Контроль якості та безпечності харчових продуктів
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.027
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: професор Мельник Степан Романович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми технічного і технологічного характеру, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у виробничих умовах підприємств харчової промисловості та ресторанного господарства та у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів харчових технологій.
Загальні компетентності:
• Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності
• Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
• Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
• Здатність працювати в команді.
• Здатність працювати автономно.
• Навички здійснення безпечної діяльності.
Фахові компетентності:
• Здатність організовувати та проводити контроль якості і безпечності сировини, напівфабрикатів та харчових продуктів із застосуванням сучасних методів.
• Здатність забезпечувати якість і безпеку продукції на основі відповідних стандартів та у межах систем управління безпечністю харчових продуктів під час їх виробництва і реалізації.
• Здатність проводити дослідження в умовах спеціалізованих лабораторій для вирішення прикладних задач.
• Здатність розробляти проекти нормативної документації з використанням чинної законодавчої бази та довідкових матеріалів.
Результати навчання: • Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій.
• Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань.
• Вміти розробляти проекти технічних умов і технологічних інструкцій на харчові продукти.
• Впроваджувати системи управління якістю та безпечністю харчових продуктів.
• Визначати відповідність показників якості сировини, напівфабрикатів і готової продукції нормативним вимогам за допомогою сучасних методів аналізу (або контролю).
• Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи.
• Вміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері харчових технологій.
• Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
• Аналітична хімія
• Технічна мікробіологія
• Основи фізіології та гігієни харчування
Кореквізити:
• Харчові технології (ч.2)
• Технології жирів
• Метрологія, стандартизація, сертифікація
• КП Харчові технології
• Виконання кваліфікаційної роботи бакалавра
• Мікробіологія харчових виробництв (блок 0100)
• Технології полісахаридів (блок 0100)
• Технологія галузі (блок 0100)
• Технології крохмалю та продуктів його переробки (блок 0200)
• Технології зберігання та перероблення продукції рослинництва (блок 0200)
• Технології екстрактів і напоїв (блок 0200)
• Управління якістю продукції (блок 0200)
Короткий зміст навчальної програми: Викладено сучасні концепції управління якістю та безпечністю харчових продуктів і принципи їх контролю, питання стандартизації та сертифікації продуктів харчування, теоретичні основи і принципи органолептичних хімічних, фізичних і фізико-хімічних та біологічних методів контролю якості та безпечності сировини, готової продукції, напівфабрикатів харчових виробництв. Розглянуто методи фальсифікації харчових продуктів та поняття радіологічного контролю продовольчої сировини.
Опис: Принципи гарантування якості та безпечності харчових продуктів. Стандартизація та сертифікація харчових продуктів. Хіміко-технологічний контроль харчових виробництв. Органолептичний аналіз якості продуктів. Механічний аналіз і визначення фізичних показників харчових продуктів. Методи визначення вологості, вмісту сухих та екстрактивних речовин і зольності, вмісту спирту, вуглеводів, азоту, фосфору і жиру, вуглекислоти і кисню в напоях. Методи визначення кислотності та окисно-відновного потенціалу, колірності та каламутності. Методи контролю вмісту мікрокількостей домішок у продуктах харчування. Методи визначення фальсифікації продуктів харчування.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться під час лабораторних занять у формі усного, письмового або письмово-усного експрес-контролю та захисту звітів з лабораторних робіт.
Семестровий контроль проводиться формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
• письмово-усний експрес-контроль (10 балів);
• захист звітів із лабораторних робіт (20 балів).
Екзамен:
• письмова компонента (60 балів);
• усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мельник С. Р., Мельник Ю. Р., Дзіняк Б. О., Піх З. Г. Контроль якості та безпечності харчових продуктів. Навчальний посібник. Львів: Видавництво “Левада”, 2018. 224 с.
2. Дубініна А. А., Овчиннікова І. Ф., Дубініна С. О. та ін. Методи визначення фальси¬фікації товарів. Підручник. Київ.: «Видавничий дім «Професіонал», 2010. 272 с.
3. Електронний навчально-методичний комплекс „Контроль якості та безпечності продукції галузі” для студ. для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології»; [уклад.: С. Р. Мельник]. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1844. Реєстр. номер № Е41–216–224/2019 від 22.10.2019 р.
4. Мельник С. Р. Контроль якості та безпечності харчових продуктів: Конспект лекцій з дисципліни «Контроль якості та безпеки харчових продуктів» для студентів спеціальності 181 «Харчові технології», які навчаються за освітньо-професійною програмою на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти . – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2019. – 107 с.
5. Дослідження якості та безпечності продуктів харчування. Методичні вказівки та інструкція до лабораторного практикуму з дисципліни „Контроль якості та безпечності харчових продуктів” для студентів спеціальності 181 Харчові технології (рівень вищої освіти – перший (бакалаврський)) / Укл.: Мельник С. Р. Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2023, 43 с.
6. Методичні вказівки для самостійної роботи з дисципліни „Контроль якості та безпечності харчових продуктів” для студентів спеціальності 181 Харчові технології (рівень вищої освіти – перший (бакалаврський)) / Укл.: Мельник С. Р., Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2023, 35 с.
7. Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів : Закон України від 04 квіт. 2018 № 771/97-ВР. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/771/97-вр.
8. Про затвердження вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР) : Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 01 жовт. 2012 року № 590. URL: http://minagro.gov.ua/node/3121.
9. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів : Закон України від 04 квіт. 2018 р. № 1602-VII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1602-18.
10. Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Про службу. URL: http://www.consumer.gov.ua/ContentPages/Pro_Sluzhbu/15/.
11. Codex Alimentarius – International Food Standards. About Codex Alimentarius : веб-сайт. URL: http://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/about-codex/en/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).