Процеси і апарати харчових виробництв, частина 2
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: к.т.н., с.н.с., доцент Іващук Олександр Сергійович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми технічного і технологічного характеру, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у виробничих умовах підприємств харчової промисловості та ресторанного господарства та у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів харчових технологій.
загальні компетентності:
ЗК1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності
ЗК2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК5. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
ЗК7. Здатність працювати в команді.
ЗК11. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК12. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
фахові компетентності:
ФК1. Здатність впроваджувати у виробництво технології харчових продуктів на основі розуміння сутності перетворень основних компонентів продовольчої сировини впродовж технологічного процесу.
ФК5. Здатність розробляти нові та удосконалювати існуючі харчові технології з врахуванням принципів раціонального харчування, ресурсозаощадження та інтенсифікації технологічних процесів.
ФК6. Здатність укладати ділову документацію та проводити технологічні та економічні розрахунки.
ФК7. Здатність обирати та експлуатувати технологічне обладнання, складати апаратурно-технологічні схеми виробництва харчових продуктів.
ФК9. Здатність проектувати нові або модернізувати діючі виробництва (виробничі дільниці).
ФК13. Здатність підвищувати ефективність виробництва, впроваджувати сучасні системи менеджменту.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
1. Здатність здійснювати оперативний контроль за виконанням технологічних операцій на виробництві.
2. Вдосконалення технологічних процесів.
3. Забезпечення високого рівня якості готової продукції.
4. Уміння застосовувати наукові знання для впровадження у виробництво прогресивних технологій.
5. Навички роботи в технологічних лабораторіях.
6. Здатність використовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з фундаментальних дисциплін у технологічних процесах;
7. Здатність до самонавчання та продовження професійного розвитку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика
Математика
Фізична та колоїдна хімія
Біохімія
Харчові технології ч.1,2
Обладнання харчових виробництв
Компонування обладнання
Проектування підприємств галузі
Короткий зміст навчальної програми: Курс “Процеси та апарати харчових виробництв. Ч.2” ґрунтується на фундаментальних законах фізики, хімії, фізичної хімії, термодинаміки, економіки та інших наук, а також на виявленні аналогії зовнішньо різних процесів і апаратів, незалежно від галузі хімічної та харчової промисловості, в якій вони використовуються. Він є інженерною дисципліною, яка вивчає теоретичні основи хімічної та харчової технології, а також складовою частиною комплексу дисциплін, які висвітлюють різні аспекти хімічної та харчової технології як науки, і тісно з ними пов’язаний. Курс “Процеси та апарати харчових виробництв. Ч.2” є основою для розробки найбільш ефективних з техніко-економічного погляду технологічних процесів.
Опис: Тема 13. Основи масообміну.
Питання: Загальні відомості; молекулярна і конвективна дифузія; рівновага в процесах масообміну; швидкість і рушійна сила масообміну; масопередача.
Тема 14. Абсорбція.
Питання: Рівновага при абсорбції. Матеріальний баланс та витрата абсорбенту. Швидкість фізичної абсорбції. Будова абсорбційних апаратів. Розрахунок абсорберів..
Тема 15. Перегонка рідин.
Питання: Характеристики двохфазних систем рідина – пара; стан рівноваги в системі пара – рідина; закон Рауля; проста перегонка та її розрахунок; ректифікація – схема ректифікаційної колони та аналіз її роботи. Матеріальний і тепловий баланси; визначення кількості ступенів зміни концентрацій; вплив флегмового числа на кількість тарілок ректифікаційної колони; спеціальні види перегонки; будова та розрахунок насадкових і тарільчатих колон.
Тема 16. Адсорбція.
Питання: Використання адсорбції в харчовій промисловості; адсорбенти та їх характеристики; рівновага при адсорбції. Динаміка адсорбції; десорбція; будова адсорберів і схеми адсорбційних установок; розрахунок адсорберів; йонообмінні процеси.
Тема 17. Процеси екстрагування в системі рідина – рідина.
Питання: Рівновага в системі рідина – рідина; методи екстрагування.
Тема 18. Процеси розчинення і екстрагування в системі тверде тіло - рідина.
Питання: Рівновага і кінетика вилуговування; способи розчинення і вилуговування. Будова екстракційних апаратів та принципи їх розрахунку.
Тема 19. Кристалізація.
Питання: Рівновага при кристалізації; швидкість кристалізації. Будова кристалізаторів.
Тема 20. Мембранні методи розділення рідких та газових однорідних систем.
Питання: Загальні відомості; теоретичні основи процесів зворотного осмосу, ультра- і мікрофільтрації; конструкції мембранних апаратів.
Тема 21. Сушіння.
Питання: Основні параметри вологого газу; І – Х діаграма вологого повітря; рівновага при сушінні; матеріальні і тепловий баланси сушильної установки. Визначення витрат повітря і теплоти на процес сушіння; варіанти процесу сушіння; швидкість сушіння; будова сушарок.
Методи та критерії оцінювання: Екзаменаційний контроль, заліковий контроль, усне опитування, поточний контроль, виконання практичних, лабораторних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль 30
Екзаменаційний контроль 70
Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Процеси та апарати хімічної технології. Практикум. Частина 1. Навчальний посібник для студентів першого (бакалаврського) рівня освіти спеціальностей 161 Хімічні технології та інженерія, 181 Харчові технології // Укл. Іващук О.С., Цюра Н.Я., Атаманюк В.М. – Львів: Левада, 2020. – 84 с. – ISBN 978-617-7527-93-9.
2. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. Практикум з дисципліни «Процеси і апарати хімічної технології» «Частина 1. Гідромеханічні процеси». // Електронний навчальний посібник для студентів базових напрямків 6.051302 «Хімічна інженерія», 6.051301 «Хімічна технологія», 6.051701 «Харчова технологія та інженерія», 6.120201 «Фармація», 6.051401 «Біотехнологія», 6.050503 «Машинобудування» / Укл. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. – ВНС ЛП (http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=13218) – Зареєстровано НМУ НУ «Львівська політехніка» (№ Е41-220-66/2015 від 03.06.2015 р.) – 34 с.
3. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. Практикум з дисципліни «Процеси і апарати хімічної технології» «Частина 2. Розділення неоднорідних систем». // Електронний навчальний посібник для студентів базових напрямків 6.051302 «Хімічна інженерія», 6.051301 «Хімічна технологія», 6.051701 «Харчова технологія та інженерія», 6.120201 «Фармація», 6.051401 «Біотехнологія», 6.050503 «Машинобудування» / Укл. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. – ВНС ЛП (http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=13254) – Зареєстровано НМУ НУ «Львівська політехніка» (№ Е41-220-69/2015 від 30.06.2015 р.) – 23 с.
4. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. Практикум з дисципліни «Процеси і апарати хімічної технології» «Частина 3. Насоси та компресори». // Електронний навчальний посібник для студентів базових напрямків 6.051302 «Хімічна інженерія», 6.051301 «Хімічна технологія», 6.051701 «Харчова технологія та інженерія», 6.120201 «Фармація», 6.051401 «Біотехнологія», 6.050503 «Машинобудування» / Укл. Цюра Н.Я., Іващук О.С., Атаманюк В.М. – ВНС ЛП (http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=13828) – Зареєстровано НМУ НУ «Львівська політехніка» (№ Е41-220-81/2016 від 29.02.2016 р.) – 25 с.
Рекомендована література
Базова
1. Ханик Я.М., Дубинін А.І., Семенишин Є.М. та інш. Процеси та апарати хімічних тех-нологій. Частини I, II, III, IV, V. Видавництво Національного університету «Львівська політехніка».
2. Малежик І.Ф. і інш. Процеси і апарати харчових виробництв. К.: НУХТ, 2003. – 400с.
Допоміжна
1. Процеси та апарати хімічної технології. Навчальний посібник з курсового проектування / А. І. Дубинін, Р. І. Гаврилів, І. О. Гузьова; за ред. А. І. Дубиніна. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. 360 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).