Органічна хімія

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.012
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: д.х.н., доцент Шевчук Олег Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна "Органічна хімія" належить до фундаментальних дисциплін, яка вивчає будову, фізичні та хімічні властивості, реакційну здатність органічних сполук, методи їх синтезу. Викладання дисципліни має на меті ознайомлення студентів з основними принципами сучасної теорії хімічної будови, класифікації та номенклатури органічних сполук; отримання необхідних знань про основні класи органічних речовин, взаємозв’язок між будовою речовини та її властивостями, вивчення механізмів реакцій органічних речовин, методів промислового та лабораторного синтезу органічних речовин, їх аналізу
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Загальні компетентності: 1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності. 2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 3. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел. 4. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. 5. Здатність працювати в команді. 6. Навички здійснення безпечної діяльності. 7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово Фахові компетентності: 1. Здатність впроваджувати у виробництво технології харчових продуктів на основі розуміння сутності перетворень основних компонентів продовольчої сировини впродовж технологічного процесу.
Результати навчання: Студенти повинні знати: - основні принципи сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук; - основи сучасної теорії хімічної будови і реакційної здатності органічних речовин, промислові, лабораторні методи синтезу та властивості основних класів органічних сполук; основні методи їх взаємних перетворень, головні напрями технічного використання їх найважливіших представників в органічному синтезі, харчових технологіях та в інших галузях науки і техніки; - основні класи органічних сполук, зокрема ті, що використовуються у харчових технологіях і вивчаються у подальших спецкурсах «Аналітична хімія», «Фізична та колоїдна хімія», «Технічна мікробіологія», «Біохімія», «Теоретичні основи харчових технологій»; - методи одержання органічних сполук, зокрема тих, що використовуються у харчових технологіях або в процесах переробки сільськогосподарської сировини; - основні методи виділення, очищення та ідентифікації органічних сполук; - принципи охорони навколишнього середовища, економії паливно-енергетичних ресурсів, комплексного використання сировини і впровадження нових маловідходних та безвідходних технологій -правила роботи в хімічній лабораторії, техніку лабораторних робіт та техніку безпеки, набути навики самостійної роботи з якісного аналізу органічних сполук, вивчення їх властивостей
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Неорганічна хімія, фізика, математика
Короткий зміст навчальної програми: Основи сучасної теорії хімічної будови органічних речовин, зв’язок хімічної будови з реакційною здатністю та властивостями речовини, основні принципи сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук; основні класи органічних речовин – алкани, алкени, алкіни, алкадієни, кисневмісні органічні сполуки (спирти, альдегіди, кетони, етери, естери, зокрема естери гліцеролу, карбонові кислоти) галогенопохідні вуглеводнів, азотовмісні органічні сполуки, сполуки зі змішаними функціями (гідроксикислоти, амінокислоти, білки, вуглеводи), циклічні органічні сполуки (аліциклічні та ароматичні); основні поняття про полімеризацію і поліконденсацію; методи одержання та галузі застосування органічних речовин, зокрема, застосування природних і синтетичних органічних сполук в харчових технологіях; деякі методи аналізу основних класів органічних сполук
Опис: 1. Вступ. Предмет органічної хімії. Етапи її розвитку та сучасні досягнення в теорії і практиці. Роль органічної хімії та органічного синтезу в народному господарстві та формуванні наукового мислення. Основні сировинні джерела органічних сполук 2. Теоретичні уявлення в органічній хімії. Розвиток теоретичних уявлень в органічній хімії. Електронні уявлення в органічній хімії. Взаємний вплив атомів у молекулі. Класифікація органічних сполук. Ізомерія органічних сполук. Класифікація реакцій органічних сполук. Класифікація реагентів. 3. Вуглеводні. Алкани, алкени, алкадієни, алкіни, аліциклічні вуглеводні, ароматичні вуглеводні. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості, окремі представники та їх застосування 4. Галогенопохідні вуглеводнів Ізомерія і номенклатура аліциклічних та ароматичних галогеноалкілів, методи одержання, хімічні властивості. 5. Кисневомісні сполуки Одноатомні та багатоатомні спирти, етери і пероксиди, феноли, альдегіди і кетони, карбонові кислоти, ліпіди. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості, окремі представники та їх застосування 6. Азотовмісні сполуки Аліфатичні та ароматичні нітросполуки, аліфатичні та ароматичні аміни, діазо- і азосполуки. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості, окремі представники та їх застосування 7. Гетерофункційні сполуки Гідроксикислоти, галогензаміщені кислоти та оксокислоти, амінокислоти, білки. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості, окремі представники та їх застосування. 8. Вуглеводи Значення вуглеводів в природі і промисловості Моносахариди, відновлюючі та невідновлюючі дисахариди, полісахариди. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості. Розповсюдження в природі, будова, практичне використання 9. Гетероциклічні сполуки. П'ятичленні та шестичленні гетероциклічні сполуки. Методи одержання, властивості та технічне використання 10. Багатоядерні ароматичні сполуки Сполуки з ізольованими бензольними ядрами. Сполуки з конденсованими бензольними ядрами. Їх номенклатура і ізомерія, способи отримання, хімічні властивості
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з лабораторних робіт, колоквіуми (40%); Підсумковий контроль - екзамен, письмово-усна форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (Письмово-усний контроль на лабораторних заняттях): максимальна оцінка – 40 балів Екзаменаційний контроль: Письмова компонента – 50 балів, усна компонента – 10 балів. Разом – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Ю.О.Ластухін, С.А.Воронов. Органічна хімія. Вид. “Центр Європи”. 2004 р. Воронов С. А., Дончак В. А., Когут А. М. Органічна хімія.- Львів: Львівська політехніка, 2021.- 488 с. Бобрівник Л.Д., Руденко В.М., Лезенко Г.О. Органічна хімія.К.; Ірпінь:ВТФ “Перун”, 2002. – 544 с. Домбровський А.В., Найдан В.М. Органічна хімія.-К.:Вищ.шк. 1992- 503c. McMurry. J. Fundamentals of Organic Chemistry (7th Ed.).- Cengage Learning - 2016.- 677 p. Курта С. А., Лучкевич Є. Р., Матківський М. П. Хімія органічних сполук.- Івано-Франківськ : Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2012.- 600 с. Органічна хімія. Теорія та практикум : навчальний посібник / А. П. Ранський, М. В. Євсєєва, О. А. Гордієнко; під ред. А. П. Ранського. – Вінниця : ВНТУ, 2011. – 210 с. Глубіш П.А. Органічний синтез. Навчальний посібник. Частина 1.К.:ІЗМН, 1997.-320 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).