Теоретичні основи харчових технологій

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.024
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доцент Бліщ Роксолана Олександрівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей щодо фізико-хімічних властивостей основних хімічних речовин сировини та харчових продуктів, закономірностей їх перетворень в технологічних процесах, а саме масообмінних, біохімічних, мікробіологічних, термічних та особливостей їх перебігу в харчових технологіях.
Завдання: загальні компетентності: 1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності 2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 3. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел. 4. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. 5. Здатність працювати в команді. фахові компетентності: 1. Здатність впроваджувати у виробництво технології харчових продуктів на основі розуміння сутності перетворень основних компонентів продовольчої сировини впродовж технологічного процесу.
Результати навчання: РН1: ПР 1 Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій. РН2: ПР 2 Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань. РН3: ПР 3 Знати наукові основи технологічних процесів харчових виробництв та закономірності фізико-хімічних, біохімічних і мікробіологічних перетворень основних компонентів продовольчої сировини під час технологічного перероблення. РН4: ПР 4 Знати і розуміти основні чинники впливу на перебіг процесів синтезу та метаболізму складових компонентів харчових продуктів і роль нутрієнтів у харчуванні людини. РН6: ПР 5. Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти. РН7: КОМ 1. Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи. РН9: КОМ3. Вміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері харчових технологій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Хімія Фізична та колоїдна хімія Біохімія Технічна мікробіологія Вступ до фаху кореквізити: Харчові технології, ч.1, ч.2 Технології жирів Основи наукових досліджень Хімія та біотехнологія вина (блок 0100) Технології крохмалю та продуктів його переробки (блок 0200) Технології зберігання та перероблення продукції рослинництва (блок 0200) Технології екстрактів і напоїв (блок 0200)
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Теоретичні основи харчових технологій" спрямована на вивчення студентами основних методів та засад біохімічних перетворень, що лежать в основі технологій харчових виробництв, що складають підґрунтя сучасних знань у галузі теорії і практики проведення вказаних процесів та наукових досліджень, вивчення будови та властивостей компонентів промислової сировини, принципів структурної організації білків та нуклеїнових кислот, механізмів біосинтезу цих біополімерних молекул, динаміки перетворень біологічних сполук, ферментативних основ обміну речовин та енергії, розгляду харчового виробництва як хіміко-технологічної схеми. Подано класифікацію і характеристику технологічних процесів (хімічних та біохімічних); обговорено роль та вплив води на фізико-хімічні властивості продуктів, подано загальну характеристику, класифікацію, біологічну роль вуглеводів, білків, ферментів, жирів, вітамінів сировини харчових виробництв. Розглянуто основні технологічні, наукові та техніко-економічні терміни і поняття, науково-теоретичні основи сучасних технологічних процесів і способи їх практичної реалізації, основні принципи технології, умови проведення технологічних операцій.
Опис: ступ. Предмет, зміст і основні розділи курсу.Значення продуктів харчування в життєдіяльності людини.Теоретичні і практичні основи харчування людини.Харчова технологія як наука.Основні закономірності харчових технологій. Основні хімічні речовини харчової сировини і товарної продукції, їх перетворення під час технологічної обробки.Основні хімічні речовини харчової сировини і товарної продукції, їх перетворення під час технологічної обробки.Пектинові речовини, їх властивості.Білки, їх хімічний склад та класифікація.Ліпіди. Органічні кислоти. Вітаміни, мінеральні речовини.Фізико-хімічні основи харчових технологій. Біохімічні основи харчових технологій.Мікробіологічні основи харчових технологій. Види бродіння в харчових технологіях.Теоретичні основи довготривалого зберігання харчових продуктів.Теоретичні основи термічної обробки харчових продуктів.Теоретичні основи водно-теплової обробки крохмалевмісної сировини. Теоретичні основи оцукрення крохмалистої сировини. Теоретичні основи процесу приготування солоду. Теоретичні основи технології приготування пивного сусла.Теоретичні основи процесу кип'ятіння пивного сусла з хмелем. Теоретичні основи зброджування пивного сусла.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%) • підсумковий контроль (40 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Навчально-методичний комплекс дисципліни, розміщений у Віртуальному навчальному середовищі Львівської політехніки http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=14416. 2. Методичні вказівки до практичних занять з дисципліни "Теоретичні основи технології харчових виробництв" для студентів спеціальності 181 "Харчові технології"/ Упор. Бліщ Р.О - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024.- 72 с. 3. Методичні вказівки до самостійного вивчення дисципліни та контрольної роботи з дисципліни "Теоретичні основи технології харчових виробництв" для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 Харчові технології денної та заочної форм навчання/ Упор. Бліщ Р.О - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024.- 47 с. 1. Теоретичні основи харчових технологій: посібник з курсу "Теоретичні основи харчових технологій" для студентів спеціальності 181 Харчові технології / Укл.: Бліщ Р.О. - Львів: НУ" Львівська політехніка", 2023 – 160 с. 2. Плахотнік В.Я. Теоретичні основи технологій харчових виробництв: навчальний посібник / В.Я. Плахотнік, І.С. Тюрікова, Г.П. Хомич. — К.: Центр навчальної літератури, 2006. -640 с. 3. Товажанський Л.Л. Теоретичні основи харчових технологій: навчальний посібник /Л.Л. Товажанський, В.А.Домарецький, А.М. Куц [та ін.].- Харьків: НТУ "ХПІ", 2010. - 720 с. 4. Домарецький В.А. Біологічні та фізико-хімічні основи харчових технологій: монографія / В.А. Домарецкий, А.М. Куц, О.Ю. Шевченко [та ін.] // під ред. д-ра техн. наук, проф. В.А. Домарецкого.- К.:Фенікс, 2011.-704с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).