Основи інформаційних технологій і моделювання в галузі

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.021
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доц. Чайківський Т.В.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей щодо основ інформаційних технологій в галузі, розуміння суті моделювання та його завдань.
Завдання: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми технічного і технологічного характеру, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у виробничих умовах підприємств харчової промисловості та ресторанного господарства та у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ і методів харчових технологій. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності 2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій. 4. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел. 5. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. фахові компетентності: 1. Здатність управляти технологічними процесами з використанням технічного, інформаційного та програмного забезпечення
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН1: ПР1 Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій. РН2: ПР2 Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань. РН3: ПР3 Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти. РН4: ПР4 Уміти застосовувати інформаційні та комунікаційні технології для інформаційного забезпечення професійної діяльності та проведення досліджень прикладного характеру РН5: КОМ1 Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи. РН6: КОМ2 Вміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері харчових технологій
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Іноземна мова за професійним спрямуванням Математика ч. 2 Основи наукових досліджень Обладнання харчових виробництв Автоматизація виробничих процесів Виконання кваліфікаційної роботи бакалавра
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття інформаційних технологій та їх застосування в галузі. Використання інформаційних технологій для моделювання та оптимізації технологічних процесів .Математична теорія експерименту. Основні принципи організації та первинної обробки даних експерименту. Основні принципи побудови регресійних моделей. Аналіз та опис процесів в потоці. Методи оптимізації.
Опис: Вступ. Предмет і задачі дисципліни. Тема 1. Основні поняття методу моделювання § 1. Моделювання і моделі. § 2. Моделі матеріальні та мисленні. § 3. Математичні моделі. § 4. Основні вимоги до процесу моделювання. Тема 2. Способи моделювання § 1. Теорія подібності. § 2. Аналогія. § 3. Аналого-обчислювальні машини. § 4. Математичне моделювання. Тема 3. Технологічний процес як система § 1. Два підходи до опису системи. § 2. Структура математичного опису при структурному підході. § 3. Емпіричні моделі. Тема 4. Деякі особливості моделей і задач математичного моделювання § 1. Про точність моделі. § 2. Параметри моделі. § 3. Моделі суцільних середовищ та псевдогомогенні моделі. § 4. Лімітуюча ста¬дія. § 5. Об’єкти із зосередженими та розподіленими па¬ра¬метрами. § 6. Кінцеві та диференційні рівняння. Тема 5. Елементи теорії експерименту § 1. Випадкова величина. § 2. Основні властивості функції f(u). § 3. Нормальні випадкові величини. § 4. Числові характеристики випадкової величини. § 5. Основні вла
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного експрес-контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі заліку (ДЗ). Залік – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%) — контрольна робота, усне опитування Підсумковий контроль (60%) — диференційований залік
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Буйницька О. П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання. Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 240 с. 2. Numerical Modeling of Chemical Technological Processes Using CHEMCAD Simulation Software / Гузьова І. О., Нагурський А. О., Атаманюк В. М./ Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 140 с. 3. Пінчук С. Й. Організація експерименту при моделюванні та оптимізації технічних систем: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / С. Й. Пінчук . — Вид. 2-ге, переробл. і доповн. — Дніпропетровськ : РВА "Дніпро-VAL", 2009. — 289 c. 4. Чайківський Т.В. Навчально-методичний комплекс з навчальної дисципліни Основи інформаційних технологій і моделювання в галузі https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1834 5. Чайківський Т.В. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни «Основи інформаційних технологій і моделювання в галузі» для студентів першого (бакалавр) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології». Львів: НУ “Львівська політехніка” –2024, -
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).