Екологія харчових виробництв
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.036
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доцент Березовська Наталія Іванівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми технічного і технологічного характеру, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у виробничих умовах, підприємств харчової промисловості та ресторанного господарства та у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів харчових технологій.
- Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
- Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями.
- Здатність до пошуку та та аналізу інформації з різних джерел.
- Навички здійснення безпечної діяльності.
- Прагнення до збереження навколишнього середовища.
- Здатність впроваджувати у виробництво технології харчових продуктів на основі розуміння сутності перетворень основних компонентів продовольчої сировини впродовж технологічного процесу.
-Здатність проводити дослідження в умовах спеціалізованих лабораторій для вирішення прикладних задач.
Результати навчання: - Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій
-Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань.
-Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти
- Організовувати процес утилізації відходів та забезпечувати екологічну чистоту виробництва
- Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи.
- Вміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері харчових технологій
- Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
- Зберігати та примножувати досягнення і цінності суспільства, вести здоровий спосіб життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
Харчові технології ч.1, ч.2
Технології жирів
кореквізити:
Практика за темою кваліфікаційної роботи бакалавра
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Екологія харчових виробництв» охоплює такі основні питання: загальну характеристику та класифікацію відходів підприємств харчової промисловості, вивчення їх хімічного складу та мікробіологічного стану, можливості вибору технології перероблення чи утилізації побічних продуктів, характеристику технологічного процесу та показників якості кінцевих продуктів, ав також розглядає питання утилізації газових викидів та очищення стічних вод.
Опис: Перероблення відходів борошномельно-круп'яної,
хлібопекарської та макаронної промисловостей. Утилізація відходів цукрового та крохмального виробництв. Пошук нових способів використання відходів виробництва рослинних олій та жирів. Сучасні способи утилізації відходів спиртової промисловості. Переробка мелясної та зерно-картопляної барди.
Перспективні технології утилізації відходів виробництва пива. Новітні підходи до перероблення відходів підприємств виноробної промисловості. Виробництво харчових кислот на основі відходів харчових виробництв. Утилізація відходів рибної промисловості. Основні напрямки утилізації відходів кондитерської, тютюнової, чайної та парфумерної промисловостей. Сучасні способи перероблення відходів молочної промисловості. Пошук нових методів використання відходів м’ясопереробної промисловості. Новітні підходи до способів очистки газових викидів на підприємствах харчових виробництв. Сучасні способи очищення та утилізації стічних вод на підприємствах харчових виробництв
Методи та критерії оцінювання:
Виконання та захист лабораторних робіт, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: •письмові звіти з лабораторних робіт, письмово-усний експрес-контроль опитування, контрольна робота (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмова форма (60 %)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичний комплекс : httphttp://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1835
2. Шевчук Л.І., Березовська Н.І.Екологія харчових і хімічних виробництв. Навчальний посібник. – Львів: Видавництво "Левада”, 2022. – 213 с.
3. Березовська Н.І., Паляниця Л.Я. Промислова екологія бродильних виробництв: навч. посібник . Березовська Н.І., Паляниця Л.Я. – Харків: "Діса плюс", 2023. – 150 с.
4. Березовська Н.І., Паляниця Л.Я. Екологія харчових виробництв: навч. посібник . Березовська Н.І., Паляниця Л.Я. – Львів, Видавництво "Левада", 2024. – 186 с.
4. Домарецький В.А., Остапчук М.В., Українець А.І. Технологія харчових продуктів. К.: НУХТ, 2003. – 568 с.
5. Екологія харчових виробництв. Методичні вказівки та інструкціядо лабораторних робіт з дисципліни "Екологія харчових виробництв" Частина 1для для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 Харчові технології освітньої програми «Харчові технології».// Укл.: Березовська Н.І., Паляниця Л.Я. - Львiв: Видавництво національного університету "Львівська політехніка", 2024.- 28 с.
6. Методичні вказівки та інструкція до лабораторних робіт з дисципліни "Екологія харчових виробництв" Частина 2 для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 Харчові технології освітньої програми «Харчові технології».// Укл.: Березовська Н.І., Паляниця Л.Я. - Львiв: Видавництво національного університету "Львівська політехніка", 2024.- 28 с.
7.Екологія харчових виробництв. Методичні вказівки до виконання лабораторних і самостійних робіт з дисципліни "Екологія харчових виробництв" для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 Харчові технології освітньої програми «Харчові технології»”денної та заочної форм навчання // Укл.: Березовська Н.І., Паляниця Л.Я. - Львiв: Видавництво національного університету "Львівська політехніка", 2024.- 20 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).