоданих в інструментальних ГІС та спеціалізованих фотограмметричних програмних засобах.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, РГР, усне опитування, контрольна робота (40%)
• електронне тестування, письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист звітів з лабораторних робіт, поточний контроль, електронне тестування, диференційний залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Системи керування базами геоданих для інфраструктури просторових даних. Навч. посібник / Кейт Д., Ляшенко А.А., Петренко В.В. та ін.- Харків: Планета-Прінт, 2017. – 456 с.
2. Берко А.Ю., Верес О.М., Пасічник В.В. Системи баз даних та знань. Книга 1. Організація баз даних та знань: Навчальний посібник. — Львів: «Магнолія 2006», 2008. — 456 с.
3. Інформатика і комп’ютерна техніка. Ч. 1. Практичне вивчення стандартних засобів і програм. Навчально-методичний посібник\ Укл. Черняхівський В. В. — Львів, вид. відділ ІППТ при НУ «Львівська політехніка», 2006. — 202 с.
4. Карпінський Ю.А., Лященко А.А. Стратегія формування національної інфраструктури геопросторових даних в Україні. – К.: НДІГК, 2006.-108с.
5. Ладичук Д. О. Бази геоінформаційних даних / Д. О. Ладичук, В. І. Пічура. – Херсон : ХДУ, 2007. – 103 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Системи баз геоданих
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.06.E.082
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: Старший викладач Кузик Зоряна Остапівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетенції:
1. здатність до логічного та абстрактного мислення, аналізу та синтезу інформації на основі логічних аргументів та перевірених фактів;
2. опановування базовими знаннями, включаючи сучасні науково-технічні досягнення та використання їх в практичних ситуаціях;
3. використання інформаційних технологій та іноваційних підходів в геоінформатиці та проектуванні баз геоданих;
4. здатність до пошуку, інтеграції, опрацювання, аналізу геоданих та проведення досліджень на відповідному науково-методичному рівні;
Фахові компетенції:
1. знання і розуміння основних теорій, методів, принципів, технологій і методик в галузі геодезії та землеустрою;
2. здатність вибору та використання СКБД для вирішення інженерних, дослідницьких та управлінських задач;
3. здійснювати опис моделей баз геоданих на концептуальному, логічному та фізичному рівнях;
4. здатність виконання збору, аналізу, систематизації, формалізації геопросторових та атрибутивних даних для організації та ведення баз геоданих.
5. вміння здійснення захисту, збереження, пошуку та модифікації геоданих за допомогою операцій з базами даних в середовищі СКБД та ГІС.
6. володіння мовою програмування та конструювання запитів SQL.
Результати навчання: • знати основні логіко-математичні означення, поняття і операції створення та ведення баз та інфраструктур геоданих;
• вміти формувати коректні структури баз геоданих згідно з міжнародними стандартами архітектури баз даних;
• вміти програмувати задачі високорівневою мовою програмування баз даних в середовищі СУБД.
• використовувати отримані теоретичні знання в сферах топографії, екології, управлінні територіями.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Інформатика та програмування задач,
• Геоінформаційні системи і бази даних
Короткий зміст навчальної програми: Останні роки характеризуються потужним розвитком інформаційних технологій, впровадженням їх у всі сфери життєдіяльності суспільства та створенням глобального геоінформаційного простору. Збільшення кількості джерел та обсягів інформації вимагає професійних знань для створення, ведення та експлуатації баз і банків геопросторових даних та систем керування ними.
Організовані за строгими вимогами та правилами бази та банки геопросторових даних зберігають інтегровані масиви позиційних та атрибутивних даних і є ядром геоінформаційних систем і технологій, завдяки їм оперативно вирішуються завдання раціонального управління ресурсами та територіями, науково-прикладні задачі з моделювання об’єктів геопростору, прогнозування природних і суспільних явищ чи процесів.
Опис: Представлення даних в ІС. Концепція баз геоданих та інфраструктури геопросторових даних. Основні компоненти та архітектура СУБД. Високорівневі мови програмування баз даних.Методика використання картографічних матеріалів, даних фотограмметричного знімання та дистанційного зондування для формування баз і банків геоданих для тематичного картографування та управління територіями. Реалізація концепції баз геоданих в інструментальних ГІС та спеціалізованих фотограмметричних програмних засобах.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%)
• електронне тестування, письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист звітів з лабораторних робіт, поточний контроль, електронне тестування, диференційний залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Системи керування базами геоданих для інфраструктури просторових даних. Навч. посібник / Кейт Д., Ляшенко А.А., Петренко В.В. та ін.- Харків: Планета-Прінт, 2017. – 456 с.
2. Берко А.Ю., Верес О.М., Пасічник В.В. Системи баз даних та знань. Книга 1. Організація баз даних та знань: Навчальний посібник. — Львів: «Магнолія 2006», 2008. — 456 с.
3. Інформатика і комп’ютерна техніка. Ч. 1. Практичне вивчення стандартних засобів і програм. Навчально-методичний посібник\ Укл. Черняхівський В. В. — Львів, вид. відділ ІППТ при НУ «Львівська політехніка», 2006. — 202 с.
4. Ладичук Д. О. Бази геоінформаційних даних / Д. О. Ладичук, В. І. Пічура. – Херсон : ХДУ, 2007. – 103 с.
5. Карпінський Ю.А., Лященко А.А. Стратегія формування національної інфраструктури геопросторових даних в Україні. – К.: НДІГК, 2006.-108с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).