Органічна хімія
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.012
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: д.х.н., доцент Шевчук Олег Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Загальні компетентності:
1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності.
2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
3. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.
4. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
5. Здатність працювати в команді.
6. Навички здійснення безпечної діяльності.
7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово
Фахові компетентності:
1. Здатність впроваджувати у виробництво технології харчових продуктів на основі розуміння сутності перетворень основних компонентів продовольчої сировини впродовж технологічного процесу.
Результати навчання: Студенти повинні знати:
- основні принципи сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук;
- основи сучасної теорії хімічної будови і реакційної здатності органічних речовин, промислові, лабораторні методи синтезу та властивості основних класів органічних сполук; основні методи їх взаємних перетворень, головні напрями технічного використання їх найважливіших представників в органічному синтезі, харчових технологіях та в інших галузях науки і техніки;
- основні класи органічних сполук, зокрема ті, що використовуються у харчових технологіях і вивчаються у подальших спецкурсах «Аналітична хімія», «Фізична та колоїдна хімія», «Технічна мікробіологія», «Біохімія», «Теоретичні основи харчових технологій»;
- методи одержання органічних сполук, зокрема тих, що використовуються у харчових технологіях або в процесах переробки сільськогосподарської сировини;
- основні методи виділення, очищення та ідентифікації органічних сполук;
- принципи охорони навколишнього середовища, економії паливно-енергетичних ресурсів, комплексного використання сировини і впровадження нових маловідходних та безвідходних технологій
-правила роботи в хімічній лабораторії, техніку лабораторних робіт та техніку безпеки, набути навики самостійної роботи з якісного аналізу органічних сполук, вивчення їх властивостей
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Неорганічна хімія, фізика, математика
Короткий зміст навчальної програми: Основи сучасної теорії хімічної будови органічних речовин, зв’язок хімічної будови з реакційною здатністю та властивостями речовини, основні принципи сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук; основні класи органічних речовин – алкани, алкени, алкіни, алкадієни, кисневмісні органічні сполуки (спирти, альдегіди, кетони, етери, естери, зокрема естери
гліцеролу, карбонові кислоти) галогенопохідні вуглеводнів, азотовмісні органічні сполуки, сполуки зі змішаними функціями (гідроксикислоти, амінокислоти, білки, вуглеводи), циклічні органічні сполуки (аліциклічні та ароматичні); основні поняття про полімеризацію і поліконденсацію; методи одержання та галузі застосування органічних речовин, зокрема, застосування природних і синтетичних органічних сполук в харчових технологіях; деякі методи аналізу основних класів органічних сполук
Опис: 1. Вступ.
Предмет органічної хімії. Етапи її розвитку та сучасні досягнення в теорії і практиці. Роль органічної хімії та органічного синтезу в народному господарстві та формуванні наукового мислення. Основні сировинні джерела органічних сполук
2. Теоретичні уявлення в органічній хімії.
Розвиток теоретичних уявлень в органічній хімії. Електронні уявлення в органічній хімії. Взаємний вплив атомів у молекулі. Класифікація органічних сполук. Ізомерія органічних сполук. Класифікація реакцій органічних сполук. Класифікація реагентів.
3. Вуглеводні.
Алкани, алкени, алкадієни, алкіни, аліциклічні вуглеводні, ароматичні вуглеводні. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості, окремі представники та їх застосування
4. Галогенопохідні вуглеводнів
Ізомерія і номенклатура аліциклічних та ароматичних галогеноалкілів, методи одержання, хімічні властивості.
5. Кисневомісні сполуки
Одноатомні та багатоатомні спирти, етери і пероксиди, феноли, альдегіди і кетони, карбонові кислоти, ліпіди. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості, окремі представники та їх застосування
6. Азотовмісні сполуки
Аліфатичні та ароматичні нітросполуки, аліфатичні та ароматичні аміни, діазо- і азосполуки. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості, окремі представники та їх застосування
7. Гетерофункційні сполуки
Гідроксикислоти, галогензаміщені кислоти та оксокислоти, амінокислоти, білки. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості, окремі представники та їх застосування.
8. Вуглеводи
Значення вуглеводів в природі і промисловості Моносахариди, відновлюючі та невідновлюючі дисахариди, полісахариди. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості. Розповсюдження в природі, будова, практичне використання
9. Гетероциклічні сполуки.
П'ятичленні та шестичленні гетероциклічні сполуки. Методи одержання, властивості та технічне використання
10. Багатоядерні ароматичні сполуки
Сполуки з ізольованими бензольними ядрами. Сполуки з конденсованими бензольними ядрами. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з лабораторних робіт, колоквіуми (40%);
Підсумковий контроль - екзамен, письмово-усна форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (Письмово-усний контроль на лабораторних заняттях): максимальна оцінка – 40 балів
Екзаменаційний контроль: Письмова компонента – 50 балів, усна компонента – 10 балів.
Разом – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Ю.О.Ластухін, С.А.Воронов. Органічна хімія. Вид. “Центр Європи”. 2004 р.
Воронов С. А., Дончак В. А., Когут А. М. Органічна хімія.- Львів: Львівська політехніка, 2021.- 488 с.
Бобрівник Л.Д., Руденко В.М., Лезенко Г.О. Органічна хімія.К.; Ірпінь:ВТФ “Перун”, 2002. – 544 с.
Домбровський А.В., Найдан В.М. Органічна хімія.-К.:Вищ.шк. 1992- 503c.
McMurry. J. Fundamentals of Organic Chemistry (7th Ed.).- Cengage Learning - 2016.- 677 p.
Курта С. А., Лучкевич Є. Р., Матківський М. П. Хімія органічних сполук.- Івано-Франківськ : Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2012.- 600 с.
Органічна хімія. Теорія та практикум : навчальний посібник / А. П. Ранський, М. В. Євсєєва, О. А. Гордієнко; під ред. А. П. Ранського. – Вінниця : ВНТУ, 2011. – 210 с.
Глубіш П.А. Органічний синтез. Навчальний посібник. Частина 1.К.:ІЗМН, 1997.-320 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).