Процеси і апарати харчових виробництв, частина 2

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: к.т.н., с.н.с., доцент Іващук Олександр Сергійович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсу є вивчення явищ, умов та закономірностей процесів; вивчення наукових основ процесів і апаратів харчових виробництв; вивчення типових конструцій апаратів харчових виробництв; вивчення методів розрахунку типової апаратури; ознайомлення з будовою, роботою та основами конструювання типової апаратури; - ознайомлення з методами інтенсифікації і оптимізації гідромеханічних, теплових і масообмінних процесів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми технічного і технологічного характеру, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у виробничих умовах підприємств харчової промисловості та ресторанного господарства та у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів харчових технологій. загальні компетентності: ЗК1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності ЗК2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК5. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. ЗК7. Здатність працювати в команді. ЗК11. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК12. Здатність спілкуватися іноземною мовою. фахові компетентності: ФК1. Здатність впроваджувати у виробництво технології харчових продуктів на основі розуміння сутності перетворень основних компонентів продовольчої сировини впродовж технологічного процесу. ФК5. Здатність розробляти нові та удосконалювати існуючі харчові технології з врахуванням принципів раціонального харчування, ресурсозаощадження та інтенсифікації технологічних процесів. ФК6. Здатність укладати ділову документацію та проводити технологічні та економічні розрахунки. ФК7. Здатність обирати та експлуатувати технологічне обладнання, складати апаратурно-технологічні схеми виробництва харчових продуктів. ФК9. Здатність проектувати нові або модернізувати діючі виробництва (виробничі дільниці). ФК13. Здатність підвищувати ефективність виробництва, впроваджувати сучасні системи менеджменту.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: 1. Здатність здійснювати оперативний контроль за виконанням технологічних операцій на виробництві. 2. Вдосконалення технологічних процесів. 3. Забезпечення високого рівня якості готової продукції. 4. Уміння застосовувати наукові знання для впровадження у виробництво прогресивних технологій. 5. Навички роботи в технологічних лабораторіях. 6. Здатність використовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з фундаментальних дисциплін у технологічних процесах; 7. Здатність до самонавчання та продовження професійного розвитку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика Математика Фізична та колоїдна хімія Біохімія Харчові технології ч.1,2 Обладнання харчових виробництв Компонування обладнання Проектування підприємств галузі
Короткий зміст навчальної програми: Курс “Процеси та апарати харчових виробництв. Ч.2” ґрунтується на фундаментальних законах фізики, хімії, фізичної хімії, термодинаміки, економіки та інших наук, а також на виявленні аналогії зовнішньо різних процесів і апаратів, незалежно від галузі хімічної та харчової промисловості, в якій вони використовуються. Він є інженерною дисципліною, яка вивчає теоретичні основи хімічної та харчової технології, а також складовою частиною комплексу дисциплін, які висвітлюють різні аспекти хімічної та харчової технології як науки, і тісно з ними пов’язаний. Курс “Процеси та апарати харчових виробництв. Ч.2” є основою для розробки найбільш ефективних з техніко-економічного погляду технологічних процесів.
Опис: Тема 13. Основи масообміну. Питання: Загальні відомості; молекулярна і конвективна дифузія; рівновага в процесах масообміну; швидкість і рушійна сила масообміну; масопередача. Тема 14. Абсорбція. Питання: Рівновага при абсорбції. Матеріальний баланс та витрата абсорбенту. Швидкість фізичної абсорбції. Будова абсорбційних апаратів. Розрахунок абсорберів.. Тема 15. Перегонка рідин. Питання: Характеристики двохфазних систем рідина – пара; стан рівноваги в системі пара – рідина; закон Рауля; проста перегонка та її розрахунок; ректифікація – схема ректифікаційної колони та аналіз її роботи. Матеріальний і тепловий баланси; визначення кількості ступенів зміни концентрацій; вплив флегмового числа на кількість тарілок ректифікаційної колони; спеціальні види перегонки; будова та розрахунок насадкових і тарільчатих колон. Тема 16. Адсорбція. Питання: Використання адсорбції в харчовій промисловості; адсорбенти та їх характеристики; рівновага при адсорбції. Динаміка адсорбції; десорбція; будова адсорберів і схеми адсорбційних установок; розрахунок адсорберів; йонообмінні процеси. Тема 17. Процеси екстрагування в системі рідина – рідина. Питання: Рівновага в системі рідина – рідина; методи екстрагування. Тема 18. Процеси розчинення і екстрагування в системі тверде тіло - рідина. Питання: Рівновага і кінетика вилуговування; способи розчинення і вилуговування. Будова екстракційних апаратів та принципи їх розрахунку. Тема 19. Кристалізація. Питання: Рівновага при кристалізації; швидкість кристалізації. Будова кристалізаторів. Тема 20. Мембранні методи розділення рідких та газових однорідних систем. Питання: Загальні відомості; теоретичні основи процесів зворотного осмосу, ультра- і мікрофільтрації; конструкції мембранних апаратів. Тема 21. Сушіння. Питання: Основні параметри вологого газу; І – Х діаграма вологого повітря; рівновага при сушінні; матеріальні і тепловий баланси сушильної установки. Визначення витрат повітря і теплоти на процес сушіння; варіанти процесу сушіння; швидкість сушіння; будова сушарок.
Методи та критерії оцінювання: Екзаменаційний контроль, заліковий контроль, усне опитування, поточний контроль, виконання практичних, лабораторних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль 30 Екзаменаційний контроль 70 Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Процеси та апарати хімічної технології. Практикум. Частина 1. Навчальний посібник для студентів першого (бакалаврського) рівня освіти спеціальностей 161 Хімічні технології та інженерія, 181 Харчові технології // Укл. Іващук О.С., Цюра Н.Я., Атаманюк В.М. – Львів: Левада, 2020. – 84 с. – ISBN 978-617-7527-93-9. 2. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. Практикум з дисципліни «Процеси і апарати хімічної технології» «Частина 1. Гідромеханічні процеси». // Електронний навчальний посібник для студентів базових напрямків 6.051302 «Хімічна інженерія», 6.051301 «Хімічна технологія», 6.051701 «Харчова технологія та інженерія», 6.120201 «Фармація», 6.051401 «Біотехнологія», 6.050503 «Машинобудування» / Укл. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. – ВНС ЛП (http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=13218) – Зареєстровано НМУ НУ «Львівська політехніка» (№ Е41-220-66/2015 від 03.06.2015 р.) – 34 с. 3. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. Практикум з дисципліни «Процеси і апарати хімічної технології» «Частина 2. Розділення неоднорідних систем». // Електронний навчальний посібник для студентів базових напрямків 6.051302 «Хімічна інженерія», 6.051301 «Хімічна технологія», 6.051701 «Харчова технологія та інженерія», 6.120201 «Фармація», 6.051401 «Біотехнологія», 6.050503 «Машинобудування» / Укл. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. – ВНС ЛП (http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=13254) – Зареєстровано НМУ НУ «Львівська політехніка» (№ Е41-220-69/2015 від 30.06.2015 р.) – 23 с. 4. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. Практикум з дисципліни «Процеси і апарати хімічної технології» «Частина 3. Насоси та компресори». // Електронний навчальний посібник для студентів базових напрямків 6.051302 «Хімічна інженерія», 6.051301 «Хімічна технологія», 6.051701 «Харчова технологія та інженерія», 6.120201 «Фармація», 6.051401 «Біотехнологія», 6.050503 «Машинобудування» / Укл. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. – ВНС ЛП (http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=13828) – Зареєстровано НМУ НУ «Львівська політехніка» (№ Е41-220-81/2016 від 29.02.2016 р.) – 25 с. Рекомендована література Базова 1. Ханик Я.М., Дубинін А.І., Семенишин Є.М. та інш. Процеси та апарати хімічних тех-нологій. Частини I, II, III, IV, V. Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». 2. Малежик І.Ф. і інш. Процеси і апарати харчових виробництв. К.: НУХТ, 2003. – 400с. Допоміжна 1. Процеси та апарати хімічної технології. Навчальний посібник з курсового проектування / А. І. Дубинін, Р. І. Гаврилів, І. О. Гузьова; за ред. А. І. Дубиніна. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. 360 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).